Bra växter i starten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik_Tq
    Användare
    • November 2003
    • 35

Bra växter i starten?

Vilka växter ska jag stoppa i mitt nystartade akvarium?
    Några som är enklare än andra?
    Kom gärna med tips för jag har ingen aning vad jag ska köpa.
    540l
    http://w1.910.telia.com/~u91019255/540l/
  • Mrsonk
    Användare
    • December 2002
    • 233

Använd gärna snabbväxande växter typ Vattenpest för att motverka alger. Annars tycker jag Vallisneria och Anubias är lätta.
    Oscar Cederqvist
    -----------------

Kommentar

• Pär J.
      Användare
      • April 2002
      • 219

Börja med snabbväxande enkla växter och byt sedan succesivt ut mot de som du tycker är snygga.
      Javamossa, vattenpest, hornsärv, flytormbunke m.fl växer snabbt och kunkurerar med algerna.
      Lätta men inte lika snabbväxande är Javaormbunke och olika anubias-arter. Crinum thaianum blir fin och får långa blad.

Tänk på att växter som får långa blad eller flytväxter skymmer snabbt ljuset för bottenväxande plantor.

Lycka till
      /Pär

Kommentar

• Fiskar.nu
        Användare
        • September 2003
        • 442

javabunkar eller javaormbunkar .. typ nåt av namnet
        375 liter till L-malar

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

Prova limnophilia sessifolia, värre ogräs finns nog inte. Suger ut den mesta av näringen och mildrar eventuell nitrittopp.
          MVH
          Magnus

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

citat:javabunkar eller javaormbunkar .. typ nåt av namnet
            Som jag förstod utgångsfrågan så ville Patrik_Tq ha tips på enkla, snabbväxande växter. Javaormbunke växer väldigt sakta så det är nog ingen bra start i ett akvarium så länge man inte ska ha Tanganyika eller Malawi.

Mitt personliga tips är dessa "enkla":

Svärdsplanta (Echinodorus)
            Vallisneria Spiralis eller Gigantea (beroende på storlek på akvariumet).

Kommentar

• Youma
              Användare
              • December 2003
              • 43

Vallisneria? Svärdplanta?
              Nää... När jag startade igång mitt akvarium för första gången, var det just de sorterna jag hade. Jag kan då inte påstå att jag tyckte att de var särskilt enkla alls! Vetetusan vad som fattades just de två (och det var inte ljus eller näring)
              Alla andra växterna överlevde utom just de. Svärdsplantan tynade sakteligen bort, kom tillbaka lite senare, och tynade bort till döds igen. Vallisnerian, bröts så lätt i stömmande vatten.. likadant med en variant av den, spiralis. Den kämpade, men försvann.

De andra växterna frodades, utom just de där två.
              Jättevalisneria klarar iof det mesta.. men är det en växt det? Jag tyckte att det mest var en pest..

Jag brukar numera göra såhär: Jag tar en röd, en mörkgrön, en ljusgrön och en jättebillig Inte så sofistikerat? hähä, det är rena jungeln där, i affärerna, men jag tänker iaf såhär:

Den mörkgröna: växer oftast långsamt, men kräver inte så mycket ljus.
              Den ljusgröna: Växer oftast snabbare, men vill ha både mera ljus och näring.
              Den röda : Den bryter av lite snyggt om varken den ljusgröna eller mörkgröna växten vill ta sig, så gör den här det iaf!

Den jättebilliga: Ska vara nån billig men stor växt. Varför just en billig? Ja, då kan den inte vara så svår att få fram när man odlar, och växer fort! Dör den så gråter man inte blod i varje fall.

Sen tittar man vilken av växterna som verkar fungera bäst, och vilken som direkt vantrivs. Alla klappar inte ihop samtidigt (vilket de kan göra annars, tänk er endast väldigt ljuskrävande plantor, under en undermålig ramp)
              Sen fyller man på mer av de "sorterna" som trivdes bäst.

Ok, det var väl fruktansvärt att läsa för er som håller på med växter mycket, men det fungerar förvånandvärt bra, fast det är så totalt ovetenskapligt

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

Jag tycker det lät som en bra strategi Youma.

Fast om en växt tynar bort så är det säkerligen för lite av något näringsämne eller för lite ljus. Det första man bör tänka på är att växter är uppbyggda av +40% kol, och det finns inga växtgödningar här i Sverige som kan hjälpa dig med det problemet.

("Seachem Flourish Excel" finns inte här i Sverige).
                http://www.defblog.se

Kommentar

• Mohlin
                  Användare
                  • May 2002
                  • 139

Vattenpest är inte så attans enkel som alla säger, den kräver nämligen ganska låga temperaturer (18-20) för att växa ordentligt, så i ett "vanligt" akvarium med 24-26 grader så fungerar den inte alls. Tänk också på att Vallisneria o Cryptocyrone inte fungerar så bra tillsammans. Fråga mig inte varför.

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

När jag skaffade Vallisneria för snart ett år sedan så hände det inte mkt i akvariet! Men funderar på att köpa den igen eftersom jag har ett rätt högt kar nu (55cm). Det skulle bryta av bakrunden snyggt också (Juwels)Vad ska jag tänka på med Vallisnerian? Vattenpesten frodades med Vallisnerian tynade bort ganska snabbt.

Mvh Ola
                    ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...