Färgglada lugna fiskar??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

citat:Alla sorters fiskar kan bli sjuka och dö och alla kan få problem, problem är till för att lösas. kan du ge mig en anledning till varför en Discus oftare blir sjuk än en tex neontetra, Jag har faktiskt haft en del tetror genom åren som dött,fler tetror än diskus.
    Jag vet inte vad jag ska säga om ovanstående, annat än att vi alla har olika erfarenheter och det torde förstås med enkelhet. Jag har inte någonstans sagt att Discus oftare blir sjukare än Tetror. Jag jämförde aldrig dessa arter. Om jag ska jämföra skörhet och tendens till insjuknad av de arter jag haft genom åren så är Apistogramma utan tvekan den svåraste, därefter (efter mina erfarenheter) kommer Discus. Sedan har jag haft Tanganyika och nu Malawi, men ingen art ifrån det släktet har varit lika känsliga.

Du är kvick att påtala dina egna erfarenheter, Kilova, men accepterar inte att andra haft annan erfarenhet. Det syns i det du skriver och det var detta jag kommenterade. Att säga att andras erfarenhet är "skitsnack" bara för att det inte stämmer överens med det du vet är enbart egenkärt.

Som jag ser det beror allt först och främst på fiskarnas individuellt ursprungliga kondition och känslighet, sedan på hur dess ägare sköter dom.

Kommentar

• kilova
      Användare
      • April 2002
      • 327

Tricella. Jag acepterar visst andras erfarenheter att jag skrev skitsnack(skulle väl använt något annat ord istället)ang Discus svårigehter var kanske lite felaktigt men jag tycker att den där myten om att discus är sååå svåra är felaktig, Presis som att vissa zoohandlare vägrar sälja discus till en som vill ha dom i ett möbelerat akvarium, på grund av att dom är så svåra. Allt handlar i grund och botten hur man sköter om sina djur.
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

Hasse_H: det har väll inte med just mindre regelbundna vattenbyten att göra, mer att personen beskrevs som aningen .... ointreserad av fiskarnas välbefinnande som gjorde att jag reagerade. Fisk är djur (såklart) för mig, lika mycket som hundar och katter skall skötas exemplariskt skall fiskar det.
        fish r friend

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • October 2002
          • 405

Svårt eller inte med Discus?
          Har Discus sedan ett antal år och måste nog erkänna att fisken är känslig vad gäller miljön men kanske inte speciellt svår om man har koll på vattenvärden och håller rent.
          Nu hör till saken att jag inte odlar utan har fiskarna i ett inrett kar för att njuta av dom.
          Jag skulle dock inte rekommendera Discus som "nybörjarfisk".
          Men har man ett genuint intresse,läser vad man kommer över och rådfrågar andra så gör ett försök.
          Ha det!

Kommentar

• INXS

Orm;
            om du kommer ihag Mojos akvarium med svenska fiskar (swedish fish) - det kanske ar det perfekta: inga vattenbyten, fargranna firrar och ingen aggressivitet. Och bast av allt: trottnar man pa det kan man kaka upp allt.

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

INXS: hähähä ja de e fan sant
              fish r friend

Kommentar

• hanna
                Användare
                • April 2002
                • 118

Låter nästan perfekt. Fast ville han inte att fiskarna skulle vara stora också
                Mvh Hanna

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Kilova: Jag håller med dig om att Discus orättvist fått stämpeln "svår". Generellt sett är inte arten svår.

För att återgå till huvudfrågan så kan man väl kanske ge tipset om Blå Gurami och Mosaik Gurami som generellt sett är skapligt lätta att hålla. De återfinns i Asien och klarar sig vid ganska sumpigt vatten med låg syresättning.

Kommentar

• Fredrik
                    Användare
                    • May 2002
                    • 52

1973 togs en gädda på 22,5 kilo i Mälaren, vilket gäller som svenskt rekord. Det har dock tagits större gäddor (uppåt 30 kilo) i nät.
                    =)

Kommentar

• Mattias Andersson
                      Användare
                      • September 2003
                      • 788

Tyvärr, måste jag säga att han kommer att gå mot mina råd o ska skaffa Discus.

Borde inte karet vara för litet, det är bara 110x50x40 + att han ska ha en btn-liknande bakgrund, så det blir bara 110x35x40 kvar??

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • October 2002
                        • 405

Det blir i mitt menande för trångt för fler än 2-3 Discus.
                        Räkna 50-75 l/vuxen fisk

Kommentar

Arbetssätt...