Lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    #16
    Är det egentligen inte så att alla växter oavsett var de växer i världen är urprungligen konstruerade för att tillgodose sig solens ljus. Detta borde därför innebära att de optimala ljuskällan också borde återspegla solljuset [?]

    Att de sedan är väldigt anpassningasbara borde ju då betyda att spektra laborering bara är hårklyveri, eller?
    David

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #17
      citat:
      En rak fråga nu tillsist. Är alltså Grolux lika effektivt för växterna som ett "pissrör"?
      Egentligen är det lite effektivare för växterna med ett GroLuxrör.

      Men det är kluvet beslut. Samtidigt som man vill göra det bättre för växterna ser man dom inte lika ljusstarkt med GroLux - det gröna kommer inte fram så bra.
      Även om jag själv t ex gillar att det växer bra, så är det ju faktiskt utseendet på växterna jag vill framhäva till syvende och sist.
      (Tur att det då finns Triton, Aquastar och Aquarelle som alla är lika bra, eller bättre än, Grolux och ger ett starkt ljus).

      citat:
      Jag kan alltså byta ut det hemska gula skenet som jag just installerat i karet mot ett grolux på direkten om jag vill, utan att det försämrar tillväxten?
      Helt klart.

      citat:
      Eller kanske till och med byta det mot ett Hagen Poerglow som jag gillar skarpt.
      Ännu bättre, tycker jag, som inte bara vill odla utan även njuta av växternas färger.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

        #18
        citat:
        Är det egentligen inte så att alla växter oavsett var de växer i världen är urprungligen konstruerade för att tillgodose sig solens ljus. Detta borde därför innebära att de optimala ljuskällan också borde återspegla solljuset?
        Man kan tro det, men då skulle växternas (eg klorofyllet) känslighetskurva vara helt rak, precis som solens spektra - och det är den ju inte. Det gröna klorofyllet studsar bort ganska mycket av det infallande ljuset.

        citat:
        Att de sedan är väldigt anpassningasbara borde ju då betyda att spektra laborering bara är hårklyveri, eller?
        Ja jag tycker nog det är lite hårklyveri, men det kommer ifrån det här med att lysrör måste skapa sitt ljus med spikar (precis som TV-apparater), och det är naturligtvis bra om dessa spikar slår lite extra hårt där växterna behöver ljuset - vilket i princip alla moderna tri-fosfor-rör gör - och då är vi tillbaks till hårklyverier (smak).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...