Vilken fisk? (foto)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -anne-

Vilken fisk? (foto)

Vilken ciklid är det här:

Fisken är ung(?), bara 3 cm.
    Tack!
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Det är inte en ciklid, det är en badis. Vet inte riktigt vilken art, men det ser ut som om det skulle kunna vara denna:

Är det den fisken, så är den vuxen. Maxlängden är runt 3 cm.

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

Heter idag Dario Dario om jag inte missminner mig
      fish r friend

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Hanen av Dario dario är blåbandad och max 2 cm lång... Fisken i den tyska artikeln heter numer Dario hysginon

-anne-, vet inte om det framgått av våra svar, men om din fisk ser ut som den på länkarna, är den rätt ovanlig. Faktiskt har jag aldrig själv sett denna badis-art annat än på bild. Var fick du tag i den?

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

citat:Fisken är ung(?), bara 3 cm.
          Nej, snarare gigantisk.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

2.1 cm är standardlängd, så stjärtfenan tillkommer... Totallängden (dvs inkl stjärtfena) kan nog tangera 30 mm.

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

jag vill veta samma som mike, vart har du lyckats hitta denna raritet?
              fish r friend

Kommentar

• -anne-

Ah, badis! Naturligtvis!
                Jag inte ens tänkte på den, därför att jag har aldrig sett röda badis förut. Vilken mycket skön fisk...
                Jag hittade dem i en lokal (liten!) akvariebutik. Jag ska gå dit i morgon och fråga varifrån de fick dem.

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

vilken stad, vilken butik? det där är en så pass ovanlig fisk att ett par av oss säkerligen skulle hosta upp slantar till både nytt kar och resan till finland för en handfull av dem
                  fish r friend

Kommentar

• Danny_C
                    Användare
                    • April 2003
                    • 334

Köper ni fisk för den är ovanlig?
                    /danne

Kommentar

• -anne-

Juu, ibland köper jag fisk om den är ovanlig. Men den måste också passa till mit akvarium (jag har tre) och vara intressant. Mit senaste fynd är Apistogramma pertensis. Den är den enda stycken jag har någonsin sett i Finland. Fisken är ju inte ovanlig, men butikerna i Finland säljer inte dem. Har ni pertensis i Sverige, Stockholm?

Badis hittade jag i staden Seinäjoki (nära till Vasa). Nu då jag vet att dem är ovanliga badis, ska jag gå och köpa dem allt
                      Säljare sade mig först att fiskarna är Apistogramma agassizii. Nästa dagen gick jag dit med min Apisto-bok och visade henne att det kan inte vara så. Ingen av apistos. Så sade hon att dem är unga Hemichromis bimaculatus. Och så tycker hon alltjämt.

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Var glad för det. En ung bimaculatus kostar väl 2-3 euro eller så, en Dario hysginon borde kosta mångdubbelt mer, i alla fall i en affär som vet vad de säljer och har kunder som vill ha ovanliga fiskar (t.ex. Akvarielagret i Stockholm).

Jag har inte sett pertensis här i Stockholm, men jag har inte så bra koll på sydamerikanska fiskar.

Lycka till med dina fiskar, skriv gärna och berätta hur det går!

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Jag kan ju bara inte låta bli att nämna, att Sven O. Kullander höll ett mycket intressant föredrag om just dessa fiskar på Akvariets Dag förra helgen. Han har reviderat släktet Badis och fört över en del arter till ett nytt släkte Dario.

Man lär så länge man lever, vilket ju är kul.

mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...