igen om cirk-pumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    igen om cirk-pumpar

    jag har ett powerhead tror det heter 802. jag tycker den brummar rätt bra när man sätter örat emot glaset på karet. jag har två hydro r20 oxå de låter inget alls. vet ni någon bra cirkulations pump som är tysta eller tystare än 802:an?
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    Sätt gärna örat mot glaset då !!! Klart att det hörs då.
    Det finns reda nen tråd om detta just nu. Gör ett inlägg där.
    Testa annars Resuns powerheads, finns på : www.maswa.dk
    De är klockrena.

    MVH
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • April 2002
      • 581

      #3
      Brummande pumphuvuden kan ofta bero på vibrationer som uppstår snarare än att själva pumpen låter. Skillnaden mellan pumpar kan mdärför många gånger bero på upphängningen, man får prova sig fram och se till att det inte glappar någonstans vilket kan ge upphov till missljud.

      Man kan ju testa att hålla pumphuvudet i handen fritt i akvariet, låter det inte då finns det anledning att experimentera med upphängningen.

      Luft i pumpen kan också orsaka missljud, se till att den är väl dränkt och att alla luftbubblor sipprat ut.
      David

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        jag testade förra veckan att bra hålla pumphuvudet i karet med handen o då känner jag hur det vibrerar,frågon som verligen är intressant .störs fiskarna av allt brummande.

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #5
          Nope! Skulle inte tro det. Mina visar inga tecken på det i alla fall.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Christer T

            #6
            David, har du några tips om hur man kan göra med upphägningen. Min Eheim Compact låter inte i sig själv men skapar en viss resonans när jag sätter fast den med medföljande sugkoppar i rutan. Kan man tex hitta mjulkare sugproppar som dämpar vibrationer? Eller andra idéer?

            Kommentar

            • So
              NCS Medlem
              • August 2003
              • 177

              #7
              citat:störs fiskarna av allt brummande
              Här finns en artikel som tar upp det:

              Kommentar

              • David Johansson
                Användare
                • April 2002
                • 581

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Christer C

                David, har du några tips om hur man kan göra med upphägningen. Min Eheim Compact låter inte i sig själv men skapar en viss resonans när jag sätter fast den med medföljande sugkoppar i rutan. Kan man tex hitta mjulkare sugproppar som dämpar vibrationer? Eller andra idéer?
                Tyvärr har jag ingen universallösning men ofta går det att göra något åt oväsendet. Det blir ju kanske inte alltid lika tyst som om man skulle stå och hålla i pumpen, men detta är ju inget alternativ.

                Sugkoppar brukar fungera bra men ibland kan det bli glapp någonstans emellan själva sugkoppen och pumpen som gör att det vibrerar. Täckglas eller lysrörsramp kan också skrammla av pumpens vibrationer. Man får helt enkelt prova sig fram genom att sätta pumpen på plats och sedan trycka och klämma och se om man kan fixa till det. Gummiband en bit slang är några bra material att använda.
                David

                Kommentar

                • zeke
                  Användare
                  • November 2002
                  • 75

                  #9
                  Om själva pumphuset ligger mot glaset så kan det vara det som skramlar mot glaset,prova att limma fast en tunn "skiva" av blå filtmatta med silikon.
                  Bara det bästa är gott nog ;-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...