Jag har haft Discus jag säger att dom är skitenkla att ha presis lika lätta som malawi eller nåt annat.skall tillägga att jag har ph 8,6 och det funkade perfekt dom mådde hur bra som helst. Så att säga att discus är svåra är bara skitsnack.
Färgglada lugna fiskar??
Kollaps
X
-
Tropheus moori golden kazumba F1
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
Tropheus moori bärnsten F1
Tropheus moori kejsare
Mvh Kim -
Jag tycker att man bör behandla alla fiskar noggrannt. Att ha ett akvarium innebär ett väldigt litet antal rutiner. Om man inte är beredd att genomföra dessa så bör man inte ha fiskar alls, inte ens platy. Om nu Malawiakvarister slarvar mer än diskusakvarister så föreslår jag att de slutar med det. Så fruktanbsvärt jobbigt är det inte att läsa ett par böcker.
Lucipher: Om din polare inte är noggrann så tycker jag att du ska upplysa honom om vad som krävs för att hålla fisk. Det samma gäller nämligen för alla.
1. Ta reda på vilket utrymme fisken behöver och tillsammans med vilka andra arter den kan tänkas trivas (Detta är extra lätt med just diskus).
2. Ta reda på vilka vattenvärden, temp och foder som krävs och kontrollera dessa ständigt.
3. Byt minnst 30% av vattnet veckovis.
4. Kolla dagligen med stor uppmärksamhet hur fiskarna beteer sig.
Finns det någon fisk som inte är värd dessa fyra MYCKET enkla punkter så var snäll och berätta vilken för mig. All den andra kunskap som man succesivt bygger upp som akvarist är ju en fantastisk bonus men knappast nödvändig för fiskarnas överlevnad.
mvh,
Kommentar
-
Ok...då fortsätter jag att snacka skit. Om jag förstod det hela rätt så snackar vi om en kille som aldrig haft ett akvarium och som inte har tänkt sig göra delvatten byten oftare än max var 14e dag. Om du rekommenderar honom att som första fisk köpa diskus så undrar jag vem som är den största skitsnackaren.
Jag tycker inte att diskus är speciellt svårt MEN jag har haft akvarium i 25 år och diskus i 5 år. Det svåraste med diskus kanske inte är att hålla dom utan att köpa dom. Hitills har jag bara sett ok diskus i två affärer i stockholm sen jag flyttade hit för 8 år sedan. Dom affärerna har ok diskus ibland....inte alltid. Det absolut vanligaste är ju att nybörjare startar med 2 st 5 kronor som dom betalat 400kr för i en guppybutik....och får man inte problem då så får man aldrig det...
....jag skulle kunna skriva en bok om möjliga misstag som en "nybörjare" skulle kunna göra men jag besparar er detta.
Om killen ifråga har sitt akvarie intresse kvar om ett år så skulle jag definitivt rekommendera honom att skaffa sig diskus....11 Pigeon blood
9 VF nhamunda blue
Ett gäng L-malarKommentar
-
JohanW: Jag tycker inte alls att problemet i denna diskussionen verkar vara diskus utan den blivande akvaristens vilja att sköta om sina husdjur. Jag kan inte begiripa varför du fortsätter att tala om diskus? Vilka fiskar föreslår du att han ska missköta?
mvh,Kommentar
-
Det jag mena var att han kanske inte kommer o ha perfekt koll på vattenvärden o dylikt.
Sen så vet jag att hans intresse för akvariet inte alltid är på topp om man säger som så.
Han har haft akvarie i ett par år men aldrig brytt sig speciellt mycket, han har haft sällskapsakvarier än så länge.Kommentar
-
Nej jag håller med dig Fredrik.....det låter som han borde lägga ner med akvaristiken eller sköta sina fiskar som man ska....
Anledningen till att jag fortsatte tugga om diskus var ffa som svar på Gosatta o kilovas inlägg...11 Pigeon blood
9 VF nhamunda blue
Ett gäng L-malarKommentar
-
Blåciklid eller tuppkam kanske kan vara ett alternativ?
Men han måste ju självklart byta vatten minst en gång i veckan!
Mvh Olaola lindebergKommentar
-
citatå att säga att discus är svåra är bara skitsnack.
Du kan söka på hur många sajter som helst angående Discus där det finns skrivet om sjukdomar och övriga problem som kan uppstå. Det är väldigt tråkigt att du inte är mer ödmjuk i din bedömning av andras erfarenheter och eventuella problem.
Jag tycker inte heller att Discus är någon problemfisk i den benämningen, men jag har trots allt stött på en del...Kommentar
-
när jag läser Luciphers senare inlägg kan jag bara rekomendera hans vän att ha plastfiskar.fish r friendKommentar
-
Jag håller helt med orm. Har man inte tid eller ork med att sköta om husdjur/akvariefiskar så ska man inte skaffa några...Kommentar
-
Ett par eldbukar kanske? Kräver ju inte speciellt mycket skötsel är relativt stor, ganska lugn och mycket vacker. Palettciklider, enda kravet den inte passar in på är väll att den inte är speciellt stor. Skalarer kanske, inte speciellt färggrann men ändå väldigt vacker.
Vad gäller skötsel av akvariet så kan jag av egen erfarenhet konstatera att man inte behöver byta vatten en gång i veckan. Har själv ett kar med sebraciklider, eldbukar, paletter och en skalare plus praktbotia. Byter vatten MAX var fjortonde dag och det funkar hur bra som helst. Förr bytte jag vatten en gång i veckan och 30% av vattnet. Hade då konstanta problem i form av sjukdommar (vita pricksjukan, fenröta m.m.). Sen jag glesade ut vattenbytena har jag inte haft några sjukdommar alls och få fiskar har dött också.
/MariaKommentar
-
-
Vadå få fiskar har dött? Håller man sebraciklider, eldbukar etc. så anser jag att man har jävligt dåligt vatten om dom dör. Jag har aldrig haft någon fisk som har dött pga dåligt vatten. Den enda fisk som dött för mig var pirayor och dom tugga ju i sig varandra. Däremot amerikanska ciklider av de sorter du nämner är inte känsliga och borde inte dö om man har bra vatten åt dom.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
Jag kan hålla med Maria till viss del. Jag byter vatten ungefär varannan eller var tredje vecka i mina stora akvarium och har mycket sällan några problem med sjukdomar. Ibland kan det gå ännu längre tid. De få ggr jag haft sjukdom har det berott på nyintroduktion av fiskar utan karantän... Men jag har heller inga Diskus eller andra känsliga fiskar och skulle antagligen inte heller skaffa sådana då jag vet att jag inte har tid eller ork att byta vatten varje vecka.
Men det är svårt att ge generella råd kring detta, det handlar ju om vilken balans man har i akvariet. Ett akvarium i bra balans med låg belastning behöver inte byta vatten varje vecka, precis som det finns exempel på motsatsen.
För övrigt tycker jag att attityden att lägga ner hobbyn om man inte orkar byta vatten varje vecka, verkar minst sagt märklig. Det går inte generalisera på det viset, enligt min mening. Ödmjukhet, var det någon som skrev...precis.
/HasseKommentar
-
Trisella skrevcitatet vore tacksamt om Kilova kunde respektera att inte alla har samma tur eller skicklighet med sina fiskar och därav kanske får problem...
Hasse H Jag håller med dig till fullo.Tropheus moori golden kazumba F1
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
Tropheus moori bärnsten F1
Tropheus moori kejsare
Mvh KimKommentar
Kommentar