Crenicichla!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • June 2003
    • 250

INXS: Veldig fine Tapajos Vet du om Jeff har fått yngel på sine marmorata eller noen av de andre store artene? Hvor store er dine Tapajos? Har tenkt å prøve å få til yngel på mien 5 C.lugubris, men det skal vist være utrolig vanskelig, men det er litt tøft og ha en utfordring også

walle_1: Ser fram til å få se bilder
    Preben

Kommentar

• INXS

Motaguensis: vanskelig som faan (mina crencicla)
      Orm, tack om dom betede sig battre vore det annu roligare.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Motaguensis: Jag kan inte påstå att jag har haft extrem framgång med mina Crenicichla. C. spec. "Pernambuco" hade jag frisimmande yngel av. När dessa togs bort så blev hanen extremt grym mot honan. Jag fick kanske tio lekar till med hjälp av avdelare men de parade aldrig ut. Äggen försvann första natten varje gång och resulterade även i en grym misshandel av honan. Jag ville aldrig ta bort föräldrarna men borde ha testat att ta bort hanen efter lek. Regani gick det inte heller så bra med. Jag hade en hane som jag köpte som liten. Den växte och åt bra och jag fick även en hona av en bekant. Planen var att göra som han gjort: Hålla isär hona och hane, mata honan svälta hanen, sätta ihop dem och sänka pH till 5. Tyvärr dog hanen av en för mig helt okännd orsak. Honan gick hos mig ett par år, sedan fick min bekant tillbaka den eftersom han bara hade en hane kvar. C. compressiceps har jag haft ett par gånger men de har alltid fått problem med magen. C. menezesi verkar vara mycket snäll och tålig i jämförelse och dessa har gått väldigt bra hos mig.

INXS: När det gäller dina Tapajos Red så är det här standardsvaret: Se till att det finns gömställen särskilt till honan. Hon ska ha ett gömställe där hanen omöjligt kommer åt henne, t ex ett pvc-rör som är för litet för honom. Akvariet ska även arrangeras så att naturliga revirgränser uppstår. Dessa gör man med rötter och öppna simytor. Om det går ordna så är det bra om fiskarna inte ser varandra hela tiden t ex genom ett stort växtsnår som de kan stå på varsin sida om. Fler fiskar är också bra. "Små" fiskar dämpar rädslan och "stora aggressiva" sprider hanens aggressioner. Jag har som sagt sett Xingu 1 hållas i ett relativt harmoniskt akvarium tillsammans med Herichthys paersi.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• INXS

Ola ,
          Tack for svaret, mina Tapajos Flame bor pa en 'soptipp' - DVS blomkrukor, stenar , rotter, PVC ror, Plastvaxter och riktiga vaxter. Det ser ut som en soptipp. Enda andra firren jag har med dom ar en L-128 och jag tror att hanen har trimmat hans sjartfena. Jag har fatt nog av dom har jaklarna!!

Honan haller sig uppe under filtret och hanen gommer sig lite overallt. Jag har sett nar han attakerar henne - valdigt grymma bett, men hon haller ganska bra. Vid matning ar hon snabbare an honnom att hoppa pa maten men efter ett par minuter tappar hanen intresset for mat och jagar efter honan igen.

Jag hade ett par zebror som var ganska stora med dom men flyttade pa dom sa gaddorna forhoppningsvis kunde leka och ta hand om ynglen.

Nu kanns det trakigt med dom, dom gommer sig hela tiden eller sa slass dom och det verkar inte att man kan ha dom med nagra andra fiskar om man vill ha lek av dom.

Ola , om du kan ge mig nagra andra tips skulle jag uppskatta det.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Min gissning är att du ändå måste ha andra fiskar med dem. Sedan får du ta bort dessa och troligen även hanen om det blir lek. Hanen kan kanske få gå bakom en glasskiva så kanske han tror att han hjälper till. L-malar är nog mycket värre leksällskap än ciklider. Hur stort är akvariet?
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• INXS

Det ar litet - 120 liter. Firrarna ar ca 16cm nu

Kommentar

• Fiskar.nu
                Användare
                • September 2003
                • 442

Men va fan!

jag har en sånt där Regan's (tror inte att det är regans men affären säger det strunt samma) och annan lite randigt på ryggen och guld och lite lite vit rander och vit mage, dom gick inte inte att ha tillsammans, inte ens samma, hur kan ni då få lek på era och ha dom tillsammans jag fattar inte! fick lämna tillbaka 2 och tog hem istället catfish
                375 liter till L-malar

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

Jag har släppt ihop mina två proteus nu. Den mindre blev lite försiktigare men det har inte varit något bråk än så länge fast dom går på en egen avdelad sida i karet. Jag vet inte kön på den mindre än men jag hoppas den får starkare färger snart så ska vi nog snart veta.

Bilder har jag inte hunnit knäppa än, vi får se när jag har tid.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Fiskar.nu
                    Användare
                    • September 2003
                    • 442

men, dom bits på varandra störstade fisken jag hade försökte käka upp den dom andra hehe, hela huvudet gick in i gapet. dom är rätt starka.
                    375 liter till L-malar

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

citatet ar litet - 120 liter. Firrarna ar ca 16cm nu
                      Enligt litteraturen så måste ett akvarium vara över 2 meter för för Crenicichlor ur johanna-gruppen. Hör inte dina dit? Jag tror att ditt akvarium är aldeles för litet för dina fiskar och att det är det stora problemet.
                      citat:
                      jag har en sånt där Regan's (tror inte att det är regans men affären säger det strunt samma) och annan lite randigt på ryggen och guld och lite lite vit rander och vit mage, dom gick inte inte att ha tillsammans, inte ens samma, hur kan ni då få lek på era och ha dom tillsammans jag fattar inte! fick lämna tillbaka 2 och tog hem istället catfish

men, dom bits på varandra störstade fisken jag hade försökte käka upp den dom andra hehe, hela huvudet gick in i gapet. dom är rätt starka.
                      Det finns inte en chans i hela världen att det var regani du hade. De är relativt fredliga. Jag höll dem med killies (Rivulus cryptocallus) och Pelvicachromis subocelatus: http://www.geocities.com/NapaValley/5491/zilliox.html Dessutom har de små munnar och kan inte få in varandra i munnen.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

Ola: Har du holdt på lenge med Crenicichla, virker som om du har ganske mye erfaring med de? Jeg har ennå ikke hatt yngel på Crenicichla, men det er kansje fordi jeg bare har hatt en C.punctata, C. sp "belly crawler" og 5 C.lugubris som ennå ikke er kjønnsmodne! Min VF C.sedentaria var en C. sp "belly crawler" og ikke en sedentaria.

Walle_1: Håper du får et par av dine C.proteus

INXS: Jeg mener at å holde din Crenicichla art, ssom blir ganske stor, i et 120L er alt for lite. Og jeg er enig med Ola at det kanskje er størrelsen på akvariet du har dem i som gjør at du har så store problemer med dem. Tapajo Red Flamepike blir vel over 30cm hvis jeg ikke tar mye feil?
                        Preben

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

"Hållit på länge" är kanske att ta i. Jag har haft Crenicichla till och från sedan andra halvan av 90-talet men min framgång har varit begränsad. Jag har därimot varit väldigt intresserad av dessa fiskar länge, men mina boendeförhållanden har gjort att jag inte kunnat ha de akvarier som krävs för majoriteten (>2m), däremot har jag läst och tagit till mig det jag läst och jag har aktivt sökt information genom böcker och internet. Jag är på många sätt en fanatisk skrivbordsakvarist samtidigt som jag har en relativt lång erfarenhet av att hålla ciklider.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• INXS

Jag ommoblerade lite igar och flyttade runt lite firrar. Tillsatte 4 st zebror (3-5cm) hos gaddorna sa dom slutar tjafsas med varandra och borjar med dom andra istallet.
                            Vi far se med ett 2 meters kar, har ett par planerade men jag kanner mig inte for att ha ett enda par gaddor dar, det skulle vara kul att fa dom att leka men jag ar lite uttrakad av dom.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Motaguensis: Belly Crawler hör till de mer lättlekta Crenicichlorna och jag har för mig att äggen kläcks även när pHt inte är toklågt.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Fiskar.nu
                                Användare
                                • September 2003
                                • 442

enligt zoopet så säger dom att dom där fiskarna slåss ändå. aja jag tror att dom vill bestämma vem som är starkast och vill ha mest mat
                                375 liter till L-malar

Kommentar

Arbetssätt...