Färgvarianter av T. kiriza?
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Bra höjd haru fått på den också!"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Det kom förbi en vän idag till lokalen och tittade lite, när han såg dom nya troffarna sa han "Aha har du köpt ikola" .... sjukt breda band på Andreas, speciellt 1 av dom har minst lika brett band som en ikola =)Kommentar
-
-
Skall bli spännande att se hur de ynglena blir i färg då de växer upp.Kommentar
-
Jo än så länge e dom lite bleka, blekare än andra kiriza jag sett i samma size som då har haft mycket smalare band, men dessa e ju väldigt stora för sin ålder så det kommer nog färg snart.Kommentar
-
Kommentar
-
Hmm när man kollar på detta gen träd så finner man att Kiriza är indelat i 3 grupper (62 är ensam i sitt träd . 96 och 97 är de andra 2 men vad som skiljer står det inget om. kanske detta ahr med färg och anlag osv att göra beroende på ifrån var de kommer. Kolla och tolka som ni vill.
Background Cichlid fishes are notorious for their wealth of intra- and interspecific colour pattern diversity. In Lake Tanganyika, the endemic genus Tropheus represents the most impressive example for geographic variation in the pattern and hue of integument colouration, but the taxonomy of the over 100 mostly allopatric colour morphs remains to a large degree unresolved. Previous studies of mitochondrial DNA sequence data revealed polyphyly of the six nominally described species and complex phylogeographic patterns influenced by lake level fluctuations and population admixture, and suggested the parallel evolution of similar colour patterns in divergent evolutionary lineages. A gene tree of a rapidly radiating group may be subject to incomplete and stochastic lineage sorting, and to overcome this problem we used multi-locus, nuclear AFLP data in comparison with mtDNA sequences to study diversification, migration and introgression in Tropheus colour morphs in Lake Tanganyika. Results Significant incongruence between phylogenetic reconstructions from mitochondrial and AFLP data suggested incomplete sorting of mitochondrial haplotypes as well as frequent introgression between differentiated lineages. In contrast to the mitochondrial phylogeny, the AFLP phenogram was largely congruent with species classifications, colour pattern similarities, and in many cases also with the current geographic distribution of populations, and did not produce evidence of convergent colour pattern evolution. Homoplasy in the AFLP data was used to identify populations that were strongly affected by introgression. Conclusion Different evolutionary processes were distinguished by the combination of mitochondrial and AFLP data. Mitochondrial phylogeographic patterns retained signals of large-scale migration events triggered by historical, major lake level fluctuations, whereas AFLP data indicated genetic cohesion among local groups of populations resulting from secondary contact of adjacent populations in the course of the more frequently occurring, minor lake level fluctuations. There was no support for the parallel evolution of similar colour patterns in the AFLP data. Genetic signatures of introgression and hybridisation detected in several populations suggest that lake level fluctuations drove the stunning diversification of Tropheus morphs not only through population fragmentation, but also by promoting hybridisation between differentiated morphs in secondary contact.Kommentar
-
Hmm när man kollar på detta gen träd så finner man att Kiriza är indelat i 3 grupper (62 är ensam i sitt träd . 96 och 97 är de andra 2 men vad som skiljer står det inget om. kanske detta ahr med färg och anlag osv att göra beroende på ifrån var de kommer. Kolla och tolka som ni vill.
http://www.biomedcentral.com/1471-21...e/F2?highres=y
/Johan3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Fattar inte mkt av den där tabellen måste jag erkänna.
Om det syns en bild här nu så ärden nedre fisken på fotot på en av två oranga hanar jag hade från de två SO grupper som jag slog ihop med RP`s. Dessa två var också även de enda oranga av alla SO jag sett,faktiskt. De togs sen bort från gruppen."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Har en Kirizahane med riktigt fett gult band, resterande 5 hanar är oranga. Ska man behålla denna gula eller låta den kila vidare?Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.Kommentar
-
Så gör som du villmen tänk noga inann du tar bort så du inte ångrar dig senare
För smaken e som baken............
Och det e bara du själva som kan avgöra det, men dom e nice vilket somPetrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Köpte ett gäng Kiriza från Ozric i Nyköping samt ytterligare ett gäng F1.
Av de Kirizor från Ozric är det en gul hane kvar med ett rejält gult och fint band. Alla Kirizor som jag köpt från Ozric har varit av mycket hög kvalitet med mycket bra band. Det är endast 5-6 st hanar som jag sorterat bort pga att det funnits bättre alternativ i gruppen.
Får nog ta och dela gruppen så den gula hanen får 3-4 honor i ett separat akvarium. De får gå ihop med en större grupp av något nytt som jag kommer beställa i september.
Det är väl en smaksak Har själva blivigt mer och mer intresserad av dom "gammla hederliga" troffarna som tex ikola och bemba tex. Och då e en grupp kiritza med gula honor och oranga hanar helt superb, behövs bara en grupp och ett kat istället för 2 grupper och 2 kar. Kanske lite budget tänkande men med lite plats e det väl kanon att ha en grupp som har det bästa från 2 arter. Detta e under förutsättning att banden e breda och fina
Så gör som du villmen tänk noga inann du tar bort så du inte ångrar dig senare
För smaken e som baken............
Och det e bara du själva som kan avgöra det, men dom e nice vilket somProjekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.Kommentar
-
Ska du odla på den "oranga stammen" kanske den skall avlägsnas,åtminstone om den tillåts dominera. Jag hade även några gula hanar i min grupp - tills de blev dominata...
Hur stor grupp har du nu?"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
Kommentar