Vad är detta för lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Vad är detta för lysrör?

    Hej,

    I mitt kar som stod i källaren för trivdes inte mina växter alls!
    Jag hade ca 25grader, ljus ca 10timmar om dygnet.
    Och dessa lysrören i:

    OSRAM-L
    40 W/20
    mellweiss COOL WHITE
    MADE IN GERMANY
    rex

    Är det någon som vet vad det för för lysrör, dom är tjockare än vanliga. Mina växter dör bara, jag testade med massa gödning och grejs det hjälpte ytterst lite om det hjälpte nåt alls.
    Nu ska jag flytta upp karet på mitt rum och vill därför att växterna ska se gröna ut!

    Jag köpte ett billigt lysrör på Ob´s för 55:- som heter:

    PHILIPS
    TLD 30/84o
    NEW GENERATION
    RECYCLABLE
    MADE IN HOLLAND

    Är detta ett bra lysrör för växter? För såfall hade jag tänkt att köpa 2 sådana till karet på mitt rum.

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Det låter som helt vanliga lysrör för rumsbelysning. Jag tror du får ett betydligt mer lämpligt ljus om du köper rör som är avsedda för akvariebruk. Antingen kan du be affären där du köper dina rör att de plockar hem akvarie-rör eller så finns det hos akvariebutikerna. Det jag märkt själv när jag "i nödläge" använt vanliga kallvita och varmvita rör är att algerna stortrivs och växterna gör det inte.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Hmm... okej.

      Akvarie lysrör kostar minst 3ggr så mkt

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Smakar det så kostar det Nä, allvarligt talat så är det väl investerade slantar i riktiga rör. Dessutom blir både fiskar och växter mycket snyggare i rätt ljus istället för varmvitt (som skall efterlikna glödlampsljus).

        Tony Englund

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Jag skulle inte hålla med om att rören är speciellt olämpliga för växter. Jag hänvisar till tidigare debatt om rör och växter:



          Mvh

          olof

          Obs har rättat till korrekt länk.

          ds
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

            #6
            Ojoj,

            har läst allt det innan. Tycker det verkar vara klyddigt.
            Kvittar det vad jag har för lysrör i rampen då eller vad?!?!
            Alla säger ju olika bler helt förvirrad!

            Om jag går och frågar i en djuraffär så säger ju dom att det dyraste lysröret dom har i affären är bäst.

            Kan ju säga att jag inte har några reflektorer i rampen.
            Rampen har ju hängt i ett växt hus eller nåt.
            Är det dödsviktigt att jag har det?
            En ny ramp till mitt kar kostar ca 900:- sedan måste jag ha rören också!

            Så hur ska jag göra?

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

              #7
              citat:
              Kvittar det vad jag har för lysrör i rampen då eller vad?!?!
              Nästan.

              Smaken, vad du tycker är snyggt, är ganska viktigt. 840:n har ett CRI på 85 vilket är hyffsat, dvs det ger hyffsat verklighetstrogna färger. Det är dock inte alltid vad akvarister vill ha, då ofta många akvarister tycker det blir lite snyggare med lite blåare ljus som påminner om djup. Det kommer *inte* detta lysrör påminna dig om.

              Tillväxten hos växterna kommer vara bra, kanske en pytteliten gnutta bättre med andra lite exklusivare rör men det kvittar.

              Växtlighetsmässigt kommer 840:an trigga växterna att sträcka sig mot ljuset, dvs vilja växa mest på längden. Ett blåare rör (som ofta har högre kelvin) triggar växter att breda ut sig på bredden.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

                #8
                defdac, det stod inte 840, utan det stod 84o på röret?
                Svarade inte på frågan ang reflektorer har ju ingen sådan i rampen.
                Men såfall står ju fortfarande fråna kvar, varför dör mina växter under den rampen?!
                ola lindeberg

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

                  #9
                  citat:
                  det stod inte 840, utan det stod 84o på röret?
                  Whatever

                  citat:
                  Svarade inte på frågan ang reflektorer har ju ingen sådan i rampen.
                  Det kommer öka intensiteten vilket växterna gillar.

                  citat:
                  Men såfall står ju fortfarande fråna kvar, varför dör mina växter under den rampen?!
                  Förmodligen näringsbrist? Växter består ju till största delen av kol, så utan det kommer det aldrig bli drag under galoscherna.

                  (Nu menar jag inte att det inte går att hålla växter med 2-3 mg/L CO2 som kommer från fiskar och filterbakterier, för det går utmärkt.

                  Problemet är om man har väldigt mycket växter som snabbt tar upp dom där 2-3 mg/L CO2 så att växterna sedan måste börja pyssla med biogen avkalkning för att få kol - då är man ute på hal is med knasig buffert och ostabilt pH.

                  Jämför med att ta bort räkorna ur räkmixen. Det går utmärkt, speciellt till vissa fiskar, men förmodligen blir det ingen vidare bra tillväxt hos de allra flesta fiskar?)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

                    #10
                    Så jag behöver inte köpa nya ramp och nya lysrör?

                    Men jag hade inte mkt växter i karet.
                    Just nu har jag bara en bunke vettenpest och det ska ju kunna växa i vasken iprincip?

                    Vet inte om bottenmatrialet kan ha ett finger med i spelet?
                    Har mellan i storleksordningen. Och nu ska jag ha fin sand.

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

                      #11
                      citat:
                      Så jag behöver inte köpa nya ramp och nya lysrör?
                      Varken ljusmängden eller bottnen kommer vara avgörande för hur du lyckas med de allra flesta växter. För lite ljus kan få vissa ljushungriga växter att bli rangliga och tappa sina understa blad, men är allt iövrigt på topp (CO2+vattengödning) finns det inget som kan stoppa dom.

                      citat:
                      Just nu har jag bara en bunke vettenpest och det ska ju kunna växa i vasken iprincip?
                      Om man hade lyckats hitta växter som kan växa i vasken hade man löst världens svältproblem.

                      Du får aldrig ut mer än vad du sätter in i ett system. Tillsätter du ljus och rent vatten får du ljus och rent vatten.

                      Lägger du till lite gödningsämnen och några växter och matar växterna i samma takt som dom käkar upp näringen har du en växtvask.

                      citat:
                      Vet inte om bottenmatrialet kan ha ett finger med i spelet?
                      Nej. Rotsystemet är mindre viktigt för akvatiska växter eftersom dom kan ta upp näringsämnen med sina blad - som utgör betydligt större del av kontaktytan mot eventuella gödningsämnen. Dessutom cirkulerar det ständigt förbi nya gödningsämnen förbi varje blad i betydligt större omfattning än runt rötterna.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

                        #12
                        Ok,

                        Det börjar klarna nu=)
                        Så du tycker jag ska köpa lite växtgödning?
                        Måste bara säga att i mina övriga akvarier växer växterna bra utan något tillskott alls!
                        Läste någonstans för länge sedan att vid vattenbyte kunde man tillsätta en flaska kolsyratvatten?
                        Kan man lägga ned blåagödningskulor som man använder till gräsmattan - bara en fråga rakt ut kan tyckas dum.
                        Jag hör av mig när karet är ingångsatt.

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

                          #13
                          citat:
                          Måste bara säga att i mina övriga akvarier växer växterna bra utan något tillskott alls!
                          Inga fiskar, bakterier eller fiskmat heller? Isåfall har du löst världssvälten. Vi skickar iväg dina akvarium till Afrika och låter dom odla sin mat i dom Nämen skämtåsido. En del har plyschigt ledningsvatten - t om CO2 direkt ur kranen - som i kombination med rejäl matning räcker för att växterna ska växa.

                          citat:
                          Läste någonstans för länge sedan att vid vattenbyte kunde man tillsätta en flaska kolsyratvatten?
                          Ja det går bra. Nu vet jag iofs inte hur många gram C en flaska läsk innehåller, men förmodligen inte närmelsevis så många gram som växterna är kapabla att ta upp.

                          citat:
                          Kan man lägga ned blåagödningskulor som man använder till gräsmattan - bara en fråga rakt ut kan tyckas dum.
                          Om dom inte innehåller ammonium går det bra. Men varför? Du tror inte på mig att rötterna är av underordnad betydelse i växternas näringsupptag?

                          Dessverre så innehåller de flesta gödningsprodukter som inte är avsedda för akvarier kväve i form av ammonium/aurea, vilket gärna sätter igång t ex grönvatten eller andra algblommningar ofta i kombination med låga syre halter. Dessutom får man nitritspikar av det när ammoniumet omvandlas i kvävecykeln till nitrit.

                          Ett annat problem med krukväxtgödningar är att deras N-P-K-förhållande är uppåt väggarna fel.

                          Vi växtakvarister vill ha typ 10-1-40 - huvudpoängen i detta förhållande är att fosfor-delen är betydligt lägre än kväve och kalium-delen, och att kalium-delen är betydligt högre än dom andra. Kväve och fosfor anses gynna alger, men det gör inte kalium.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

                            #14
                            Jag kan nog ha matat mer i dom akvarierna eftersom det är yngelkar.

                            Mycket mat = bra tillväxt?
                            Avföringen av fiskarna måste funka som någon sort av gödning?
                            Det dära med "blåkornen" hade jag bara läst någonstans.

                            Mvh Ola
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

                              #15
                              citat:
                              Mycket mat = bra tillväxt?
                              Avföringen av fiskarna måste funka som någon sort av gödning?
                              Ja växterna får kväve via nitrat och fosfor via fosfat från firrarna, vilket är två av dom viktigaste näringsämnena för växterna. Förmodligen får du lite kalium också, dock inte i de extrema mängder som behövs.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...