L177 Golden nugget

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sven W
    Användare
    • October 2003
    • 157

L177 Golden nugget

Sitter och funderar kring möjliga medinnevånare i ett diskusakvarium jag håller på att dra i gång. Har förutom diskus tänkt mig L-malar och troligen någon dvärgciklid.

Bland malarna verkar t.ex. L046, L260 och L177 se intressanta ut vid första anblick. Vad gäller L177, den Golden Nugget typ som skall ha störst fläckar, har jag dock hittat högst varierande data. En källa på nätet säger att den skall ha 23-26 grader, en annan 27-30 och en tredje 30-32 grader. Vad gäller storlek är det lika förvirrande, några säger att de kan bli 30cm andra 15cm.

Vad skall man tro? Var kan man hitta tillförlitlig information?
    /Sven
  • INXS

Jag har inte haft L-46 (Mango pleco) men bada de tva andra skulle passa bra ihop med diskus tror jag.

Enligt min erfarenhet sa gillar bade L-177 och L-260/066 varmt svartvatten med lag ph, mycket syre, lag hardhet och dom ar bada valdingt kansliga mot NH3/4 , NO2 och NO3. Jag skulle gissa att dom ar tva av dom kansligaste malarna. Bada ar ganska skygga och och kommer att vara sist vid matningen sa man far se till att mata just innan man slacker och lagga maten vid deras gomstalle.

Bada tva har med fordel atit rakor hos mig och annat protein. Tryck garna ner en bit gurka eller zuccini ibland (men akta sa det inte ruttnar) dom ar inte speciellt mycket vaxt atande. Se till att du har rotter och annat tra i karet at dom for det behover dom att tugga pa.

Ofta nar man far tag pa dom ar dom svultna och har parasiter sa ett formalin bad och matning med foder som har dragit i metronidazole ar en bra borjan - mata inte pa dom forsta tva-tre dagarna och bara lite latt i den forsta veckan.

Jag har haft mycket battre tur med L-18/85 som IOFS inte ar lika snygg med mindre prickar men den overlever lattare.

Jag tror att bade L-177 och L-260 haller sig under 10cm.

Kommentar

• Sven W
      Användare
      • October 2003
      • 157

Tack för informationen. Man blir förvirrad när man hittar så olika uppgifter.

Du skrev att de inte äter speciellt mycket på växterna. Har du erfatenhet av vilka växter som lättast faller offer? Jag håller på att planera växtvalet också.

Jag nämnde inte det inte det, men jag har till att börja med tänkt hålla 27 grader i akvariet för att få en rimlig kompromiss mellan vad diskus och övriga fiskar/växter trivs bäst i. Försöker välja arter som dessutom skulle kunna klara en liten höjning utan alltför stora problem.
      /Sven

Kommentar

• JohanW
        Användare
        • February 2003
        • 127

"L-46 (Mango pleco)"....har aldrig hört eller sett att den kallas så??
        11 Pigeon blood
        9 VF nhamunda blue
        Ett gäng L-malar

Kommentar

• Jonte_Maskin
          Användare
          • August 2003
          • 59

L-46, kallas oxå Magnum-Pleco, har jag sett. Det är i alla fall en av mina favoriter, skitsnygg och ganska tuff.

Kommentar

• Sven W
            Användare
            • October 2003
            • 157

Enligt www.planetcatfish.com kallas L-47 Mango pleco.

Den L046 jag syftade på i min fråga var den som på samma plats kallas Imperial pleco eller Zebra pleco och har vetenskapliga namnet Hypancistrus zebra.
            /Sven

Kommentar

• INXS

Ursakta,
              det var mitt fel, Mangon ar L-047.
              L-046 ar zebra. Om du skall ha dom sa forsok att fa tag pa akvarieodlade exemplar. Dom blir 10cm och har ungefar samma kost och omhandetagning som de tva andra.
              Om du far akvarieodlad exemplar blir det lattart at ta hand om dom.

Kommentar

• Torsten
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 647

Enligt Aqualog så blir L-177 20-25 cm lång och gillar 22-25 grader varmt. pH mellan 6.5 å 7.2 (no special requirement), detsamma med mat (no special requirement).

Sen om det stämmer som Aqualog säger vet jag inte. www.aqualog.de

Kommentar

• JohanW
                  Användare
                  • February 2003
                  • 127

Dom flesta L-malar funkar bra i låg diskus tempratur dvs 28-29 grader. Dom blir dock ganska flåsiga om man krämar på över 32......
                  11 Pigeon blood
                  9 VF nhamunda blue
                  Ett gäng L-malar

Kommentar

Arbetssätt...