Flowerhorns = miljökatastrof

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #16
    Det finns alltså inte satt på pränt - har lite svårt att trå på det som florer på internet efetrsom det ofta finna ganska lite substans bakom.
    Man kan definitivt inte heller lite på att det som sägsa av odlare etc. stämmer eftersom det ligger i deras intresse att inte säga hela sanningen pga konkurrenssituationen.
    Just dumpandet i sig har väl annars inte så mycket med hybrider eller inte att göra - det är väl mer så att man inte skall placera ut djur i en främmande miljö överhuvudtaget.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #17
      Nä jag håler med dig, dumpandet är fel oberoende av art. Dock så blir det ett problem just med Fh's eftersom man i princip dumpar mer än 99% av en kull.

      Jag vet inte riktigt vilka av de uppgifter jag skriver du har svårt att tro på? Kanske kan jag ge dig bättre svar om jag får chans att eftersöka specifika områden.
      fish r friend

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #18
        Trots att det är en hybrid så finns det i alla fall inget fel på utseendet på den här fisken.


        Men precis som jinnarparen skriver så är den ju inte naturligt förekommande i naturen och det tycker jag är den största nackdelen med de här fiskarna.
        Enligt mig så är halva nöjet med akvaristik att läsa om hur fiskarna har det i naturen, t.ex vilken typ av miljö de lever i och vad de äter och sedan försöka efterlikna detta i akvariumet och "forska" på varför de beter sig på ett visst sätt osv. Men alla är vi ju intresserade av olika saker och det får man acceptera.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #19
          Nu är ju inte jag nån sydamerikanare-fantast, jag tycker tillochmed rena trimac och midas är rätt fula, men jag tror fantame flowerhorns är bland de fulaste djur jag nånsin sett, i klass med papegojciklider, de värsta odlingsformerna av guldfisk, eller mopsar.
          Jag alldeles häpnar!
          Nästa person som säger att en simpa eller marulk är ful, skall jag hänvisa till http://www.flowerhornaquarium.com/ZZ%2002.jpg - en simpa eller marulk är intressant, DETTA är fulhet!

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #20
            nu är ju både trimac och midas CENTRALARE dock

            och jag tycker bilden du postade är underbar, vilken KOK fisken har!

            KOK = huvud på flowerhorniska

            Den där fisken har det mesta, rejäl puckel, vackra färger, pearls och det viktigaste, POWERFUL body. Hadde den hafft bätre blommor hadde den varit en champion.

            Liksom säga vad man vill om flowerhorns men de är oftast inte vanskapta som fancy goldfish och papegojfisk.
            fish r friend

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #21
              Pannpucklar är iofs mäktigt och på de naturligt förekommande arterna så visar pannpuckeln att fisken är stark och dominant, men som jag har förståt så är väl flowerhorns framodlade så att de får enormt stora pannpucklar oavsett om de är dominanta eller ej, det känns lite fejkat liksom...
              Sedan så tycker jag inte att det får gå för långt heller, som på fisken nedan.


              Men fisken jag länkade till i min förra post är så gott som fulländad visuellt som jag ser det, möjligtvis skulle den kunna ha haft lite mindre gulligull-färger men det är ju bara bagateller.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #22
                Å andra sidan så finns det ju citrinellumciklider med överdrivet stora pannpucklar också, så detta slipper man tyvärr inte undan bara för att man håller sig ifrån hybrider som Flowerhorns.

                Citrinellum.



                Men den här ser nog ännu värre ut...
                Flowerhorn.


                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #23
                  Blärk! Finns det något som talar för att den citrinellumen inte är sönderavlad? I naturen kan väl inte en sådan skapelse ha några vidare förutsättningar?

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #24
                    Pannpuckeln blir inte fullt lika stor i naturen men det verkar vara lite oklart varför det är så, här är ett urklipp från en artikel angående pannpuckelns betydelse och funktion.


                    "By offering female Midas cichlids a choice of rubber dummies of male Midas cichlids molded with differently-sized humps, Barlow and Siri found that females prefer males with humps over those without, but only up to a certain point. Once the hump becomes enormous, female preference declines. Several possible explanations exist. Hump size may serve as a measure of a male's condition or quality. Or, the hump may merely serve as a way to distinguish males from females. Many of the species with humps are highly monomorphic - males and females look alike - and the fact that the hump peaks in size at the time of pair formation strongly suggests a role in sex recognition. Nonetheless, the story is not finished because, as the researchers point out, well-fed fish develop larger humps: if sex recognition were the sole factor, the hump would develop to a specific size, but no further. The enormous humps seen on some captive males - and shown to be unappealing to females in the experiments - may not occur in the wild because it may not be possible for large males to afford such elaborate displays. Future experiments and observations will be needed to sort out the explanations for this intriguing character."

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

                      #25
                      Big Head, pappan till mina citrinellums har perfekt storlek på puckel http://www.tangledupincichlids.com/images/citrinbar.jpg
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #26
                        Och jag som brukar klaga på att min jaguarhane ser fet ut... ;D
                        Skämt åsido, jag tycker också att Big Head har en bra storlek på puckeln, blir den större så ser det bara sjukt ut och har fisken ingen puckel alls så ser den fjesig ut, speciellt eftersom man vet att den här arten ska ha puckel. Lagom är bäst.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Ursäkta...men otroligt fula fiskar...man undrar varför det avlas fram denna egendomliga fulhet överhuvudtaget?!?!

                          Man blir saligt trött på människans jakt i extremiteter i alla läger.

                          Dom där fiskarna ser ju f*r f*n ut som en annan känner sig dagen efter en rejäl bläcka...jag repar mig åtminstone, men fiskarna har ju hamnat i kroniskt tillstånd pga människans lek med naturen.

                          Detta gör mig väldigt besviken...


                          Kommentar

                          • odilou
                            Användare
                            • April 2002
                            • 308

                            #28
                            Det pratas om "rubber dummies" ovan. Ser de här fiskarna verkligen inte skillnad på sådana och riktiga fiskar?

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 2670

                              #29
                              Lite info om det här med pannpucklar för de som eventuellt inte visste.
                              Pannpuckel för de arter som utvecklar den är ett sätt för fiskarna att rangordna sig.
                              Vill man ha hanar med stora panpucklar så är det bra om man sätter flera hanar tillsammans. Den mest dominanta hanen har den största puckeln. Förändras rangordningen så kommer också storleken på puckeln att förändras. Det är väl lite som med älgarna i Sverige, det är de största hanarna som får tillgång till flickorna.

                              Jag var nere på Gran Canaria i våras, besökte då Palmitos Park. Här fanns ävern en liten akvarieavdelning. I ett stort akvarium hade de minst 50 st Guldsömciklider. De största hanarna här var runt 30 cm och hade enorma pannpucklar, har aldrig sett något så stort förut.
                              Har en liten film på en av dem på min hemsida, under Sydamerika fliken och sen vidare på guldsömciklid sidan.

                              orm: Tittade på bilden på Bighead, första intrycket är att han ser ståtlig ut, men tittar man lite närmre så ser man också att han ståtar med en rejäl ölkagge. Vilket inte ser så trevligt ut.
                              Det är bättre att dricka ölen själv än att dela med sig av den till fiskarna
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • Micke_A
                                NCS Medlem
                                • January 2003
                                • 638

                                #30
                                Hej

                                Jinnarparen: Kollade lite på din sida, och du har en hel del fina fiskar. Såg bilderna på dina Geophagus "Bahia red" och tyckte de såg väldigt mycket ut som mina röda brasiliensis. Det är min teori om vad det är för Geophagus

                                MVH Micke
                                MVH Micke

                                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                                Kommentar

                                Arbetssätt...