Svullna gälar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • preske
    Användare
    • September 2003
    • 77

    Svullna gälar

    Jag har en liten G. Surinamensis som fick en gäle skadad för ca en vecka sedan. Detta har nu utvecklats till att man kan se vita slembölder vid gällocken. Vad är nu detta? Och ska jag sätta den i karantän?
    275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

    55L Scleromystax Barbatus 2+4
  • preske
    Användare
    • September 2003
    • 77

    #2
    snälla någon?!?
    275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

    55L Scleromystax Barbatus 2+4

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • May 2002
      • 309

      #3
      Jadu - det var inte lätt att svara på. Du har inget foto?
      Är det en mekanisk skada som fisken har fått mögel i, så finns
      det effektiva medel i Zoo-affären. Lite salt i vattnet brukar hjälpa när fiskarna fått sår. Det hjälper till att upprätta saltbalansen (det osmostiska trycket, utförligare förklaring får gärna någon annan komma med).
      Det är i alla fall inte farligt att prova - om du inte har fiskar/växter som inte tål salt, t ex Corydoras (pansarmalar).

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • April 2002
        • 581

        #4
        Låter som det skulle röra sig om någon form av svampangrepp, den behöver förmodligen inte sättas i karantän för det bör inte röra sig om någon smittsam åkomma. Däremot kan du prova medicinering i ett separat akvarium eller behållare, saltbad kan vara en första behandling. Har inte fisken blivit bättre efter någon vecka bör du kanske inhandla medicin hos din zoo-affär.

        Läs lite mer om salt här:
        David

        Kommentar

        • preske
          Användare
          • September 2003
          • 77

          #5
          Ah, tackar. I morse kunde jag se något som liknar mögel vid såret. Så med salt medicinerar jag. Ett problem kan väl kanske vara att jag Corydoras Aenus i akvariet - är inte de saltkänsliga?

          Tack så mkt för hjälpen!
          275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

          55L Scleromystax Barbatus 2+4

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • April 2002
            • 581

            #6
            Jag tycker inte att du skall tillsätta salt i ditt akvarium och absolut inte om du har Corydoras. Prova istället med saltbad, detta kan göras i någon plastback eller liknande under kortare tid.
            David

            Kommentar

            Arbetssätt...