Måste det alltid finnas en "hackkyckling"?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

10 eldstjärtar funkar nog, annars är kanske ett gäng malawiciklider en vettig idé.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Magnus:
      Ajdå...
      Då får jag se hur jag gör, synodontisen ska jag i alla fall byta in pga att den käkar yngel, sedan får jag se hur jag gör då det står klart vem som blir nästa mobbingoffer.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

10 eldstjärtar funkar nog, annars är kanske ett gäng malawiciklider en vettig idé.
        Det känns lite fel att börja blanda biotoper... Men vad är det för typ av malawiciklider du tänker på då? De måste nog vara ganska stora för att det ska fungera. Finns det några du kan rekommendera så här på rak arm?

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

citatet känns lite fel att börja blanda biotoper..
          säger mannen som funderade på att ha i silverhajar
          Nimbochromis venustus kanske skulle funka, det går säker att få någon gammal grinig hanne på 25 cm som slagit ihjäl sina honor, men de äter iofs också yngel.
          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

FI:
            Du är alltså ute efter en targetfish? varför inte slänga i en mört på 15-20 cm. Dom är ju helt gratis. Jag kan skicka ett lass till dig om du vill

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

citatet känns lite fel att börja blanda biotoper... Men vad är det för typ av malawiciklider du tänker på då? De måste nog vara ganska stora för att det ska fungera. Finns det några du kan rekommendera så här på rak arm?
              Jag trodde att det var det du insett att du nog var tvungen att göra. Är det bara cikliders biotoper som räknas? Synodontis, gibbiceps, skivtetra, silverhaj... Inte ens zonatum blir rätt geografiskt sett då den kommer från stillahavskusten medan managuense kommer från atlantkusten enlig FishBase. Malawit var bara ett förslag som skulle kunna funka. Vattenvärdena ska vara ungefär samma dessutom. Jag har inga speciella i åtanke.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Är det bara cikliders biotoper som räknas?
                Jepp, malarna och stimfiskarna hänger bara med på köpet för att få karet att fungera. Är det inte så de flesta tänker?

Hur som helst, nu är synodontisen inbytt så jag ska avvakta lite och se vad som händer, med lite tur så fungerar det bättre nu.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

citat:Jepp, malarna och stimfiskarna hänger bara med på köpet för att få karet att fungera. Är det inte så de flesta tänker?
                  Nej... Jo de gör de, men jag tänker inte så, och de som bara utgår från cikliderna är tramsputtar enligt mig. Jag menar, ciklider är knappast den enda firren i biotopen. "Malawisjukan" från 80-talet har spridit sig över hela ciklidhobbyn (Malawisjukan: malawiciklid = ciklid, de andra är inte "riktiga" ciklider).

Fast när det gäller växter och sten så måste jag erkänna att jag tänker så. En vacker dag ska jag göra det på riktigt med växter, bergarter utifrån bergrundskartor och hela rubbet. Då tänker jag tillverka ett HABITAT som teoretiskt sett kan existera i en viss biotop.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Jo jag förstår vad du menar och jag är nog tyvärr urtypen av "tramsputte"... Oavsett om jag har haft syd- eller centralamerikanska ciklider eller t.o.m malawiciklider så har det följt med några ancistrus i varje kar.

Men jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det är värre att blanda påfågelciklid, frontosa och rödzebra än att blanda Rödzebra, valfri tanganyika-synodontis och ancistrus.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Läste förslaget med malawi. Att stoppa i någon "haplis" kommer inte att funka. Det blir samma problem som med din Zonatum.
                      Att stoppa i mbuna går inte heller, det kan faktiskt sluta så illa så att dina jaggor tappar lusten helt och hållet. Mbunas är snabba och de får lätt för sig att nappa andra större fiskar i ändan, så här hinner inte jaggorna med. Detta händer om de är tillräckligt stora vill säga, annars blir de mat. Detta hände faktiskt mitt jaggapar, jag hade en M Zebra Redtop i karet (det var innan doviina kom i). Denna var en pina för jaggorna innan hanen lyckades få tag på den. Zebran gömde sig för det mesta under stenarna och gick inte att få tag på, snodde yngel från jaggorna, nöp dem i ändan. Själv tyckte jag den klarade sig bra i karet och hade därför ingen anledning till att ta bort den. När jaggahanen väl fått grepp på den så fick jag snabbt plocka ur den för att rädda den.

Det är nog faktiskt så att du får nöja dig med ett jaggapar i karet, det är för litet för fler fiskar nu då jaggorna är så stora. Någon mal borde du dock kunna ha. Beroende på hur stor denna är så bör den klara sig rätt bra.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

citat:Men jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det är värre att blanda påfågelciklid, frontosa och rödzebra än att blanda Rödzebra, valfri tanganyika-synodontis och ancistrus.
                        Nej, det är du nog inte ensam om. Men är det inte egentligen fel att göra så? Jag menar varför ska ancistrusen hamna med sådana som den naturligt inte finns i samma biotop som.

Jag är ju inte den rätta att påpeka detta så jag själv har blandat rätt friskt i mitt kar med både centraler, sydamerikaner, en asiatisk ormhuvdsfisk och en afrikansk. "En världsomsegling i sjöarna" skulle man kunna kalla det =).

Men jag säger inte att jag har ett biotopkar heller. Om jag skulle ha malawisar med ancistrus skulle jag inte kalla det ett biotopkar. För att man ska kalla det en biotop ska man inte blanda in andra fiskar. Det är just vad du också gjort FI så att hänga upp dig på biotop-grejen låter lite väl när det redan är ganska blandat.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

För att man ska kalla det en biotop ska man inte blanda in andra fiskar. Det är just vad du också gjort FI så att hänga upp dig på biotop-grejen låter lite väl när det redan är ganska blandat.
                          I och för sig men att ha helt biotopriktigt är ju inte det lättaste och bara för att jag nu har ancistrusar och gibbicepsar med centralamerikanska ciklider så betyder det ju inte att jag har släppt på alla spärrar... Jag tycker fortfarande att det är mer "fel" och framförallt mer riskabelt att köra ner malawisar i karet än att ha några sydamerikanska malar i karet.

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Det är nog faktiskt så att du får nöja dig med ett jaggapar i karet, det är för litet för fler fiskar nu då jaggorna är så stora. Någon mal borde du dock kunna ha. Beroende på hur stor denna är så bör den klara sig rätt bra.
                          Funkar det med bara jaggorna och typ en enda stor mal så vore det kanon, men malen kommer troligtvis att bli "hackkyckling" i så fall så den måste ju vara rätt robust av sig för att inte skada sig. Har du några tips på robusta stora malar? Jag funderar på att byta in mina relativt små gibbicepsar mot en stor plecostomus som de har i akvariebutiken, det lät på försäljaren som att de var tåligare än gibbicepsarna, vet du om det är så?
                          Vad har du för malar med dina dovii och vad hade du för malar då du hade dina stora jaggor?

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Jag har, och hade, Gibbicepsmalar. Fast de har varit stora (+25 cm).
                            Jag köper dem som små och sedan får de växa till sig i ett annat kar.
                            När de är runt 15 cm så får de gå i det stora karet.
                            Orsaken till att jag haft Gibbiceps är att de är finare än Plecostomus. När de spänner upp ryggfenan är de en häftig syn.
                            Vilken som är mest härdig vet jag inte.
                            Fast det är nog lättare, och billigare, att få tag på en stor Plecostomusmal.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

så länge man har fiskar med ungefär samma levnadskrav ... vatten, temp, foder etc så är det väll ok.

Biotop-förespråkare (som jag själv) är oftast ute och cyklar då CA/SA inte är _en_ biotop utan består av ett antal olika habitat.

men jag skulle så gärna ha tetror/bottefiskar från CA ... å göra en nästan riktig biotop åt mina ciklider.
                              fish r friend

Kommentar

• Bilbo
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 1159

Det kanskebara är att acceptera att harmoni i ett CA-kar är ungefär lika troligt som harmoni i Israel/Palestina! Ofta kräver harmoni en gemensam fiende, och då får du ju en hackkyckling ändå!
                                // Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...