Mygglarver-Röd zebror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Mygglarver-Röd zebror

    Hej,

    Har ett 90L kar där det gick fisk från en den kontinenter i.
    Så skulle jag mata tuppkamarna och corydorasen med röda mygglarver då klipper mina rödzebra yngel en del mygglarver också.
    Vet att röd zebrorna har ett långttarm system för att kunna smälta den vegitariska födan och det är rent ut sagt dödligt för dom att äta mygglarver för det stoppar upp i tarmsystemet eller något, Har jag rätt?

    Inget har hänt med mina rödzebror dom ser hur fina som helst ut. Magen har inte svulnat upp i buken av förstoppning eller nåt.
    Hur kommer detta sig?

    Inte för jag ska mata mina malawis med mygglarver. Det var Bara en fundering...

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Fiskar.nu
    Användare
    • September 2003
    • 442

    #2
    Har ingen aning faktisk, jag matar mina malawi med mygglarver och flytande bollar, flingor eller något sånt. kanske du bör sluta mata med med mygglarver...
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Jag nämnde att jag matar inte dom med mygglarver det vart bara en rent slumpt, det var inte meningen. Där gick 3 små rödzebrayngel inne i en vattenpestbunke (hade glömnt att dom var i karet)
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Eric
        Användare
        • October 2003
        • 53

        #4
        Anledningen till att man inte ska mata Malawiciklider med mygglarver och annan animalisk föda är, för det första att de har ett tarmsysten som inte mår bra av det. Magen är anpassad till vegetabilisk föda och det uppstår lätt tarmröta vid matning med animaliska produkter. För det andra så kan den animaliska födan bygga upp ohälsosamma mängdet bukfett hos fisken som lägger sig runt äggläggningsröret och täpper till det vilket resulterar i att fisken blir steril.

        //Eric
        Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
        I am haunted by waters.

        //Norman Maclean

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Det där beror verkligen på vilken Malawiciklid du menar Eric.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Eric
            Användare
            • October 2003
            • 53

            #6
            Jag menar malawiciklider överlag. De arter som äter småfisk och lägre djur har självklart magar som är anpassade till animlaisk föda, men man ska iallafall inte mata med mygglarver eftersom de innehåller fetter som inte är nyttiga för malawiciklider (säkert fler sorters fiskar oxå antagligen)och bidrar till de symptom som jag skrev i det tigidare inlägget.

            //Eric
            Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
            I am haunted by waters.

            //Norman Maclean

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              Vad man kan säga är att det ofta uppstår problem om man matar fiskar som lever i alkaliskt vatten och i huvudsak är herbivora (växtätare).
              Däremot finns det många teorier till varför det är så - en numera saligen insomnad ciklidexpert och ciklidimportör Stig Jansson menade att det var viktigt att ta reda på varifrån mygglarverna kommer. Han menade t.ex. att det absolut inte gick att mata malawi och tanganyika med vita mygglarver som kom från mellansverige där de levde i djupa märgelgravar med surt vatten, men att det funkade om de kom ifrån Skånes dammar där vattnet är alkaliskt. Det bör väl där påpekas att röda mygglarver lever i extremt surt vatten och att mygglarverna nästan enbart består av vatten (som alltså är alkaliskt eller surt beroende på var de fångats).
              Andra menar att orsaken till problemen beror på att herbivora fiskar behöver fiberrikt foder vilket definitivt inte röda mygg är.
              En del menar att orsaken till problemen är röda mygg i huvudsak odlas i väldigt dåliga miljöer - dvs i Asien där de odlas under svinhus och kycklingfarmer där skiten får falla rätt ner i vattnet där mygglarverna finns. Kycklingarna och griserna ges också en hel del antibiotika för att inte bli sjuka - i Asien är inte reglerna för djuruppfödning så hårda som här.

              Någon vetenskaplig forskning om detta finns inte (däremot om att röda mygg är allergiframkallande på människor samt att röda mygg ofta innehåller salmonella vilket gör att man ALLTID skall använda plasthandskar om man använder det) utan vilken av ovanstående teorier (eller kanske en kombination av flera) som är orsaken till problemet kan man bara spekulera i.

              En del menar ju också att man mycket väl kan mata t.ex. malawi med röda mygg utan problem och självklart funkar det också ibland även om jag sett tillräckligt många exempel på att det inte funkar för att jag skall kunna rekommendera röda mygg.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

                #8
                Tack för alla dom givande svaren!

                Mvh Ola
                ola lindeberg

                Kommentar

                Arbetssätt...