Nu har DU chansen att påverka Ciklidbladet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Nu har DU chansen att påverka Ciklidbladet!

Som ni säkert har läst här i forumet tidigare kommer jag att ta över som redaktör för Ciklidbladet f o m nr 1/2004. Jag har under det senaste året samlat på mig synpunkter och önskemål om förändringar av CB som har yppats här i forumet och av NCS'are som jag har träffat. Nu börjar jag så smått med planeringen inför mitt första nummer som redaktör, därför ber jag om ytterliggare synpunkter på Ciklidbladet.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Fler sidor och oftare .
    Allvarligt talat så tycker jag att tidningen överträffat mina förväntningar under mitt första medlemsår, och om du gör ett lika bra jobb som Kjell är jag mer än nöjd!
    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

skulle man inte kunna göra hemma hos reportage fast då gällande de butiker som "sponsrar" ncs, så man kan få en lätt uppfattning om vad de har samt kanske några trevliga foton från butiken. (fördelen med att "vi" gör reportaget är att det blir utifrån en ciklidists synvinkel. altså inte för att sälja eller för att visa vilka guppies de har utan enbart inrikting på ciklidverksamheten i företaget)

kanske en post som heter "Månadens nyhet" tex om det lanseras någon ny spännande produkt som tex pump eller foder där det recenseras, detta kan även ligga på medlems nivår som styrelse nivå. olika tester och omdömen av diverse olika saker

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Ciklidbladet håller en hög kvalitet och som jag ser det vill jag inte ha för stora ingrepp i denna underbara tidskrift som gett mig stor nytta och stort nöje genom åren jag varit medlem.

Kommentar

• Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

Just det, ändringar bör göras med varsamhet. Den tidning vi har nu är otroligt bra och bör inte ändras hursomhelst, inte just nu iaf, konceptet håller ett bra tag till.

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Jag håller med allt ovan, men att säga att det inte finns plats för förändringar/förbättringar är lite fegt och det skulle även sätta dig som ny redaktör i en knepig situation. Du är säkert själv sugen på att finjustera etc.

- "Hemma hos" reportage från butiker med verklig inriktning på ciklidbranschen vore kul och inte bara komersiella fakta som hur månag akvarier som finns etc.

- Reportage från odlare i olika städer vore kul så man vet vem man skall besöka när man åker runt. Man skulle kunna ha artiklar om "Odlare i Göteborg", "Odlare i Stockholm" etc.

- Månadens räkmixrecept :-) Nah, kanske inte...

- 6 nummer / år skulle även imponera, men självklart får detta inte bli en kompromiss med kvalitet. Det har väl att göra med hur aktiva medlemmarna är också antar jag.

Saludos,
            Zaphi
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Visst behövs ändringar - det gäller att tänka i nya tankebanor. En av anledningarna till att jag nu avgår som redaktör är att jag tycker att jag nu inte har mer att tillföra och inte längre kommer på några nya ideer om hur man skall utveckla Ciklidbladet ytterligare.
              Så om ni har några ideer (realistiska som orealistiska, det är upp till Micke att bedöma om dom är genomförbara), kläck fram dom - Ciklidbladet kan bli mycket bättre än vad den är idag - det är jag övertygad om - men nya ideer behövs.
              Kommer ni förövrigt ihåg diskussionen som var på webben innan vi bytte format (från A5 till A4). Väldigt få ville ha denna förändring - det var bra som det var. Vi hade en omröstning på webben och en stor majoritet ville INTE ha en förändring till stånd.
              Ändå genomfördes den och idag är det nog väldigt få som vill återgå till det gamla Ciklidbladet.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

Kommentar

• Hasse_H
                Användare
                • April 2002
                • 1081

Visst, men å andra sidan en tidning som ständigt byter skepnad tror jag inte på. Man vill känna igen sig, en bra tidning ska kännas som att komma hem när man läser den. Gärna förändringar, men använd förnuft och varsamhet.

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Jag tycker idén om butiks-reportage är den bästa idén på länge! Det ger ju positiva infallsvinklar för alla parter (förutsatt att butiken är något att ha då).

Tony Englund

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

citat:6 nummer/år
                    ...och oftare
                    Detta är det minst sannolikhet för att det kommer att genomföras. Detta av flera anledningar.
                    1/ Det kommer att innebära att det kommer att fattas artiklar och tidningen blir försenad (detta var en ond karusell som CB var inne i förut).
                    2/ Det innebär mer arbete med att leta artiklar och framförallt att framställa fler tidningar. Mer arbete innebär att mer timmar går åt och någonstans går en gräns för hur långt man kan utföra ideellt arbete. Vi kommer att får utbrända redaktörer som gör ett dåligt jobb.
                    Det är då betydligt enklare och kräver mindre arbete att utvidga antalet sidor ibland förutsatt att ekonomin tillåter och det finns tillräckligt med artiklar.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

kul att reportage grejen gillas. jag kan tex besöka guldfisken här i kalmar där jag bor .Jag har bra digitalkamera så bilder kan jag ta,samt så känner jag ägaren bra så jag kan nog utan problem sätta mig ner med honom o göra ett reportage. man kansek ska ha vissa guidelines för vad som ska finnas med i en sån här sak. så att det finns en röd tråd i dem allihopa, som tex vad som är unikt för just denna butik vilken inriktning de har (malawi tang osv)((om det finns någon ))

((( finns vissrligen djurmagazinet samt arken men det är inte mycket att ha i granen.)))

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Jag är inte helt emot förändringar, men det bör göras utan att man förstör dagens modell för mycket. Jag förstår inte detta med att så fort det blir en ny redaktör så måste den sätta sin egen prägel på arbetet.

Har man ett vinnande koncept så ska man endast finslipa på det och inte kasta om saker hur som helst. En förändring som görs med eftertanke och med dagens koncept som bas har jag inget emot alls.
                        Det en del föreslagit här är ju endast innehållsförändringar och det är det ju inför varje nytt nummer.

Reportagen är väldigt bra och de artiklar som skrivits till dags dato håller en hög nivå och har varit väldigt lärorikt och intressant. Fortsätt att hålla denna höga kvalitet för det kan kräva sin man (eller kvinna) det också.

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • November 2002
                          • 157

Hej!
                          Personligen tycker jag att NCS kan stå på den nivå den nu befinner sig i,däremot kan en utveckling ske senare, alla jag träffat bland akvarister tycker vi har en helproffsig tidning, den är hur bra som helst.Jag tror också som Kjell att den kan bli ännu bättre.Gärna en köpes och säljes sida som förut.MVH Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

En köpes och säljes sida på ciklidbladet kan bli snabbt inaktuell och då ser jag den variant som finns på ciklid.se som fullt funktionell.

Kommentar

• David Johansson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 581

citat:Ursprungligen skickat av Ann-Marie

....Gärna en köpes och säljes sida som förut.MVH Ann-Mari
                              En del av de saker som förekom i tidningen tidigare har förflyttats till hemsidan, detta inte minst p.g.a. av tidsaspekten. Att annonsera ut prylar i en tidning som kommer ut 4 ggr/år är kanske inte idealiskt.

Internet får nog ses som ett bättre plats för denna typen av saker som snabbat blir inaktuellt, gäller även t.ex. frågor & svar som tidigare fanns i tidningen.
                              David

Kommentar

Arbetssätt...