Hej,
Jag har tänkt bygga en bakgrund i frigolit till mitt 325 liters akvarie.
Ett förslag på hur man går tillväga har jag hittat på nedanstående länk.
I ¨recepet¨ ingår betongspackel.
Enligt innehållsförteckningen på paketet innehåller betongen,
Mer än 5 vikt% alkalisk blandcement och portlandscement. Mer än 40% kvartshaltig sand eller dolomit. Kromreducerat.
Min fråga är hur betongspacklet påverkvar vattnet på långsikt. Ligger ovanstående betongblandning och avger alkaliska ämnen under lång tid?
Eller avtar det med tiden?
Jag har tänkt bygga en bakgrund för ett Sydamerika akvarium och är därmed intresserad av ett PH mellan 6-6,5. Att då stoppa ner alkaliskt material i akvariet som påverkar vattnet är ju inte så smart.
Finns det något annat material att lägga på frigoliten än betonspackel som det sedan går att måla på?
Hur har ni andra gjort som byggt akvariebakgunder för surt vatten?
Undrar
Jonas Persson
Jag har tänkt bygga en bakgrund i frigolit till mitt 325 liters akvarie.
Ett förslag på hur man går tillväga har jag hittat på nedanstående länk.
I ¨recepet¨ ingår betongspackel.
Enligt innehållsförteckningen på paketet innehåller betongen,
Mer än 5 vikt% alkalisk blandcement och portlandscement. Mer än 40% kvartshaltig sand eller dolomit. Kromreducerat.
Min fråga är hur betongspacklet påverkvar vattnet på långsikt. Ligger ovanstående betongblandning och avger alkaliska ämnen under lång tid?
Eller avtar det med tiden?
Jag har tänkt bygga en bakgrund för ett Sydamerika akvarium och är därmed intresserad av ett PH mellan 6-6,5. Att då stoppa ner alkaliskt material i akvariet som påverkar vattnet är ju inte så smart.
Finns det något annat material att lägga på frigoliten än betonspackel som det sedan går att måla på?
Hur har ni andra gjort som byggt akvariebakgunder för surt vatten?
Undrar
Jonas Persson
Kommentar