Geophagus Surinamensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • July 2002
    • 85

Geophagus Surinamensis

Jag har precis införskaffat en grupp på 8 st Geophagus Surinamensis och har under senaste veckan gjort vissa observationer som jag funderar över.

För det första....mina fiskar är alltid som mest aktiva efter att solen har gått ner.

När jag kommer hem från jobbet och det fortfarande är ljust i rummet är det inte mycket fart i karet. De ligger under nån rot, står och trycker bak en sten eller liknande.

Och sen, bara nån timme efteråt när solen har gått ner och rummet är mörkt blir det en jäkla fart. Då är alla åtta framme och "käkar" sand i jakten på mat, småbråkar med varandra och uppvisar ett i allmänhet sunt beteende för en geophagus.

Är det någon som har erfarenhet av detta. Är geophagusen ljusskygg?
    Det är ju inte så att solljuset står rakt på karet utan det räcker att rummet är ljust för att de ska vara skygga.
    Det är verkligen som att jag får helt andra fiskar efter klockan sju

Sen undrar jag också över om någon har något tips på ett bra, pelletrerat foder som sjunker snabbt.
    De verkar ha lite problem med att käka när pelletsen bara flyter runt på ytan eller då och då virvlar ner i karet av trycket från pumphuvudet.

Jag matar dem även med räkmix för att de ska få en chans att äta på sitt naturliga vis, genom att sila sand, men detta grisar ner karet ordentligt så därför vill jag även mata med pellets (vet dessutom inte om räkmix är ett komplett foder till geophagus, så jag vill nog köra något annat som huvudfoder ändå).

Synpunkter och tips på detta mottages tacksamt.
    //Pontus
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

Mina Altifrons lärde sig ta flytpellets efter en vecka, och de blev väldigt bra på det

Annars är ju OSI's pellets bra och de har en variant med både flyt och dsjunkande pellets i samma burk. De kör jag med för att ge mat åt malar å ciklider samtidigt.

Och nej de blev inte annorlunda efter solens nedgång, det var full rulle på dem från morgon till kväll.
    fish r friend

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Det du beskriver brukar bero på att fiskarna inte är vana vid rummet ännu. De kan se hela rummet när det är ljust och har troligen inte bestämt sig hurvida det lurar några faror därute. På kvällen ser de mest bara det som finns innuti karet och känner sig tryggare. Jag tror att det försvinner med tiden.

mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• Poppo
        Användare
        • July 2002
        • 85

Ok...det låter ju förhoppningsfullt.

Jag blir bara lite hispig när de verkar inaktiva. Det är en vildfångad grupp och jag har haft dåliga erfarenheter av VF innan.

Men i o m att de varvar sitt skygga beteende med att vara riktigt aktiva och pigga tror jag nog på din förklaring, Fredrik. Att de inte vant sig vid rummet ännu.

Tackar också för råden gällande foder, orm. De lär sig nog....jag tror att en hungrig fisk äter om det finns mat i karet oavsett i vilken form. Det handlar bara om att vänja dom.
        //Pontus

Kommentar

• Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

Skulle inte heller vilja påstå att de är ljusskygga, men man kan väl säga att de flesta jordätare, så också G. surinamensis, trivs bäst i lite dämpad belysning. Då kommer också dess färger bäst till sin rätt.

Jag matar mina VF Geophagus sp. Orange-Head med omväxlande sjunkande granulat och räkmix.

/Hasse

Kommentar

• olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

Hej!

Jag har exakt samma beteende på mina fiskar när det gäller ljus och aktivitet. Det beror helt klart på att de är skygga. Förhoppningsvis släpper detta när de blivit mer invanda i miljön. Ett annat trick är att ha dem tillsammans med några trygga fiskar som alltid är framme. Min kompis hade problem med rädda G. Sp redhead som gömde sig. Detta upphörde helt när han köpte ett gäng scalarer som sällskap.

Jag kör diskusgranulat till mina jordätare. det sjunker rätt snabbt och är i lagom (rätt liten) kornstorlek.

Mvh

olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

Aquatic Natures pellets sjunker snabbt om man blötlägger dem i någon minut först. Mina lyckas dock aldrig nå botten, men det kanske beror på fiskarna.
              // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Poppo
                Användare
                • July 2002
                • 85

Jag har fått en liten "provpåse" Aquatic Nature av Rickard på Håvet men de sjunker inte särskilt bra.

Jag funderar på att mala ner pellets och göra ett frysfoder av det precis som med räkmix. Då innehåller den mixen ju ganska mycket vätska redan vid utfodring och bör då sjunka betydligt snabbare.
                //Pontus

Kommentar

• Danny_C
                  Användare
                  • April 2003
                  • 334

Aquatic Nature Granulatfoder (sjunker) till diskus kör jag med (basic)
                  Funkar utmärkt t ill mina jordätare!
                  /danne

Kommentar

Arbetssätt...