Ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per T
    Användare
    • June 2002
    • 42

    Ancistrusyngel

    Hej på er!

    Har ännu en gång fått yngel av mina ancistrus som jag med framgång sugit över till ett annat akvarium på 110 liter. De är ungefär 1 cm stora och nu undrar jag vad jag ska göra och mata dem med förr att så många som möjligt ska överleva och växa till sig. Någon som vet?

    Mvh Per T
    Per T
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Gröna ärtor brukar vara ett mycket uppskattat foder för ancistrus-malar.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Per T
      Användare
      • June 2002
      • 42

      #3
      Tack för svaret!
      Är det något mer att tänka på? Vattenvärden inredning, temperatur, storlek på akvariet osv...

      Mvh
      Per T

      Per T
      Per T

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • April 2002
        • 196

        #4
        om du har någon rot vet inte vad dom heter men som man köper i djuraffärer tycker jag att du ska lägga i den te dom små liven

        mvh Therese

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Det påstås ofta att Ancistrus-yngel inte klarar sig utan cellulosa dvs. att man måste ha i en rot, kork el dyl. Jag har aldrig testat utan. Mina yngel har käkat räkmix 50/50 hela räkor + ärtor.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • April 2002
            • 581

            #6
            Ynglena ställer inte speciellt stora krav på omgivningen, en bit rot tror jag säkerligen är bra men inte nödvändigt. Vad som dock är viktigt är att hela tiden se till att de har mat tillgänglig annasr riskerar många yngel stryka med. All mat gör också att man måste byta vatten ofta, detta gynnar även tillväxten på ett bra sätt.

            Jag brukar föredra att hålla kullarna i ganska små akvarium fram till de nått en sttorlek på ett par centimeter. Jag slänger ned en näve skalade gröna ärtor på morgonen, de som är över på kvällen suger jag upp med en slang, detta blir också vattenbytet. Det är därför bra om en vanlig hink räcker för att göra ett 20% vattenbyte, givetvis är en lång slang ännu bättre.

            Man blir förvånad hur mycket dessa små malar kan äta och som ett resultat av det också hur fort de växer. Står de stilla i tillväxten får de för lite mat eller så slarvar man med vattenbytena. Tycker man vattenbyten är tråkigt kan man dela upp ynglen i flera små akvarium istället beroende på kullens storlek.


            David
            David

            Kommentar

            • Per T
              Användare
              • June 2002
              • 42

              #7
              Hej!
              Tack för svaren. Har nu provat med gröna ärter men de verkar inte vilja ha det det syns iallafall inte att de ätit av dem. ger dem också Tetra phyll (gröna flingor), och räkmiw och röda mygglarver. Vet inte hur mycket jag vågar mata. En del har redan börjat dö. Är det normalt att en del dör eller?

              Mvh Per T

              Per T
              Per T

              Kommentar

              • Daniel
                Användare
                • April 2002
                • 156

                #8
                Prova med brysselkål !

                Detta uppskattar mina malar mer än ärtor i varje fall !
                Lägg maten, algtabletterna så att de syns eller att de
                kommer åt dem lätt. De lär sig så småningom att det är mat du stoppar
                i akvariet. En del yngel har lite svårt för att orientera sig i början, därför rekommender jag typ 20L yngelkar till nya ancistrusyngel....

                MVH
                Daniel

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

                  #9
                  Dum fråga kanse men behöver man skilja av ynglen? Satte sex stora ancistrus i ett akvarium, dessa fick två kullar nästan omedelbart. Jag tog upp de vuxna fiskarna men fick med två yngel till det nya karet. Nu verkar det som de två klarar sig bättre ihop med de vuxna fiskarna än vad resten av gänget gör. Skulle man låtit en stor hanne gå kvar.Eller kan man låta alla de små gå kvar? ( PS De får samma mat). David du verkar veta.
                  kaj.p
                  diskus-varberg.com

                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • David Johansson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 581

                    #10
                    Jag har inte sett att större Ancistrus ger sig på mindre eller yngel så det skall inte vara några problem ur den aspekten. Det största problemet är maten, håller man kvar kullarna i akvarium där det finns mycket vuxen fisk riskerar ynglen bli utan mat. Effekten blir densamma om man håller mycket yngel tillsammans, de minsta ynglen riskerar bli utan mat.

                    Få ancistrus i varje akvarium blir bästa, har man många akvarium igång med annan fisk kan det vara en god idé att så snart som möjligt sprida ut kullarna i dessa akvarium.

                    David
                    David

                    Kommentar

                    Arbetssätt...