Gigantiskt salt-kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vannar
    Användare
    • April 2002
    • 339

    #31
    Jo det blir nog frontrutan som kostar mest!

    Ett förslag till filtrering är att bygga ett fluidiserande sandfilter, grymt effektivt och underhållsfritt.

    Den bästa lösningen är att använda ett såntdär prydnadsrör som var populärt för några år sedan (med luftpump plastfiskar som åkte upp och ner och belysning) det blir nog lagom storlek till en sådan burk också.

    ganska lätt att bygga om man får tag på ett sådant rör, och övriga delar kostar inte mycket.
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      Fan att jag inte tänkte på det, fick ett sådant rör sist jag fyllde år. Mina polare tyckte det var en perfekt present till en akvarist och tillräckligt smaklöst för att vara hysteriskt roligt att försöka tvinga en att ha den framme. Om jag inte missminner mig slängde jag den strax efter Tony, detta rör köpte de på Rusta i Partille och de har säkert sådana fortfarande.

      Förövrigt så var det för ca: 1 år sedan någon från Varberg som försökte sälja av sitt saltvattenskar, prylar och även en sådan där acryl ruta. Vet inte hur det gick för honom men annonsen ligger kanske kvar här på ciklid.org. Om inte annat så vet han ju säkerligen hur man får tag på en sådan ruta.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #33
        Strålande idé med röret måste jag säga! Ett rör i acryl kostar ju skjortan jämfört med "fisk-röret". Hmm.. kan ju vara en idé att bygga sandfilter redan nu då det knappast skadar.

        Annonserna plockas nog bort efter en tid tyvärr. Sedan tror jag att jag blir tvungen att köpa nytt frontglas då det bör vara 3x1 meter (de flesta kar är ju kortare).

        Tony Englund

        Kommentar

        • Gäst

          #34
          Grejen är den att hans akvarium var i den storleken typ, stort som f*n var det iaf

          //NJ

          Kommentar

          • JensJ
            NCS Medlem
            • June 2002
            • 67

            #35
            Hej
            Ta en titt på www.akvarievalvet.com under galleri. Butiken finns i Norrköping för den som vill diskutera stora akvarier med ägaren Robban. Jag tror att akvariet är byggt i metall förutom frontrutan förstås. Jag har för mig att lyset är 2*400W MH. Filter har jag ingen aning om. Men ta en tur till butiken och titta efter själva.
            Mvh
            Jens

            Kommentar

            • Christer T

              #36
              Angående kostnaderna för hajtanken skrev jag ett mail till Joe och frågade. Han skrev ett ganska utförligt svar. Han är mycket nöjd med sin tank och funderar på att bygga en ännu större, 5-6000 gallon. Kostnaderna har varit: Själva tanken $2600 med wet/dry. Resten av reningsverk: $1800 Salt, sand LS (living stone?) LR $2200. Runda av uppåt, han har förmodligen förträngt en del $ 7000. Med tanke på vad jag tror att en vän till mig lagt på sitt 700 liters korallrev så låter det ändå billigt.

              Kommentar

              • VäxaLätt
                Användare
                • August 2003
                • 75

                #37
                Angående Plexiglas så är det oftast dyrare i slutändan än vanligt glas (i normala dinemsioner 4-10mm), natar att det dock kan skilja sig när det blir tjockare dimensioner. Kolla med akriform av de tar. Här kommer en länk till deras prislista.



                Om ni tänker bygga egna filter i plexi köp lim av den samtidigt som ni köper plexit. Dom har riktigt industrilim att erbjuda och inte något hobby s#it som släpper efter ett tag.
                Mvh Erik
                http://www.umea.akvarieforening.se

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  #38
                  Hej.
                  Gå in på saltvattens forum,(Där finns en gubbe som såde sitt till Motala akvf.?.)han heter Tore och bor i Vännersborg.Hittar du inte han kan du söka på en som heter Tomas Ländström ? som kan allt om saltvatten och akvarie.Sedan har du en Bengt i Mölndal,Marinakvarie som bygger stora kar efter önskemål.
                  MVH Mats
                  Ps.Glömde att skriva.Tore byggde ett med acryl.Ds
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  Arbetssätt...