Filterkammare...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Filterkammare...

Jag skall nu bygga in filterkammare i alla mina kar med Aquaclear Powerheads som drivkraft och har följande frågor...

- Vilken diameter rör är lämpligast? Skall man satsa på ett bredare eller blir det bättre sug i ett smalare?

- Hur fäster ni röret på adapterkonen? Svart el-tejp? Är det bra (funkar det under utan länge?)

- Hur pluggar ni hålen nertill lämpligast? Frigolit, tejp?

- Jag skall endast silikona fast ett glas ut från akvariets sida, hur långt från akvariets baksida är lagom att fästa det? Jag har räknar med 3 cm extra på var sida om pumpen (alltså cirka 12 cm) Lagom?

- Om man använder en 10cm filtermatta, hur många centimeter är lagom att ha kvar till sidoglaset i akvariet efter mattan, eller hur långt ut i akvariet bör glaset gå? Är 22 cm lagom??

Jag snackar om kar mellan 200-375 liter eller så, självklart förstår jag att det är bättre med mer filtermatta, större kammare på större kar...

Hör gärna av er med så mycket tips som möjligt.

Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

Så har kanske.....

/#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Kjell K
      Användare
      • April 2002
      • 128

"- Jag skall endast silikona fast ett glas ut från akvariets sida, hur långt från akvariets baksida är lagom att fästa det? Jag har räknar med 3 cm extra på var sida om pumpen (alltså cirka 12 cm) Lagom?"

Det låter OK. Det är en bra idé att ta till lite extra i bredd eftersom det kan hända att du någon gång i framtiden vill byta till ett annat powerhead. Jag bygde för ett tag sedan ett filterfack där jag precis lyckas klämma ned en eheimpump med frigolit runt (för att eliminera störande vibrationer). Jag tror att det blev 10 eller 11 centimeter brett. Jag har ångrat både en och två gånger att jag inte la till någon centimeter extra.

"Om man använder en 10cm filtermatta, hur många centimeter är lagom att ha kvar till sidoglaset i akvariet efter mattan, eller hur långt ut i akvariet bör glaset gå? Är 22 cm lagom??"

Det beror på om du tänker ha värmare bakom pumparna. Utan värmare räcker det med att ha plats så att du kan få loss pumparna utan att demontera mattan. Med värmare krävs lite mer eftersom du inte vill vara tvungen att demontera dem för att göra rent pumparna. Prova i praktiken med en pump och matta så löser det sig.

PS. Mitt filterfack är i ett 375-liters kar och mattan har dimensionerna 10X11 cm. Det verkar vara i närheten av vad du hamnar på. Med ett powerhead som pumpar 1000l/h räckte inte filtereffekten riktigt vid tung belastning. Filtermattan satte igen på någon månad och vattnet blev inte riktigt klart. Jag kör numera med även ett ytterfilter avsett för ett 250-liters akvarium inkopplat. Filtret tar vatten från filterfacket så genomströmningen har ökat lite samtidigt som den totala filtermängden mer än dubblats. Problemen är nu ett minne blott.

PPS. Jag har trista erfarenheter av AquaClear. De pumpar iofs bra och verkar hålla ihop, men är hopplösa att få tysta.

Kommentar

• klassisk ära
        Användare
        • July 2003
        • 139

"Jag har trista erfarenheter av AquaClear. De pumpar iofs bra och verkar hålla ihop, men är hopplösa att få tysta."

Tusen-serien är tystare, billigare och mindre än hundra-serien.

Mikael

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Mikael, menar du inte tvärt om? Mina tusen-varianter är att likna vid båtmotorer medan de hundra-varianter jag har är helt okej. Tusenvarianterna är iofs billigare än jämförbara hundra-typer..

Tony Englund

Kommentar

• klassisk ära
            Användare
            • July 2003
            • 139

"Mikael, menar du inte tvärt om?"

Nej, det gör jag inte.

Men jag måste säga att skillnaden är liten och de låter knappt något alls. Ytterfilter brötar ju, som vi alla vet, mest. Hemma har jag ett mycket litet Project ytterfilter (pjf 201) och det låter mer än alla mina innerfilterpumpar(olika modeller Aqua Clear; 4000, 802 et cetera) tillsammans.

Mikael

Kommentar

• Danny_C
              Användare
              • April 2003
              • 334

Plugga igen där nere med en vikork, det gjorde jag
              /danne

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Tack för alla svar, men det finns ändå en hel del obesvarat:

- Vilken diameter rör är lämpligast? Skall man satsa på ett bredare eller blir det bättre sug i ett smalare?

- Hur fäster ni röret på adapterkonen? Svart el-tejp? Är det bra (funkar det under ytan länge?)

En sak till: Kör ni elrör eller specialrör från akvariebutik?

Saludos,
                Zaphi

Kommentar

• Kjell K
                  Användare
                  • April 2002
                  • 128

- Ju vidare rör/slangar du har, desto bättre flöde får du. Satsa därför på den vidaste diametern som passar i sammanhanget.
                  -Svart eltejp fungerar absolut inte i vatten. Jag har använt det någon gång för att göra snabbfixar. Limmet håller inte ihop länge innan det ger sig. Använd silikon eller smältlim.
                  -Jag brukar använda elrör. De är billiga och enkla att få tag på samt kan böjas dem med hjälp av böjfjädrar och varmluft.
                  - Ett bra sätt att fästa elrör på utblås är att värma upp änden på röret och sedan trycka på det (elröret måste naturligtvis vara aningen mindre i diameter för att det skall funka). När röret kallnar drar det ihop sig och blir "lagom" tight.

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

Sätt en vanlig kork i änden på röret. Går alldeles utmärkt
                    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Får man fråga vad du skall ha röret till? Det enda du behöver när du bygger filterfack är en kort bit slang för att få utblåset på rätt sida filtermattan. På insuget behövs inga rör eller så.

Tony Englund

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

Förlåt för min luddighet !

Jag menade att man skulle ha en kork i botten på det rör som man kör ner i filtret om man skall göra ett filter med filterpatron på. Jag var ute och cyklade riktigt när jag sedan läste att det var ett filterfack det gällde.

Sorry !
                        Carl

Kommentar

• Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

Jag ställer mig också lite frågande till det här rörmonterandet? Det kanske gäller strilrör?

Man behöver inget klister eller fogmassa/silikon/tejp för att fästa slangar på insug eller utblås till powerheads. Man behöver inget sådant till att fästa slangar på "el-rör" heller. Det finns massor av slangdimensioner att välja på. Man köper en som är något för liten och tvingar på den. Om det är svårt så värmer man slangen i hett vatten så att den blir mjuk.

Nu med facit i hand kan jag tillägga att mitt filterfack, som det refereras till tidigare i tråden, är för litet för den kraft som jag monterade. Om det blir för hårt blås så minskar den biologiska effektiviteten. I stället för att, som jag gjorde, sätta båda pumphuvuden i det lilla facket borde jag ha satt det lilla huvudet utanför helt utan filter.

Jag har inte måtten i huvudet så jag kan inte säga exakt men jag skulle nog köpa 10 cm tjock matta som är hela karerts höjd och ca 20 cm bred. Sedan hade jag placerat svampen i karet och mätt innan jag skar till/beställde glas. Det finns flera butiker som säljer filtermatta efter måttbeställning men efter att ha kommit hem med sådana bitar till ett färdigt fack ett flertal gånger, så vill jag starkt avråda från det. Det blir att man står där med kökskniven och karvar tills det ser helt hopplöst ut.

Tänk ut hur facket ska vara, beställ en bit matta som passar, placera den i karet och mät, skär ut glas (det ska va en liten bit uppe på också för att stadga http://www.thecichlidgallery.com/bil...nk_26small.jpg) Sedan är det bara till att limma, härda och köra igång. Om man kör en grov slang igenom mattan så sitter pumphuvudet ofta fast i själva mattan och behöver inte ligga mot glaset.

mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Fattade du vad jag var inne och svamlade om fredrik ??
                            Carl

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Är ett insugningsrör helt meningslöst med filterkammare? (alltså röret bakom filtret, inte i det) Jag trodde man skulle ha ett hela vägen ner med hål i för att dela upp så att inte allt vatten sugs in på samma ställe i filtermattan. Har jag fel?

Saludos,
                              Zaphi

Kommentar

Arbetssätt...