Kritor i ytterfiltret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    #31
    Det var det jag menade. Tråden tog tvärt slut och jag undrade hur du ställde dig till kritorna nu för tiden. Tack för svaret.
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • December 2005
      • 909

      #32
      Av det lilla jag har hört, så att använda kritor lr gips är bra just för att höja GH. O läser man lite om GH på nätet så har jag för mig att har man högre GH så förhindrar detta att bakterier kan utvecklas på samma sätt som med ett lågt GH.

      Tipset jag har fått är att inhandla bränt gips på apoteket. Man ska tydligen kunna köpa bränt gips där. Har inte forskat så mkt kring detta då all min tid har gått till att försöka få ordning på mina problem som jag har.

      Kommer jag rätt med karet skulle jag kunna tänka mig att ev. prova.
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • larsa
        Banned
        • April 2006
        • 198

        #33
        ärligt talat så har jag provat det mesta..hehe,,men faktum är att fisken aldrig brytt sig .antagligen är vårt kranvatten hyperbra ....

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #34
          Helt enig med Mike för övrigt, med defdacs tillägg om att GH kan göra en viss skillnad i växtakvarier. Klart att man kan trixa med GH om man vill, men praktisk erfarenhet visar ju att firrarna funkar precis lika bra om man bara kör med bikarbonat.

          Tony,
          angående cement/snäckskalsklumparna så tror jag cementen är överflödig. Visst, den kan ge en jädra skjuts på pH-värdet i början, men väl urlakad och bakteriefylld så ger den ingen större effekt på vattnet. "Bra" i början alltså, men med snabbt minskande effekt. Jag har ju bakgrunder av cement, och det hade jag inte provat om det inte funkade som ovan (de första bakgrunderna jag gjorde är inte lackade på något sätt, bara cement och pigment). Enklare med en påse korallgrus/snäckskal i filtret. Som Mike skriver, det går långsamt men funkar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...