Clarias Batrachus (Vandrande mal)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lutkeni
    Användare
    • October 2003
    • 78

Du fick ett tvetydigt svar sist:

Om du bara vill pröva arten, så kan du väl skaffa ett mellanstort exemplar. Men på detta sätt kommer inte arten till sin fulla rätt, utan blir bara en av "giganterna" i akvarium.

Det finns väldigt många olämpliga akvariefiskar. Varför de är olämpliga grundar sig oftast på två saker; de är oerhört agressiva eller blir väldigt stora. I dessa fall fungerar inte ett vanligt akvarium. En del fiskar, som paronhajen, fungerar inte i ett akvarium pga. av dess levnadssätt. Jag tror de flesta erfarna akvaristers personliga åsikt är att det borde införad importförbud på arten. Det är inte snällt att ha ett djur i akvarium som blir stressat och på så vis plågas.
    Samma sak gäller den sydamerikansa arowanan som inte heller bör släppas ner i ett akvarium under 2000 liter eller större.

Men jag, liksom många andra har haft dessa arter i akvarium. Det var väl tyvärr egentligen först då jag insåg att de inte fungerar som akvarifisk för ett större hemakvarium, då ännu större än det du har.

Men det finns ändå större fiskar som passar fint i ett akvarium under viss tid, tills det är dags för ett större...
    Detta kan bero på att deras levnadssätt passar arten för en hållning i akvarium. Ett exempel på detta är Clariasmalen.
    Har man kött på benen kan man även skaffa en P. marmoratus, Redtail catfish osv...
    Men de två sistnämnda bör man räkna med att få lämna vidare till kanske Universeum efter några år.

Själv äger jag en Wallagu Leeri och en Redtail catfish. Så länge de kan röra sig obehindrat, gömma sig m.m så ser jag ingen anledning till varför man inte kan hålla dem- förutsatt att du senare kan ge den ett hem och vet vad den kräver av dig som ägare.

Det är bra mycket "tuffare" för akvaristen att hålla ett par stora skitkvarnar i ett akvarium än en grupp Geophagus. Ett par vattenbyten varje vecka är ett måste för att förhindra NH 3- förgiftning.
    Mycket mat, mycket jobb men mycket nöje för dem som ser dessa fiskar som mer än tuffa och brutala fiskar- de är mer än så!

MVH
    Cristoffer

Kommentar

• lutkeni
      Användare
      • October 2003
      • 78

citat:Ursprungligen skickat av Jonne

citat:Ursprungligen skickat av lutkeni

citat:Ursprungligen skickat av Jonne

Min kompis har dom tillsammans med 2 st paroonhajar på 30 cm & albino oscar. Det funkar bra.
      Paronhajar fungerar aldrig bra i akvarium!

Nähe??????
      Det funkar hur bra som helst. Har du provat?
      Självklart har jag provat eller rättare sagt begått det misstaget.
      På vilket sätt fungerar Paronhajerna bra när de inte har det utrymmet som krävs. De blir dessutom närmare 2 meter i naturen och lever i Mekongfloden med omgivning.

Självklar har jag endast argument med grund... annars hade jag varit tyst.

Kommentar

• lutkeni
        Användare
        • October 2003
        • 78

citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

håller med lutkeni paronhajar hör ej hemma i "vanliga" akvarium...Och jag har inte prövat..Men mina kompisar har vilket inte gick så bra...Visst dom fungerar som små men inte senare..
        Det är en intressant fisk, men pga. av att de blir så lättstressade, skadar de sig alltid och mår i regel väldigt dåligt! Och jag är ändå en förespråkare för stora fiskar.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jag är också en av dem som kände sig manade att prova paroonhajar en gång i tiden, 4 små pluttisar på 5cm blev det, efter ca 3 månader så var de ca 12cm och lämnades tillbaka till akvariebutiken av en enda anledning. Inte för att de var lättstressade, inte för att de skulle bli 2 meter om 10 år, inte för att de inte trivdes i karet utan för att de var fruktansvärt tråkiga. De är tveklöst de tråkigaste fiskarna jag någonsin har provat. För det första så hade de noll koll på både vad som hände i akvariet och vad som hände utanför akvariet, de var i princip blinda och simmade bara runt runt runt runt hela dagarna utan att varken bry sig att jag närmade mig akvariet eller att någon potentiell bytesfisk närmade sig.
          Det enda som var kul med dem var att de blev så ivriga vid matningen, eftersom de inte såg ett smack så använde de luktsinnet för att hitta maten, detta resulterade i att de simmade runt som galningar så fort det började lukta mat och de högg inte bara efter maten utan även efter andra fiskar, växter stenar, grus eller vad som helst som hade fått lite doft av maten på sig. Det var komiskt att mata dem helt enkelt. Men en fisk som endast är rolig att mata men i övrigt är stentråkig är inte intressant särskilt länge och efter 3 månader så bytte jag alltså in dem och det enda jag kan göra nu är att försöka få andra att undvika att göra samma misstag som jag.
          Köp ej paroonhajar. De ser tuffa ut men tråkigare fisk finns inte. Detta är min åsikt i alla fall.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• fisher_man
            Användare
            • September 2003
            • 78

Jag ska prova en batrachus i allafall, zoohandlaren sa att han kunde sälja den vidare när den blir för stor.

Kommentar

• Jonne
              Användare
              • April 2003
              • 120

citat:Ursprungligen skickat av fisher_man

Jag ska prova en batrachus i allafall, zoohandlaren sa att han kunde sälja den vidare när den blir för stor.
              Tycker jag du gör rätt i, men se till att du har tätt överallt för dom hoppar & klättrar bra.
              www.discusklubben.se

Kommentar

• Fiskar.nu
                Användare
                • September 2003
                • 442

Läs mer på
                http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=625 både bild och text
                375 liter till L-malar

Kommentar

• lutkeni
                  Användare
                  • October 2003
                  • 78

citat:Ursprungligen skickat av fisher_man

Skulle den hoppa ur, släng bara i den igen, så är den som ny efter ett par timmar. Jag hade en Clariasmal som hade hoppat ut och hamnade på golvet. Den låg där halva dan innan den kom i akvariet igen. Några timmar senare simmade den runt som om ingenting hade hänt.

Kommentar

Arbetssätt...