fakta om diskus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmia
    Användare
    • August 2003
    • 14

fakta om diskus

Finns det någon som kan berätta lite om diskusen. Vi har precis skaffat några. Och dom står och gömmer sig hela tiden dom kommer fram lite på kvällen. Igår när vi bytte vatten så blev dom helt konstiga började simma upponer och blev helt mörka. Hoppas få lite bra råd.
    Malin
  • diskus-ante

Vad har du för tempratur och ph i akvariet?
    Vad är det för storlek på fiskarna?
    Har akvariet stått med filter igång innan du hade i fiskarna och sådana fall hur länge?
    Bor det andra fiskar i akvariet?

MVH Diskus-ante

Kommentar

• diskus-ante

Gå in på w1.520.telia.com/~u52004755/Index.htm
      Där kan man läsa mycket kul och maila frågan till Tony.

Kommentar

• Nille_Pe
        Användare
        • September 2002
        • 121

Köp eller låna Dick Aus "Guide om diskus" i back to nature serien. ISBN nummret är 91-89258-00-2. Jag lärde mig en hel del från den boken när jag började med diskus. Annars finns det massor av bra sidor om du söker på nätet.

/Nille
        //Nille

Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
        www.vaaf.se

Kommentar

• mmia
          Användare
          • August 2003
          • 14

temp 27
          ph ca 6
          fiskarna är ca 7 cm
          Det har varit igång 1 år
          Det bor neontetror och malar
          Vi byter ca 30% och då sänks ju temp till ca 20 är det skadligt?
          Malin

Kommentar

• Mrsonk
            Användare
            • December 2002
            • 233

Du får gärna komma in och chatta om discus med oss. http://www.zoosaker.se/discusklubben/
            Oscar Cederqvist
            -----------------

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

citat:Ursprungligen skickat av mmia

temp 27
              ph ca 6
              fiskarna är ca 7 cm
              Det har varit igång 1 år
              Det bor neontetror och malar
              Vi byter ca 30% och då sänks ju temp till ca 20 är det skadligt?
              Snälla mmia du skojar va!!! Eller fyller du verkligen på med kallvatten. Har du 20 grader i karet med smådiskus och undra varför de simmar upponer. Mer förvånande att är att de inte försöker hoppa ur. Fyll på med 27 gradigt vatten nästa gång.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• Nicke Persson

Temperaturen på vattnet vid ett vatten bytte får bara vara 2 grader kallare än det vatten som finns i akvariet! Att dina diskus blir mörka betyder att de inte trivs, fel temp, dåliga vattenvärde eller att de har någon sjukdom... 28-29 är en lagom temp. som funkar utmärkt till mina diskus.

Kommentar

• mmia
                  Användare
                  • August 2003
                  • 14

Är det inte farligt att fylla på med varmvatten har hört att vattnet blir dåligt då.
                  Malin

Kommentar

• salar
                    Användare
                    • June 2002
                    • 227

citat:Ursprungligen skickat av mmia

Är det inte farligt att fylla på med varmvatten har hört att vattnet blir dåligt då.
                    Man brukar fylla på med vatten från kran av ungefär samma temp. Lite svalare går bra. Det kan stimulera lek men det bör aldrig sjunka under 26 i karet. Normalt helt ofarligt med varmvatten. Håll karet rent med regelbundna vattenbyten och bra biologisk filtrering.

Blir de mörka så höj tempen till 30+ och tillsätt grovsalt ca 0,5dl/100L vatten i några dagar med täta vatten byten. Snabb insats hjälper. Låter man det gå för långt är det hopplöst och leder till följdsjukdomar. De tål inte så mycket bakterier som normalt förekommer i ett akvarium.

När man väl hittat balansen så är diskusen relativt lättskött.
                    SALAR

Kommentar

• Jonne
                      Användare
                      • April 2003
                      • 120

Jag förstår inte at ni säger att det ska vara tempererat vatten från kranen?? Tänk nu om Malin bor i ett nyare hus eller något, då är det nya kopparrör som avsöndrar koppar i vattnet som är relativt skadligt för alla fiskar. Byta 1/4 del iskallt vatten i veckan. Om vattnet blir 20 grader så har du bytat alldeles för mycket vatten (mer än 30%). Om discusarna fortfarnade är mörka & äter dåligt så höj tempen som Salar säger ca 32-33 grader & ta ca 1dl salt UTAN JOD/100 liter vatten i 4-5 dagar. Byt sedan en del vatten & ha sedan en normal temperatur på ca 29 grader.
                      www.discusklubben.se

Kommentar

• Nicke Persson

Jo visst är det så att nyare kopparrör kan avge skadliga ämne.
                        Det finns ju en viss risk med att tillsätta iskallt vatten oxå då temperaturen lätt sjuker snabbt. Har man diskus som står och trycker i ett hörn och är mörka så är dom inte ok och en temperatur sänkning kan stressa fisken ännu mer... Ja ja förhoppningsvis så har
                        mmia koll på om hon bor i ett nyare hus eller inte...

Ett tips är att använda aqutan när du gör delvattenbyte, det tar bort en massa skit som Vattenverket stoppar i kranvattnet. (tungmetaller)

Kommentar

• diskus-ante

Även om man bor i ett nyare hus kan man köra med varmvatten från kran bara man spolar ur vattensystemet ordentligt (man får passapå på dan när det förbrukas mer vatten)

MVH diskus-ante

Kommentar

• ossism
                            Användare
                            • August 2003
                            • 108

lite dumt alla alla säger olika saker..

när jag byter vatten till mina diskusar så byter jag med 16 gradigt vatten, men jag låter vattnet rinna sakta. då hinner min doppvärmare med lite. tempen sjunker aldrig under 27. ( jag har en 300W doppvärmare i 100 liter... sen så kan jag säga att alla parametrar är perfekta trots en fluval 1a. säg vad ni vill men det funkar.

1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

Kommentar

• mmia
                              Användare
                              • August 2003
                              • 14

Tack för alla svar men det var lite delade meningar. Får köra med varmare vatten nästa gång och hoppas att dom överlever.

Malin
                              Malin

Kommentar

Arbetssätt...