Växter blir bruna och dör

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • October 2002
    • 98

Växter blir bruna och dör

Hej!

Jag har problem med mina växter, tyvärr minns jag inte vad de heter, de ser nästan ut som vattenpest (om de är långa med spretiga blad).

Problemet är att nederdelarna av växterna blir bruna och dör, det verkar som att det sätter sig alger på dem? De växer så att det knakar närmast ljuset, men vid botten så dör de sakta... Är det kanske ljusbrist? Jag har 2 bra lysrör (ett blått och ett daylight från Sera?)

Mvh Karin (som har noll koll)...
  • Juanito
    Användare
    • May 2002
    • 180

Hur högt akvarium har du?

Ljus tränger inte lätt egenom vatten så ju högre akvarium desto flera ljuskällor måste man ha. Två kan vara till räkligt men har du ett högre akvarium så kanske du behöver upp till 4 lysrör.
    juanito

Kommentar

• Danny_C
      Användare
      • April 2003
      • 334

Du kanske behöver Järn-tillskott?
      /danne

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Eftersom jag inte är mycket för gissningar så vill jag varna för de tidigare inläggen. Egentligen borde man inte svara när man inte känner till detta grundläggande om växter. Järnbrist syns på att nya blad blir gula och svaga. Detta för att växten inte kan omfördela järnet. Om du tillsätter järn i karet så kommer du att skruva förhållandena mellan näringsämnena i karet. Detta kan leda till att järn chelatet löser ut och blir fritt järn. Fritt järn är farligt för både växter och fiskar. Järntillskotten var användbara på den tiden man fick de flesta näringsämnen via kranvattnet, men järnet oxiderade på vägen. Det kan hända att växten skuggar sig själv och att det leder till att den är bladfri och pinnig underst. Men detta brukar inte drabba stamen, bara bladen. Om växten ligger längst ytan så skall du klippa av den så att alla toppar får ljus utan att skugga stammen. Topparna kan du sätta plantera ner i botten. Vad tillsätter du för gödning? Normalt så tittar man på N, P, K Mg och S som kan flyttas i båda riktningarna.
        Näringsbrister av dessa ämnen uppstår först i de äldre bladen. Övriga näringsbrister uppkommer först i nyare blad. Om du tillsätter någon av de vanligaste förekommande akvariegödningarna så kan det vara N;P eller K brist. Detta är dock mycket ovanligt i normalbefolkade akvarium, fiskarnas skit brukar se till att det finns och blir över av dessa ämnen, det är bla därför man byter vatten. Då återstår bara MG och S, båda finns i lagom mängd i komerciella akvariegödningar. Så min "gissning" blir antingen att växten skuggar sig själv efterssom den slingrar sig på ytan eller att den har MG eller S brist. Lösningarna på dessa problem har jag skrivit i den löpande texten. Docera akvarieväxtgödningar finns det massor av metoder för. Jag föredrar att docera efter resultatet av järntest och utgå ifrån att övriga näringsämnen förbrukas i samma takt. Detta funkar inte om man använder sig av rena järntillsatsen.
        MVH
        Magnus

Kommentar

Arbetssätt...