Äntligen!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

Ola nu ska vi inte vara sånn! vem var det som på senaste SCK-mötet förklarade hur mycket större å finare ciklider som inte lekte blev.. va va va?!

de ska få leka. om några år. när de är stora å fina och har massa plats. tills dess ... ja du har nog rätt
    fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
      • April 2002
      • 14633

Det där inlägget är nog det som jag är mest nöjd med av alla mina tusen inlägg.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

orm: Ska du endast spara hanarna av varje art eller ska du låta hanarna och honorna växa upp i olika kar?
        Om du skulle få för dig att börja byta in/sälja överblivande svartvita jaggor så vet du vem som är intresserad.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

FI: jag skall endast spara den mest dominante/vackraste hanen av varje (om där är några hanar vill säga) "överblivna" fiskar har såklart hängivna CA-ciklidister som du första tjing på!
          fish r friend

Kommentar

• Fiskar.nu
            Användare
            • September 2003
            • 442

grymt! men va fan dom kan inte vara värt mer än guld kilo priset lol. aja men dom där tjockhuvud var fula skit fula, kanske deras huvud sjunker när dom simmar, men säkert rätt smarta också. Feta hjärna hehe.

Ahh ska du bygga akvarie för hajar? lycka till...har du drygt 50 000 eller mer så kan du bygga och få massa koraller och haj, men liksom, 50 000 hmm det är inte direkt lite pengar det. ok, men jag såg nån som skrev att han skulle också ha men inte för hajar då... men ska du ha hajar eller vanliga sötvatten fiskar eller salt?
            375 liter till L-malar

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

orm: Appropå leken, jag håller med dig om att leken kan vara jobbig ibland men samtidigt så blir det ju lite omväxling då de leker eftersom de skiftar beteende och visar upp andra sidor som man inte ser annars, hanarna brukar ju dessutom bli vackrare då det finns en hona i karet.
              Men jag antar att det är platsbristen som gör att du väljer bort leken till förmån för att kunna prova på fler arter, eller?
              Se bara upp då det gäller citrinellumen... En ensammen jagga med en ensammen citrinellum kan nog sluta illa, i alla fall om även amerikanska jaggor håller sig lugna då de inte leker, i så fall så kommer nog citrinellumen att göra rent hus så fort han får möjlighet...

Men nu ska jag inte vara så anti, fiskarna är ju små och det går säkert alldeles utmärkt i många månader till. Jag har ju själv en helt sjövild blandning i mitt lilla 222-liters och det fungerar ju bra, i ett 576-liters så borde det fungera ännu bättre.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

japp, platsbristen är mitt största problem. barkar det käpprätt å helvete har jag plats för en svetsad ställning med 2x310L (125x50x50) där de aggresivaste får gå solo.

å leka ska de ... om ett par år eller nått. jag kan vänta och jag hoppas de kan det med
                fish r friend

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

barkar det käpprätt å helvete har jag plats för en svetsad ställning med 2x310L (125x50x50) där de aggresivaste får gå solo.
                  Tufft, det börjar nästan bli som hos Cichlidscene hemma hos dig.

Ensamma dominanta hanar av flera av dessa arter är något jag själv skulle vilja prova på. Citrinellumhonan jag hade var helt sanslöst utåtriktad och aktiv trots att hon var själv i karet, tyvärr så började hon lägga ägg och då hon hade legat i ena hörnet av karet i två veckor och fläktat på mögliga ägg så gav jag upp... Men en citrinellumhane ensammen i ett 222-liters eller 310-liters skulle vara rena drömmen. =)
                  En ensammen jagga tror jag däremot skulle bli tråkigt då de inte är lika aktiva i karet, jaggorna passar bättre som parfiskar, speciellt eftersom de är så lugna mellan lekarna till skillnad från citrinellumciklider som verkar vara allmänt galna precis hela tiden... typ.

Trimacs har jag däremot ingen koll på alls, vet du någon bra sida där det finns bilder och en bra beskrivning över hur de är?

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

Jeff Rapps legendariska hane:

Mer normala trimac:

så kan du glo i aqualogen med. det är iofs inga balla trimacs i aqualogen.

de verkar rätt lika citrinellum i beteende. jag har bara hafft mina i mindre än ett dygn men de har redan utfört illdåd som varslar om vad som komma skall.....
                    fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

bild på alla 5 midas, två escondido och en liten jagga längst bak i bilden. tagen med blixt så de ser käääässt ut.

åsså en liten film. DivX encodad.

fish r friend

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Hehe Jeff Rapps trimac var inte att leka med, make till kraftfull firre får man leta efter! Cichlidscenes lite mindre trimac var också tuff, jag gillar skarpt själva kroppsformen och de röda ögonen, mycket respektingivande. Har du någon färsk bild på dina egna trimacs?

Härlig film! Jättekul att jaggorna verkar ha klarat flytten så bra och dessutom verkar härligt oskygga. Vet du om Jeff bara plockade några jaggor på måfå eller om han valde ut individer han tyckte hade ett bra beteende? Det ser lovande ut i alla fall, många här på forumet har ju haft problem med att jaggorna har varit lite försiktiga av sig de första dagarna, men inte de där småttingarna.

Mvh Fredrik Isakssom
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

Det är synd att Rapps fläskar på sina bilder så mycket i photoshop. Jag är ganska nyfiken på hur de där stora hanarna ser ut på riktigt.

mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

tror det är gamla papperskopior som fått en omild behandling i scannern. färgerna är ganska oviktiga ... de ser ut som cichlidscenes eller som denna: http://is-a-ninja.com/fish/trimac/Dscn2489.jpg i färgerna typ, lite beroende på variant. det som är imponerande med jeffs fiskar är att de är så grymt GROVA!

den sist visade trimacen är det en vän till mig i usa som äger, den är mer färg-grann i verklligheten enligt honom, han använder blixt så färgerna tvättas ur.

FI: ska försöka få en bild på den finaste trimacen.
                            fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

rätt ok bild på den finaste trimacen, han är mellanstor:

här lyckades jag få min synspila på bild, den största å fulaste trimacen älskar att mobba honom.

synspilan verkar arta sig mycket bra! så fort småfiskarna vuxittill sig en cm eller två i 576L karet så ska mellan.trimacen å synspilan få gå där.
                              fish r friend

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Oj dom var ju rätt stora dom där, jag trodde alla firrarna var ungfiskar, hur stora är de?

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...