Resultat av senaste gallup

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    Resultat av senaste gallup

    Har du växter i dina akvarier var frågan:

    56 % Ja
    19 % Nej
    25 % Blandat

    165 röster registrerade.

    I och med detta ligger det en ny gallup upplagd, frågan är på intiativ av Fredrik Isaksson.
    David
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Jag måste erkänna att jag är nyfiken på vad de som svarar "absolut inte" kan ha för argument.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Jag ser inget alternativ som heter "absolut inte"??? Ser du Fredrik H.?....hm...oj...du menar den nya...ok.

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        Är det okej att mata med levande foderfisk?

        Helt okej
        Bör undvikas
        Absolut inte
        Ingen uppfattning

        där kanske??
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Har man fiskar i sina akvarier som har det i sitt beteende (rovfiskar) så ska man nog försöka upprätthålla deras instinkter.
          Däremot så skulle jag aldrig "försköna" detta beteende som gjorts tidigare av vissa debattörer, dock inte på detta forum.

          Gosatta: Var inte för hård mot en segfattad gnällbälteskung som är ute på okänd mark och känner sig vilsen emellanåt...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            citat:Har man fiskar i sina akvarier som har det i sitt beteende (rovfiskar) så ska man nog försöka upprätthålla deras instinkter.
            Tycker helt tvärtom - kan man få dem att äta "dött" foder så är det bättre.
            Främsta anledning: Uppmuntrar man jaktinsikten på fiskarna så triggar det dem till att bli aggressivare (även mot icke-matfisk) och det blir svårare att ha dem i akvarium, alternativt man måste hålla dem i ett betydligt större akvarium.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #7
              Kan du belägga dessa påståenden, eller bygger det på enstaka observationer i egna akvarier?
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Varför skall man i yttersta mån försöka upprätthålla fiskars beteende i andra hänseenden än just rovfiskar?
                Alla är djur av naturen och det är endast vi människor som förstör naturliga beteenden och naturliga färger genom degeneration och korsning.

                Jag tycker inte om att det matas levande fiskar till andra fiskar i akvarierna, men jag vill inte heller ta bort det beteende som dessa fiskar innehar. Samma sak gäller ormar som blir matade med levande möss. Jag gillar det inte heller...men det gör det "naturligare" för djuren i deras fångenskap och är säkert nyttigt för dom.

                Det finns absolut inget intresse hos mig att äga dessa djur och heller inte mata med levande.

                Kommentar

                • GoSatta
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1686

                  #9
                  Jag matar mina scalarer då och då med små guppys och tror det är nyttigt för dom att ibland faktist få jaga sin mat som dom gör i naturen och inte bara sitta å picka i sg räkmix som om dom våre måsar.

                  Inte blir dom aggressivare för det utan verkar mer trigga dom till ett "naturligare" beteende. Frånatt ha pickat i sig räkmix som vilken guppy som helst så har dom övergått till att även lurpassa och smyga sig på och atackera räkmixen istället för att fortsätta som sina väl avlade och sönderodlade grannar som fortsätter sitt "guppy" lika beteende av hetsätning och "flammsande" vid frammrutan.

                  (om det inte framgick så är det VF scalarer jag pratar om contra. dom odlade)
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    citat:Kan du belägga dessa påståenden
                    Vetenskapliga bevis finns självfallet inte - utan självklart är det främst baserat på närmare 30 års erefarenhet av att hålla ciklider.
                    Har även hört det från erfarna ciklidister som t.ex. Ad Konings och även andra som odlat rovciklider i lite större skala.

                    citatamma sak gäller ormar som blir matade med levande möss. Jag gillar det inte heller...men det gör det "naturligare" för djuren i deras fångenskap och är säkert nyttigt för dom.
                    I stort sett varenda djurpark och liknande som håller reptiler har gått över till att mata med döda foderdjur. Detta gör t.ex. att de på så sätt kan preparera foderdjuren så att de innehåller alla vitaminer som ormen behöver (och får i sig naturligt i naturen).
                    Dvs det är både humanare och hälsosammare.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #11
                      Som jag ser det så är det helt rätt att mata en rovfisk med levande foder, allt som kan få fisken att bete sig så naturligt som möjligt ser jag som positivt. En fisk som i naturen ligger i bakhåll och lurar på sin mat bör få chans att använda dessa färdigheter även i akvarium. Så ser jag på saken.

                      Att fiskarna skulle bli aggressivare pga detta har jag inte märkt, mina nu 25-30cm stora jaguarciklider är snälla som lamm förutom under leken, de har vad jag vet aldrig attackerat en annan "icke-matfisk" då yngel eller ägg inte finns i karet. Men det är ju möjligt att andra arter beter sig annorlunda.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • GoSatta
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1686

                        #12
                        citat:
                        I stort sett varenda djurpark och liknande som håller reptiler har gått över till att mata med döda foderdjur. Detta gör t.ex. att de på så sätt kan preparera foderdjuren så att de innehåller alla vitaminer som ormen behöver (och får i sig naturligt i naturen).
                        Dvs det är både humanare och hälsosammare.
                        en ren gissning bara men antar att det inte gäller fiskar?
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:Jag måste erkänna att jag är nyfiken på vad de som svarar "absolut inte" kan ha för argument.
                          Om min uppfattning skulle vara "absolut inte" så skulle den självklart också vara att man "absolut inte" ska hålla rovfiskar som måste få levande fisk. Fast nu klickade jag inte i "absolut inte" så vad vet jag.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #14
                            citat:Att fiskarna skulle bli aggressivare pga detta har jag inte märkt
                            Om jag inte minns helt fel så skrev du i en annan tråd - "Måste det alltid finnas en hackkyckling".
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                              citat:Att fiskarna skulle bli aggressivare pga detta har jag inte märkt
                              Om jag inte minns helt fel så skrev du i en annan tråd - "Måste det alltid finnas en hackkyckling".
                              Jo men det är ju bara vid leken som "hackkycklingen" träder fram, mellan lekarna så fungerar allt kanon, så har det varit ända sedan firrarna var små.
                              I och för sig så kanske det är möjligt att mina jaguarciklider är aggressivare än andra just vid leken men kan verkligen levande fodret påverka lek-aggressionerna?

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...