If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Först och främst. Vilken höjd har du på akvariet ?
För ett 40 cm använd inte mindre än 2 rör för ett 60 cm inte mindre än 4 rör.
Växterna vill ha mycket ljus. Dyrare lysrör har ev. längre livstid men deras ljus styrka avtar. Håll "frächa" rör till akvariet.
Röda växter kräver mer ljus än gröna (generellt). Det finns oxå växter som inte vill ha för mycket ljus men de hör till rariteter !?
Vad gäller gödningen, tycker jag fiskarna skall kunna sköta. Om du nu inte har extremt mycket växter eller en japansk trädgård i undervattens miljö.
Om du funderar på att göda så skulle jag först tänka på att tillföra koldioxid till akvariet. Ni som är hejare på detta kan ju säga till om koldioxiden i sig är fel namn. Det går att skaffa som patroner eller i gasflaska. Patroner som används till luft pistoler går att använda bara man har nån aparatur för att föra ner kodioxiden till akvariet med.
Liten glasskiva behövs akvarie silicon och gärna en silicon gummi slang eller en annan plast slang.
Som verktyg behöver du nåt att skära glaset med. Aceton att tvätta med så att glas ytorna är rena.
Sen gäller det bara att hitta en metod att låta koldioxiden föras ner till akavariet med. Det får du fråga sådana som vet hur mera själv sysslar jag inte med detta men min far hade en gågn i tiden det på gasflaska vet inte hur många liters.
Enklast är att man gör en träkan men inte rätvinklig som jag sade tidigare. (Tänkte inte klart) Den bör vara mer än en 90 graders triangel för att täta sidorna. Sen vinklar man den så att hörnet av triangelbiten i akvariets hör är högst så bildas en liten ficka som man kan ha CO2 i.
Kommentar