orm!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
Taggar: Ingen
-
-
-
-
Ja dem klarade sig bra...
Hanen och en hona har tagit revir redan och det är kraft i anfallen mot jaguarerna.
Jaguarerna kommer jag lämna in idag.Dem kommer inte palla för trycket.
Kommer skriva mer när jag kollat in lite till.
Mvh
DanneKommentar
-
Ett "ämne" som detta skulle kunna vara ett email istället då detta "privata" inte tillför forumet något (min personliga åsikt).
Kommentar
-
Men det tillförde faktiskt mig en del då det var jag som sålde doviina !
Jag hade inte väntat mig att de skulle ta revir så snabbt. Nu vet jag inte hur stora jaguarerna är, men jag hade väntat mig att doviina skulle ta det lugnt och bara ta revir om det fanns någon ledig plats, platsen hittade de förmodligen rätt snabbt då. Nu är det bara att invänta lek.
Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Var och lämnade in jaguarerna och det som finns i burken nu är:
Ett par Zebraciklider (centraler)
Ett par Dovii + en ensam Dovii hona som jag tycker synd om.
Zebracikliderna hann inte mer än ner i burken innan dem tog revir i form av en kruka.Dem har redan lekt där och vaktar krukan väldigt energiskt.
Doviparet började att ta ett revir precis i andra ändan av akvariumet i den andra krukan men har nu på morgonen flyttat till en tredje kruka 30 cm!! ifrån sebraciklidparet.
Dem håller på att gräva ner just nu precis vid krukan och har grävt ner till botten av akvariumet så en liten yta är fri från grus.
Men jag undrar om det kommer funka med 2 lekande par så nära varandra!
Kommer försöka lägga upp bilder så ni får se hur det ser ut.Det är högst 30 cm mellan dem lekande paren:-)
Det har varit en hel del "muck" mellan paren och det ser komiskt ut när en zebrahona på 5 cm går till attack mot en Dovii hane på 18 cm när han gapar ser det ut som han lätt skulle kunna svälja zebrahonan hel:-)
Men än så länge klarar zebrorna av situationen galant mycket p.g.a att dem håller ihop hela tiden när dem går till anfall.
Mvh
DanneKommentar
-
Det här börjar bli mer och mer nästan komiskt faktist...
Jag berättade att dem håller på ca: 30 cm från varandra ,det som skiljer fiskarna åt är en stor sten med en rot över.
Zebracikliderna har på sin sida grävt under stenen för att antagligen placera sina yngel där senare.Gissa vad Doviina har gjort?
Jo naturligtvis håller dem på att gräva på den andra sidan av den stora stenen m.a.o kommer det ligga yngel på varje sida av stenen kanske kommer ynglena att blandas sig med varandra?
Mycket märklig situation det här:-)
Mvh
DanneKommentar
-
danne: TA BILDER!!!! Jag vill lugnt se hur de ser ut, det verkar se ut o vara riktigt coolt!!/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
mrgreed: 5 cm sebraciklid tillsammans med dovii, det går inte.
Jag kan garantera dig att den honan kommer att bli uppäten inom en kort tid. Du kommer förmodligen inte att se det för det händer inte på dagen, det sker på natten.
Den gruppen dovii som dina kommer ifrån har redan satt i sig bland annat 3 st Petenia Splendida och de var ändå 10 cm. Din doviihane var en av dem som mumsade på en Splendida en morgon. Ett anfall har jag sett och det gick undan. Hannen simmade "planlöst" omkring i akvariet i ganska hög fart. Ingen av de andra fiskarna tog någon notis om honom. Plötsligt så högg han till rätt över ryggen på en Splendida och sen var det ajöss med den fisken. Samma kväll fångade jag upp kvarvarande Splendida för att rädda dem. Det är enda gången jag sett något jaktbeteende. När de växte upp så rensade de mitt kar från L Golden och M Maingano (Malawi skall man inte blanda med CA).
Angående den ensamma doviihonan, är det den lilla honan som är ensam eller?
Blir hon jagad av de andra?
Hos mig så höll hanen på med båda honorna. Honorna var väldigt aggressiva mot varandra, men han tog aldrig någons parti.
Hos mig är det nu väldigt lugnt, 3 honor håller revir och hannen glider som en kung mellan dem. Övriga fiskar får nu vara i hela karet.Åter till CA
-
En uppdatering!
Än så länge går det bra mycket beroende på att zebraparet försvarar det numer väldigt lilla reviret distinkt och hårt.Och dem håller ihop väldigt bra.
Anledningen till att det blev så från början är att det gick 2 Festae tillsammans med mina managuense från början.
Jag märkte rätt snart att Doviina inte kommer att acceptera Jaguarerna.
Jaguarerna åkte in till affären direkt och Zebracikliderna som gått i det mindre akvariumet fick byta plats med mina Festae som jag är väldigt rädd om.
Ska bli kul att se om Dovvina har lekt nu när jag kommer hem.
Har tagit lite filmsnuttar som jag tänkte lägga ut så du/ni får se hur nära dem faktist är varandra.
Den lilla Dovii honan som har blivit över så att säga funderar jag på att lämna in til affären om ingen här vill ha den?
Den får stryk av både Zebraparet och Doviiparet just nu.
Jag blev själv förvånad att största jaguarhanen var så mesig faktist han hade ingenting att sätta emot utan blev tillrättavisad direkt.
I mina ögon är dem jaguarer jag har haft lika lugna som påfågelciklider och jag förstår inte alls deras rykte från alla amerikanska internetsidor.
Då hade jag å andra sidan inget par av jaguarerna det är nog skillnad då antar jag.
Mvh
Danne
Kommentar
-
Mina erfarenheter av jaguarer tillsammans med dovii är desamma. Jag har i och för sig bara haft dem tillsammans en gång. Mitt gamla jaguarpar tillsammans med föräldrarna till de dovii du har nu. När doviina kom upp i samma storlek som jaguarerna så var det ingen diskussion om vem som bestämde. Doviina är mycket snabbare än jaguarerna. Nu var det i och för sig 3 års åldersskillnad mellan mina par och det spelar säkert en viss roll också, då de blir lite trögare av sig ju äldre de blir.
Jag har haft ett P Loisellei par sedan en dryg månad tillbaka. Detta par har förmodligen åtminstone 3-4 år på nacken. De har samma problem som jaguarerna, de hinner inte med doviina. Hanen lyckas hålla emot då han än så länge är 8-10 cm större och betydligt kraftigare. Honan däremot ser jag knappt till numera, hon har gömt sig i en grotta och håller till där mest hela tiden.
Jag hade hoppats att det skulle bli mer plats för dessa då jag blev av med 3 dovii, men så blev inte fallet.
Synd på doviihonan som blir mobbad, det var denna hona som han lekte med hos mig. De gick med frisimmande yngel i nästan 2 veckor innan det sista hade försvunnit. Om du kan så vänta och se hur den andra honan är som mor. 2 honor av de jag har kvar var inte så bra på att vakta äggen så de försvann efter 3 dagar. Jag fick i och för sig ett kraftigt angrepp av vita prick i samma veva då (först gången på flera år, men karet var ganska nystartat och fiskarna hade en stressig period då de fick gå i ett halvfullt kar i över en vecka). Det kan vara en förklaring till att de övergav äggen, då honorna var rätt medtagna.
Är honan som skall till att lägga ägg inte så bra som mor så har du en som garanterat är bra på det.
Får den lilla honan någon chans till att ta en liten hörna av karet?
Är hanen också på henne?Åter till CA
-
Mina erfarenheter av jaguarer tillsammans med dovii är desamma. Jag har i och för sig bara haft dem tillsammans en gång. Mitt gamla jaguarpar tillsammans med föräldrarna till de dovii du har nu. När doviina kom upp i samma storlek som jaguarerna så var det ingen diskussion om vem som bestämde. Doviina är mycket snabbare än jaguarerna. Nu var det i och för sig 3 års åldersskillnad mellan mina par och det spelar säkert en viss roll också, då de blir lite trögare av sig ju äldre de blir.
Jag har haft ett P Loisellei par sedan en dryg månad tillbaka. Detta par har förmodligen åtminstone 3-4 år på nacken. De har samma problem som jaguarerna, de hinner inte med doviina. Hanen lyckas hålla emot då han än så länge är 8-10 cm större och betydligt kraftigare. Honan däremot ser jag knappt till numera, hon har gömt sig i en grotta och håller till där mest hela tiden.
Jag hade hoppats att det skulle bli mer plats för dessa då jag blev av med 3 dovii, men så blev inte fallet.
Synd på doviihonan som blir mobbad, det var denna hona som han lekte med hos mig. De gick med frisimmande yngel i nästan 2 veckor innan det sista hade försvunnit. Om du kan så vänta och se hur den andra honan är som mor. 2 honor av de jag har kvar var inte så bra på att vakta äggen så de försvann efter 3 dagar. Jag fick i och för sig ett kraftigt angrepp av vita prick i samma veva då (först gången på flera år, men karet var ganska nystartat och fiskarna hade en stressig period då de fick gå i ett halvfullt kar i över en vecka). Det kan vara en förklaring till att de övergav äggen, då honorna var rätt medtagna.
Är honan som skall till att lägga ägg inte så bra som mor så har du en som garanterat är bra på det.
Får den lilla honan någon chans till att ta en liten hörna av karet?
Är hanen också på henne?Åter till CA
-
En sak jag kom att tänka på efter knapptryckningen.
Det är bättre att vi för över diskussionen där den hör hemma, nämligen i Parachromis tråden.Åter till CA
Kommentar