Apistogramma panduru - utseende hos hanen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bander
    Användare
    • October 2003
    • 12

Apistogramma panduru - utseende hos hanen

Hallå!
    Är det någon som vet hur hanar av nämnda art skall se ut. Min nyligen inköpta hane, som är ca 5 cm, har olika teckning på kroppssidorna. Den ena är jämnt blåfärgad medan den andra har en mörk fläck, ungefär som en geophagus eller aequidens eller liknande, mitt på kroppssidan. Kommentarer...

Björn
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Hanen är för ovanlighetes skull hos denna art en ganska färglös historia. Något i denna stilen.

mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Bander
      Användare
      • October 2003
      • 12

Hej Fredrik,
      Bra bilder på trevliga fiskar... Jag fick träff på din hemsida när jag sökte efter Ap. panduru. Hanen där har antydan till den fläck jag försökte beskriva i mitt inlägg tidigare. Dock kvarstår frågan - är det vanligt att denna fläck finns bara på ena kroppsidan? Jag har aldrig sett någon ciklid där det är så.. iaf inte på sydamerikanare.

Björn

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Jag hade fläck på båda sidorna av de exemplar jag hade. Det är nog tänkbart att det kan finnas exemplar med mer eller mindre tydliga fläckar på ena eller andra sidan. Jag har inte sett A. panuro vid så många tillfällen men jag vet att vi har några riktigt Apisto-kunniga här på forumet.

mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• matt.is
          Användare
          • September 2003
          • 386

Så där ser min Nijssenihane ut, men stjärten är mer lyrformad, men det skall ju finnas en hel del färgvarianter av dessa fiskar....

Däremot en fråga på Nijsseni - ha överseende att jag inte fixar
          en egen tråd.

Nijssenihonan har bara "den svarta fläcken" på en sida av kroppen.
          Är det ovanligt eller vanligt eller någon missbildning ??

Kommentar

Arbetssätt...