citat:Ursprungligen skickat av mrgreed
I mina ögon är dem jaguarer jag har haft lika lugna som påfågelciklider och jag förstår inte alls deras rykte från alla amerikanska internetsidor.
Då hade jag å andra sidan inget par av jaguarerna det är nog skillnad då antar jag.
I mina ögon är dem jaguarer jag har haft lika lugna som påfågelciklider och jag förstår inte alls deras rykte från alla amerikanska internetsidor.
Då hade jag å andra sidan inget par av jaguarerna det är nog skillnad då antar jag.
Som jag ser det så vore den den här benämningen betydligt mer korrekt:
"Revirhävdande men relativt fredlig. Mycket aggressiv vid lek."
Varje gång jag stoppar ner någon annan "på pappret" aggressiv ciklid i jaguarkaret så ser man tydligt hur snälla jaguarcikliderna verkligen är. Andra arter bråkar med bottenfiskarna och muckar med jaguarerna och är allmänt jobbiga, jaguarcikliderna är däremot lugna som "Tjuren Ferdinand på julafton" och lämnar alla andra fiskar helt och hållet i fred så länge de inte leker eller blir antastade. Bortsett från under leken så har jag aldrig sett mitt lekpar starta ett slagsmål, de försvarar sig bara, deras beteende är typiskt defensivt och då tycker jag att det är felaktigt att säga att arten är aggressiv.
Detta är i alla fall min åsikt.
Mvh Fredrik Isaksson
Kommentar