Egenfixad akvariebänk - tips & råd?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trigger
    Användare
    • October 2003
    • 34

Nu har jag varit och hoppat på några HOL på IKEA för att kolla om de håller i verkligheten också och inte bara på bild.

Kompletterande fråga till Kjell: Hur många cm "häng" har din skiva utanför HOL-lådorna fram/bak respektive på sidorna? Då mitt kar är 70 cm djupt kommer jag att ha 10 cm överhäng både fram och bak om jag använder samma lådor som du som ställ till skivan och jag vill inte gärna råka ut för att den börjar ge vika efter ett tag.

Är det förresten någon som har några kommentarer till min fråga om frigoliten i ursprungsmeddelandet i denna tråd?

Mvh
    /Mats
    - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
    - Copadichromis Azureus (1+1)
    - Ancistrus sp (1+1)

Kommentar

• ossism
      Användare
      • August 2003
      • 108

om du menar det där med strimlad frigo så finns det nog för och nackdelar med det. jag har haft en 540 som jag hade strimlade modellen under och det funkade fint.
      1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

Kommentar

• Kjell K
        Användare
        • April 2002
        • 128

En fördel med HOL-lådorna är att man kan bygga in ramverk i dem hur mycket som helst utan att det syns på utsidan. Jag har sett att IKEA sålt dem i två olika versioner. Den jag köpte har massiva hörnstolpar på 5*5 cm. Den andra modellen saknar hörnstolpar och består istället av fyra träskivor, ett lock och en botten som skruvas ihop till en låda. Om jag hade köpt modell 2 hade jag nog förstärkt konstruktionen genom att sätta en regel i vart hörn. Modell 1 behöver näppeligen någon förstärkning.

Mitt kar är 60 cm djupt => 5 cm överhäng i fram och bakkant. Överhänget i ytterkanterna är 20 cm.

Jag har kollat upp tjockleken på limträskivan och den är inte 2" som jag angav utan bara 28 mm. Jag har inte sett att den tenderat bågna på de två år den varit på plats.

Ursprungligen hade jag tänkt köra med enbart två lådor men efter några veckors prov fegade jag ur. Det såg i och för sig mycket bra ut, men jag hade svårt att sova om nätterna :-)

Kommentar

• Slan11
          Användare
          • October 2003
          • 105

Vad menar ni med överhäng ? biten från sista lådan till kanten på skivan lr ?
          Royal Blue Vf Discus.

Kommentar

• Slan11
            Användare
            • October 2003
            • 105

bortse från min fråga. nu damp det ner i skallen på mig =) varit trög hela dagen, men det här tar nog priset.. ;>
            Royal Blue Vf Discus.

Kommentar

• Trigger
              Användare
              • October 2003
              • 34

Kjell:
              Hmmm... två olika modeller säger du. Lite oroväckande tycker jag. Den variant jag kikade på verkade vara av en tredje sort: Den hade hörnstolpar, men inte av typen "en stolpe à 5*5 cm" utan snarare av typen "två brädor i vinkel à 4*1,5 cm" (eller något åt det hållet; mätte inte exakt då det inte föresvävade mig att en låda med samma namn kunde vara konstruerad på olika sätt).

Undrar just vad det har för inverkan på hållfastheten; kanske behövs reglas i detta fall också?

Har även kikat på lite andra bänkar som man skulle kunna ha som ställ till bänkskivan; vore skönt att slippa mecka alltför mycket.

Vad gäller själva skivan tyckte nissen jag pratade med på Bauhaus att Masonitskiva var att föredra framför stavlimmat då det enligt honom är mindre risk att Masoniten slår sig.

Mvh
              /Mats
              - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
              - Copadichromis Azureus (1+1)
              - Ancistrus sp (1+1)

Kommentar

• Eric
                Användare
                • October 2003
                • 53

Ser man till att förbehandla den stavlimmade skivan ordentligt innan man slänger på akvariumet så ska den ej slå sig. Speciellt gäller det den sidan som materialet inte kommer att kunna andas på. Detsamma gäller med allt levande material.

//Eric
                Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                I am haunted by waters.

//Norman Maclean

Kommentar

• medion
                  Användare
                  • August 2003
                  • 243

Kjell K

Har du bara sågat ut ena sidan på "modulerna"?
                  Hur fäster du fast den sedan?

Mvh/Lukas

Kommentar

• medion
                    Användare
                    • August 2003
                    • 243

Kjell K

Har du bara sågat ut ena sidan på "modulerna"?
                    Hur fäster du fast den sedan?

Mvh/Lukas

Kommentar

• Kjell K
                      Användare
                      • April 2002
                      • 128

Jag sågade enbart bort "gallerdelen" på framsidan. Jag använde en elektrisk sticksåg. Jag fick vara mycket försiktig eftersom det inte fanns några felmarginaler. På den här sidan finns en lite bättre bild en de tidigare:

Eftersom jag inte tänkte öppna luckan särskilt ofta struntade jag i gångjärn och använde magnetlås för att fästa den. Det funkar bra. Gå till www.clasohlson.se och sök på "magnetlås" så hittar låsen.

Kommentar

• Kjell K
                        Användare
                        • April 2002
                        • 128

Jag sågade enbart bort "gallerdelen" på framsidan. Jag använde en elektrisk sticksåg. Jag fick vara mycket försiktig eftersom det inte fanns några felmarginaler. På den här sidan finns en lite bättre bild en de tidigare:

Eftersom jag inte tänkte öppna luckan särskilt ofta struntade jag i gångjärn och använde magnetlås för att fästa den. Det funkar bra. Gå till www.clasohlson.se och sök på "magnetlås" så hittar låsen.

Kommentar

• Leo
                          Användare
                          • November 2002
                          • 85

Ett annat sätt att personifiera sin tråkiga aluställning är att fodra den med skivor, köksskåpsdörrar, tyg, you name it. Som fästning duger oftast kardborreband (skivor sitter lätt t.o.m. FÖR hårt med kardborreband!). En stödlist som stöder mot aluställningens tvärslå är det smart att fästa på innersidan av skivan, så att det är lättare att få skivorna på samma höjd. Jag har sett mängder av variationer på fodrade aluställningar, man kan välja precis vilket material som helst.

Länkar med bilder på ett par hemgjorda bänkar:

-Alix-

Kommentar

• Leo
                            Användare
                            • November 2002
                            • 85

Ett annat sätt att personifiera sin tråkiga aluställning är att fodra den med skivor, köksskåpsdörrar, tyg, you name it. Som fästning duger oftast kardborreband (skivor sitter lätt t.o.m. FÖR hårt med kardborreband!). En stödlist som stöder mot aluställningens tvärslå är det smart att fästa på innersidan av skivan, så att det är lättare att få skivorna på samma höjd. Jag har sett mängder av variationer på fodrade aluställningar, man kan välja precis vilket material som helst.

Länkar med bilder på ett par hemgjorda bänkar:

-Alix-

Kommentar

• Fiskar.nu
                              Användare
                              • September 2003
                              • 442

rätt grymt bänk, leo
                              375 liter till L-malar

Kommentar

• Fiskar.nu
                                Användare