If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
alla andra arter är yngel så det blev lite jobbigt att de inte kunde gå i samma kar.
Det eviga akvaristproblemet, för många intressanta arter och för lite plats eller för få akvarier.
Själv kör jag "fisksoppa" i 222-litrarn just pga platsbristen, tanken är att jag ska fastna för någon av arterna och köra vidare med ett eller två par antingen i samma kar eller ett 540liters, allt beror på hur deras beteenden utvecklar sig och hur platskrävande firrarna är osv.
Men hade jag haft mer plats så hade jag gärna fortsatt med alla arterna då jag tycker att samtliga arter har några kvaliteter som jag gillar. Förhoppningsvis så lugnar jaggorna ner sig även vid leken ju större de blir så till slut så kanske något annat ciklidpar kan dela kar med dem... kanske.
Det är väl det här som är det största problemet med centralamerikanarna, att de blir så stora, samt att de är så okompatibla med andra arter. Ibland avundas man verkligen enkelheten med många av malawiarterna där det största problemet ibland verkar vara att hitta rätt färgkombination... Inget illa menat.
Måste säga att han hade udda colorering på sina Tomocichla Asfraci, skulle vara intressant och veta vad han matar dom med.
Har själv en Tomocichla och den ser helt annorlunda ut , även dom andra som jag haft som i och för sig skilt en hel del i färgen har inte ens liknat hans fiskar.
http://is-a-ninja.com/fish/trimac/Dscn2489.jpg var ju helt makalös. I det fallet ser man tydligt att det inte är överdrivet med kontrast och "unsharp mask" (vilket jag fortfarande tror att Raps kör.
Jag håller helt med dig Orm att färgerna är, om inte oväsentliga så åtminstone mindre viktiga. Det är just därför jag tycker att den typen av "intensifiering" är helt onödig. Sen så måste ni sluta svamla om att blixten tvättar ur färgerna. Det är ingen skillnad på blixt eller fast belysning (förutom styrkan), det handlar BARA om ljusets infallsvinkel.
Sen så måste ni sluta svamla om att blixten tvättar ur färgerna. Det är ingen skillnad på blixt eller fast belysning (förutom styrkan), det handlar BARA om ljusets infallsvinkel.
Tvättar ur färgerna kanske är fel formulering men blixten verkar i alla fall påverka färgerna på något sätt, i alla fall om man använder den inbyggda blixten.
Här är två bilder på en av mina nicaraguense-hanar. Blixt.
Färgmässigt så är det VÄLDIGT stor skillnad på dessa bilder, mycket har säkert att göra med att min kamera är kass men jag tror också att blixten rent generellt påverkar färgerna en hel del, antingen pga en annan infallsvinkel av ljuset eller också att själva färgspektrat(eller vad det nu heter) för blixtens ljus är väldigt annorlunda mot lysrörsljuset.
Vill bara säga att mina foton på Tomocichla är nog det närmaste man kan komma just den arten.
Kör med Aquarelle rör för närmaste trovärdighet, men Jeffs foton på denna art är intressanta ! då jag förstått att den kan skilja drastiskt beroende på mat.
I övrigt kan jag säga att den här arten är en mördare vad gäller egen art, har blivit av med 4 individer inbördes och som jag bedömt, har det inget med utrymme att göra.
Den här firren om den ser svaghet, då är den död !
Det är min efarenhet, aldrig sett någon liknande instinkt vad gäller konkurrenter inom samma sort.
Helt makalös vad gäller konkurrenter, när min hane förskte döda min Synspila hona så var det droppen, då blev den isolerad.
Nu har jag en sorts harmoni bestående av Synspila par och en hane Tomocichla, en hane Nigrofasciatus ooch en Pleco, det är allt.
Det är tufft det här med Centralamerikaner må du tro !
Kanske har jag för lite fisk?
Trodde inte man kunde befolka bort en Centralamerikans lynne? Kanske går ändå ?
Ursäkta mig, jag ska genast sluta tjata om foto i denna tråden efter detta. FI, som jag sade "Det handlar BARA om ljusets infallsvinkel". Du måste placera lampan och blixten på samma ställe för att kunna gör jämförelser.
Men om allt blir betydligt gulare, inte bara fiskarna utan även växterna, gruset, rötterna osv, då kan det väl inte bara handla om infallsvinkeln för blixtljuset? Är det inte möjligt att blixtens ljus framhäver helt andra färger än lysrören på samma sätt som att ett AquaGlo framhäver andra färger än ett SunGlo?
Bilderna jag postade är efterbehandlade då det gäller färgbalansen, direkt ur kameran så är allt väldigt väldigt gult.
"escondido" är floden/fångstplatsen för dessa carpinte tror jag. det är enligt amerikanarna en överlägset vacker carpinte med mer färg än de andra varianterna.
Detta inlägg är lite flummigt och bidrar inte med nåt, men ändå:
Sitter här dimmig efter middagen, och och inväntar kaffe med cognac (så ge mig lite spelrum!). Jag är otroligt avundsjuk på orm, jinnarparen m.m. Kan knappt föreställa mig spänningen, när man packar upp en sådan sändning från USA.
Det är såndana här händelser här som ger mig kickar att fördjupa ciklidhobbyn. Jag är så pass gammal, så att jag vett att inse hur underbart internet är, tänk att hur det var förr när man satt isolerad med sin hobby! Det är så här ciklidforum skall vara "smalt" och en aning nördigt.
Lycka till med era nya firrar!
oops, nu kommer cognacen...
Kommentar