Kritor i ytterfiltret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Kritor i ytterfiltret?

    Jag såg någonstans där det nämndes att vita kritor som man använder till "blackboard (svarta tavlan)" i skolan kan påverka vattenhårdheten. Kan man i sådana fall lägga dessa inuti ytterfiltret för att få en jämnare hårdhet?

    Jag tillsätter bikarbonat för att höja Ph...

    Höjer dessa kritor även Ph?

    Om man nu skulle kunna lägga i kritor i sitt ytterfilter och det höjer både Ph och totalhårdheten så torde det ju vara ett bättre alternativ än att tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyte...iallafall ekonomiskt bättre.
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Jag skall göra ett experiment med små "stenar" av cement blandat med snäckskal och se om det är användbart som ph/kh-höjare. Idén kommer från saltvattensguidens DIY-projekt om hemmagjord levandesten. Med tanke på att cementen chockhöjer ph't kan sådana stenar efter lite urlakning fungera fint att placera i filterfack/ytterfilter.

    Kanske någon som redan testat? Hur blev resultatet isåfall? Hur som helst bör det bli svårt att hitta en billigare lösning, så jag hoppas att det fungerar lika bra i praktiken som i min teori =)



    Tony Englund

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #3
      Jag har en krita i insuget för att få lite Calcium till växterna.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • April 2002
        • 339

        #4
        vad innehåller tavelkritor? inte omöjligt att dom innehåller nått bildemedel eller liknande som man inte vill utsätta sina fiskar för kan jag tänka mig.

        Annars kan jag rekommendera krossade snäckskal i ytterfiltrer, garanterat giftfritt och billigt, lite jobbigt att plocka bara. det har ju även en viss yta som nitrosomonas och nitrobackter kan sitta på!

        Tips är att köpa en 20 kilos säck bikarbonat från en bagare eller liknande, då behöver inte den ekonomiska bikarbonatbördan bli allt för stor!
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Leo
          Användare
          • November 2002
          • 85

          #5
          Här på andra sidan viken testas hobbygips (kalciumsulfat) som höjare av GH. Ett par teskedar vid vattenbyte i ett 80 -liters kar höjer GH ca 2 steg. Bikarbonat lägger vi ca 2 tsk/300 liter vilket höjer KH två steg. Vattnet här i södra Finland är himla mjukt så ett och annat trick har testats för att höja på värdena. De här verkar vara lättast att kontrollera och enklast att använda.
          -Alix-

          Kommentar

          • Fiskar.nu
            Användare
            • September 2003
            • 442

            #6
            Jag tycker inte att det låter klokt, vad vet jag testa dig fram. kanske resultatet blir att alla dina fiskar dör.
            375 liter till L-malar

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Fiskar.nu:

              Varför tror du att jag startat detta ämne? Det är självklart för att jag inte vill göra något misstag som kan skada mina fiskar. Frågar man saker här på detta fantastiska forum så får man (oftast) vettiga svar...

              Kommentar

              • Fiskar.nu
                Användare
                • September 2003
                • 442

                #8
                hmm när jag skrev så fanns det ingen annan som skrev.
                375 liter till L-malar

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  citat:hmm när jag skrev så fanns det ingen annan som skrev.
                  Högst troligt va? Kolla in klockslag och datum på de övriga inläggen så ser du att andra hade skrivit långt före dig...

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #10
                    citat:
                    vad innehåller tavelkritor? inte omöjligt att dom innehåller nått bildemedel eller liknande som man inte vill utsätta sina fiskar för kan jag tänka mig.
                    Mycket möjligt. Räkorna gillar dock skolkritor skarpt. Dom sitter och raffsar på dom och skiter långa vita trådar

                    citat:
                    Annars kan jag rekommendera krossade snäckskal i ytterfiltrer, garanterat giftfritt och billigt, lite jobbigt att plocka bara. det har ju även en viss yta som nitrosomonas och nitrobackter kan sitta på!
                    Jupp får jag tag på snäckskal ska jag testa det
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Kjell K
                      Användare
                      • April 2002
                      • 128

                      #11
                      "Annars kan jag rekommendera krossade snäckskal i ytterfiltrer, garanterat giftfritt och billigt, lite jobbigt att plocka bara."

                      Den bekväme kan köpa en säck snäckskal på Lantmännen för en billig penning. De används vid hönsuppfödning för att ge bra tjöcklek på äggskalen.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

                        #12
                        En varning kan utfärdas för att snäckskalen på Granngården (lantmännen, odal) luktar gödsel. Köpte en säck där för ett bra tag sedan, men iom lukten har jag inte ens orkat använda det till något.

                        Hur var det med cement-stenarna? Ingen som har teorier om det?

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej Stefan.
                          Enligt boken " Akvariefisk och växter" sidan 204 står det som följande: På platser där vattenledningsvattnet är myvket mjukt kan man lägga små bitar kalk eller skrivkrita i botten eller filtret.Härigenom kommer vattnets hårdhet och ph att så småningom ställa in sig på önskande värde.Angånende det med cement bör den efter att ha bränt ,Ligga i ett svagt saltsyrabad ett tag för att ta dom största ph ändringarna som kommer.ph kan rusa i höjden om man inte läggar det gjutna i syra ett tag med koll på ph:t att det är ett tämligen jämt värde.
                          MVH Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 804

                            #14
                            Hej.
                            Glömde skriva att man bör kolla att snäckskalen inte innehåller
                            kol vilket är vanligt,kan man komma över ostronskal så är det mycket bättre.
                            MVH Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Kan man bara lägga i kritor i ytterfiltret eller bör man även göra ett vattenbyte i samband med detta?

                              Någon som provat sig fram hur många kritor man bör lägga i för att få önskad effekt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...