Ancistrus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • May 2003
    • 183

Ancistrus

Hej! jag undrar bara i vilken storlek Ancistrus blir könsmogen?
    Och hur ser man skillnad på hona och hane av guldancistrus? Och kan en guldancistrus para sig med en vanlig ancistrus?
    Blev ganska många frågor. Hoppas jag kan få svar på några iaf.
    Mvh/Fredrik
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Jag vill också veta när ancistrus kan leka. Jag har en hanne och köpte en ny i helgen som ser ut att vara en hona. Hannen är väl ca 8-9 cm medan den nya är bara 4-5 cm.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Det är olika, men mina har blivit könsmogna kring 5-6cm.
      Vid 8-9cm är Ancatrusen helt klart könsmogen walle_1 och din andra på 4-5cm kan vara men troligen inte. vänta till den har kommit en bit över 5cm.

Mvh Ola
      ola lindeberg

Kommentar

• Sven W
        Användare
        • October 2003
        • 157

Har ingen erfarenhet av guldancistrus men drister mig ändå till ett svar.

Jag kan inte tro att de skall vara något problem för ancistrus och guldancistrus att para sig eftersom det är samma art. Om avkomman blir särkillt säljbar är ju en annan sak.
        /Sven

Kommentar

• Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

Det är samma könsskillnader på vanlig ancistrus och guldvarianten. (Hanarna har "taggar" på nosen, det har inte honan). En vanlig och en guldancistrus kan leka och få yngel. Jag har själv ett vanligt par som får upp till 20% "guldiga" yngel. Dessa är alltså inte guldiga egentligen utan bara albino...

Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Christopher
            Användare
            • April 2002
            • 72

Guld ancistrus är som sagt en form av albino varianten. Albinovarianten är en sort som fått en sjukdom, de har tappat färgpigmenten. Så är en av föräldrarna albino och en vanligt helt frisk med vanlig färg, ärver ynglena färgpigmenten från den friska föräldern och ynglen blir därmed mörka. Ynglena måste ha dubbla anlag av de sjuka generna för att ynglena ska bli albina. Alltså. mamma plus pappa albino= albino yngel. mamma albino pappa frisk/ normal färgad= normalfärgade yngel saksamma gäller om pappa albin och mamma normalfärgad.

Kommentar

• Christopher
              Användare
              • April 2002
              • 72

Men har en av föräldrarna haft en frisk och en sjuk förälder så är den inte 100% frisk och därför kan det bli en del albino och en del friska yngel. För att kunna veta vad det ska bli för yngel till 100% måste du "släktforska ett antal generationer bak hos fiskarna du har, vilket kan vara väldigt svårt... Annars kan du inte till 100% veta hur åkomman kommer bli...

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Golden Ancistrus och vanlig Ancistrus parar sig utan problem.

Jag har ca 5st Ancistrus (en Golden) och samtliga ser olika ut i sin teckning. Vad jag vill säga är att zoobutiker sätter namnet "Ancistrus" på de flesta arter som liknar ursprungs-ancistrusen. Det är förb****t irriterande och så oerhört okunnigt av zoohandlare. Tacka vet jag Malawi- och Tanganyika-benämningar där namnen hänvisar till fångstplats.

Man ser skillnad på könen hos Ancistrus genom att hanarna får spröt (taggar) på nosen. Honorna får inga taggar alls. Hanar tar hand om rom och yngel.

Lektid är svår att veta då de inte verkar styras av fodertillgång, vattenvärden eller temperatur. Könsmogen blir den när den är ca 6-7cm eller när spröten på hanen utvecklats. Honan tror jag blir könsmogen fortare än hanen. Det enda jag kan säga som kanske kan "trigga" till lek är att låta dom få en grotta, och då fördelaktligen av kokosnöt. De leker ofta (ca var tredje månad) i en kokosnöt. Jag har gröpt ur en kokosnöt efter det att jag sågat den mitt itu. Sedan sandpapprade jag den inuti innan jag på ena halvan sågade en ingång. Efter det så limmade jag ihop halvorna med akvariesilikon och så hade jag en perfekt grotta både för ancistrus som för andra arter eller yngel.

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Vill bara påpeka att albinism inte är en sjukdom utan ett reccesivt anlag i generna.
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Danny_C
                    Användare
                    • April 2003
                    • 334

Vet ni något om att odla på L150 ?
                    /danne

Kommentar

• Fiskar.nu
                      Användare
                      • September 2003
                      • 442

tror inte att guldantennmalen kan para sig med vanligt ancistrus
                      375 liter till L-malar

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Albinism kan nog betraktas som en genetisk sjukdom eftersom den försämrar hälsan under normala förhållanden. Guldansistrus har inga som helst problem att fortplanta sig med normalfärgade Ancistrus.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Björn
                          Användare
                          • April 2002
                          • 787

På vilket sätt försämras hälsan under normala förhållanden? Låter nästan lite intressant, trots att det inte i detta fallet rör ciklider =)

Mvh
                          Björn
                          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

1. De blir uppätna pga. uteblivit kamouflauge. "Att dö sänker fitness betydligt" är ett skämt som evolutionsbiologer ofta kör med.

2. Pigment är ett skydd mot solen. Människor som har albinism måste ha heltäckande kläder, solglasögon och solskyddskräm. Andra djur har samma problem.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Bilbo
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 1159

I fråga om akvariefiskar skulle ju i sådana fall en hel del fiskar räknas som sjuka.
                              Ex. Pigeon blood discusar (inte albino, men genetisk färgdeffekt), elfenbensciklider, guldgurami m.fl.

Jag känner dock på mig att jag inte skall diskutera detta med en så´n som Ola S, eftersom han kommer att pulverisera mina argument innan jag kommit på dem
                              // Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...