Crenicichla!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • June 2003
    • 250

Crenicichla!!

Hey

Har fått 5 Crenicichla lugubris på 12-14cm no Har lest litt om arten og den er vist utrolig vanskelig å avle, men jeg skal gjøre et forsøk De har ennå yngelfarger og er ikke kjønnsmodne og liker seg godt i stim. Leste at når de skifter farge (kjønnsmodne) blir de utrolig territoriale mot hverandre og andre Crenicichla, men lar for det meste andre fisk som er minimum 2/3 av deres størrelse være i fred hvis de ikke kommer inn i reviret deres. Utrolig fine fisk

Hannen blir 35-38cm og hunnen 33-35cm når de blir voksne og da kan man tenke at dette blir en ganske stor og kraftig rovfisk. Den første som ble holdt i fangenskap var 1990, i følge en artikkel jeg leste!! Er det noen andre her som har arter fra Lugubris gruppen? Gruppen av Crenicichla som den er i kalles for det, 8 arter:

C. cincta Regan, 1905
    C. lugubris Heckel, 1840
    C. adspersa Heckel, 1840
    C. lenticulata Heckel, 1840
    C. strigata Gunther, 1862
    C. marmorata Pellegrin, 1904
    C. johanna Heckel, 1840
    C. rosemariae Kullander, 1997

Skriv gjerne om deres erfaringer av Crenicichla her Legg også gjerne ut bilder! Kunne jo være sånn tråd som det er om Parachromis, så kan vi spørre spørsmål her og fortelle om våre arter
    Jeg har hatt og har følgende arter:
    C.lugubris
    C.sedentaria
    C.punctata
    Men har sett en del arter, som jeg angrer meg på at jeg ikke kjøpte

Preben
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ville bara tipsa om att det kommer en Crenicichla-artikel i nästa nummer av Ciklidbladet.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Just nu har jag ett lekpar av Crenicichla menezesi. De får nog betraktas som väldigt snälla. Enda bilden jag har är på http://www.stockholmsciklidklubb.com...ensson&img=104 (och jag ser fram mot artikeln i nästa ciklidblad!).
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Motaguensis
        Användare
        • June 2003
        • 250

Kjell: Ser fram til å lese og se artikkelen

Ola: Veldig fin C.Menezesi Hvor store er de? Har du fått yngel på de før?
        Preben

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Han närmar sig 20 cm TL. Honan är ca hälften vilket betyder en åttondel i vikt. Ägg har kläckts men jag har inte haft frisimmande yngel. Jag tror att malarna tar dem eller möjligen någon av de mindre Aequidens patricki som jag inte lyckats fånga. Ae patricki lyckas inte hålla ägg över natten ens (trots nattlampa), men där misstänker jag menezesihonan starkt.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Motaguensis
            Användare
            • June 2003
            • 250

Her er de artene i Lugubris-slekten som ikke er beskrevet:
            sp. "Arapiuns lugubris"
            sp. "Aripuana"
            sp. "Atabapo"
            sp. "Uaupes/Negro Multispot"
            sp. "Venezuela"
            sp. "Xingu I"
            sp. "Xingu II"
            sp. "Xingu III"

Preben

Kommentar

• Fiskar.nu
              Användare
              • September 2003
              • 442

Har haft 2 arter men nu har bara 1 art

GRATTIS TILL MIG ska få små fiskar, av blåciklider
              375 liter till L-malar

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Crenicichlor som jag haft/har

C. compressiceps
                C. menezesi
                C. regani
                C. sp. pernambuco

Sedan har jag haft viss koll på firrarna som gick i Uppsalas Akvarieförenings lokal. Följande Crenicichlor gick där en längre tid:

C. saxatilis
                C. sp. Xingu I
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Motaguensis
                  Användare
                  • June 2003
                  • 250

Ola: Mange fine arter du har hatt, angrer meg veldig på at jeg ikke kjøpte C.regani når jeg var i Hamburg. De hadde en veldig fin hann der på 12-14cm. Hvor store ble dine, fikk du til yngel på de? C. compressiceps hadde de i Trondheim (veldig fine)når jeg var der no nettop (der jeg kjøpte mine Lugubris). Disse artene har jeg sett i butikker, og alle angrer jeg på at jeg ikke kjøpte
                  C. sp Xingu I
                  C. sp Xingu orange
                  C. sp Xingu 3 tror jeg!?
                  C. regani
                  C. proteus
                  C. compresiceps
                  og selvfølgelig de jeg har hatt
                  Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

det är aldeles för svårt att få tag på just precis den Crenicichla-arten man vill ha. Det finns ju ett par varianter av regani och nothoptalmus som är underbara. Satt precis och bläddrade i min Aqualog och dregade lite.
                    fish r friend

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

Jag har en proteus hona och en liten som jag hoppas ska färga ut till en hanne så jag får ett par. Bilder hittar du på min hemsida. Det är dock lite gamla bilder, säg till om du vill se nya.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

orm: Ja, det er desverre det, er ikke så mange av de i handelen
                        Det er jo veldig mange varianter av C.regani i Aqualogen og jeg synes at nesten alle er veldig fine Skulle gjerne hatt denne arten.

Walle_1: Fine hjemmeside og fisk Når jeg var i Trondheim no nettop var det en stor C.proteus hann der også (20-25cm). Den hadde det ikke særlig bra, men tok ikke sjansen på å kjøpe den for det blir vanskelig å få tak i en stor hunne til en hann på den størrelsen. Har jo bestilt Proteus før, men de kom aldri Det er også en art jeg gjerne skulle hatt, men må jo begrense plassen litt! Vil gjrne se nye bilder av din Proteus hunn, hvis du kan ta
                        Preben

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

Jag måste bara säga att proteus är en fruktansvärt intressant firre. Snabb som en torped och helt orädd. Dessutom har den fina färger. Jag antar att de flesta crenicichlor har liknande beteende men proteus är iaf en art jag har fastnat något enormt för.

Såklart att jag kan ta bilder på fiskarna. Kommer någon dag framöver, dock inte ikväll och troligen inte imorrn. Vi får se när dom kommer, den som väntar på något gott.....

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• INXS

Den forsta ar min (troligen hane) Tapajo Red Flamepike, den andra ar en vuxen hos Jeff Rapps - hans par verkar simma omkring fredligt men dom ar ju i en storre balja. Han hade ocksa ett fint vuxet marmorata par med sina psittacus (papegojor) i ett 1100 liters som verkade simma omkring fredligt.
                            Jag kollade in ett mindre par av marmorata , tapajos red(han hade 3st) och ett jattegang av Xingu II som var 10-12cm och sag klar oranga ut , jattefina.
                            Tyvarr verkar det som att manga av gaddorna ser finare ut som ungfisk och forlorar en del farg nar dom blir aldre.

Mitt tapajos red par ar otroligt bitska, jag ar inte alls nojd med dom och vill gora mig av med dom. Dom sitter och trycker pa var sitt gomstalle och kommer bara ut nar det ar matdags - pilsnabba. Hanen ger honan nagra rejala bett nar han har chansen och sedan trycker dom igen.

Ola - kanske du kan foresla battre inredning sa dom lugnar sig lite ?

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

wow, flame pikes a så sköna. det är "C. sp Tapajos Red" va?
                              fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...