Clarias Batrachus (Vandrande mal)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisher_man
    Användare
    • September 2003
    • 78

Clarias Batrachus (Vandrande mal)

Tjena!
    Har någon erfarenheter om Clarias batrachus (vandrande mal) så skulle jag gärna vilja höra, skriv så mycket som möjligt.
    Dom är så otroligt häftiga!
    Har ni bilder så lägg hemst gärna till en länk!

Funderar på att köpa en och jag uppskattar alla svar!
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Det fanns en artikel i någon av årets ciklidblad om dessa har jag för mig. En kort sammanfattning är att de blir ordentligt stora och äter allt som får plats i munnen och lite därtill.

Tony Englund

Kommentar

• Danny_C
      Användare
      • April 2003
      • 334

Är det den malen som var med i CB som någon lyckats odla? om det är den så var den jävligt äcklig tyckte jag
      /danne

Kommentar

• smalltown

Bild på polarn´s ,han hade två stycken på ca 25-30cm. Ingen fisk jag skulle rekommendera.

Kommentar

• Jonne
          Användare
          • April 2003
          • 120

Hade 4 st som jag hade fått in i storleken 45-50 cm. Oerhört häftiga. En kompis köpte dom av mig & har dom i ett 600 liters men dom kräver lite större akvarium. Ganska revirlystna & hoppar gärna över pangea bakgrunden & lägger sig där bakom. Efter ett tag så är dom tillbaka igen. Dom äter som sagt allt & mycket. Skulle vara kul om han får lite ungar.
          www.discusklubben.se

Kommentar

• lutkeni
            Användare
            • October 2003
            • 78

citat:Ursprungligen skickat av Danny_C

Är det den malen som var med i CB som någon lyckats odla? om det är den så var den jävligt äcklig tyckte jag

Jag har lyckats odla Clarias Batrachus och jag tycker knappas det är äckligt. Faktum är att det är den fisk som fascinerat mig mest! Kanske då mest rörande leken och jag har ett brett register på odlade arter under min akvaristiska tid.

Akvarister som kan hantera krävande fiskar, bör absolut pröva på denna mal, men den är som sagt svårodlad, eftersom jag fram till då, var den ende som odlat den i Sverige.

Kommentar

• lutkeni
              Användare
              • October 2003
              • 78

citat:Ursprungligen skickat av fisher_man

Tjena!
              Har någon erfarenheter om Clarias batrachus (vandrande mal) så skulle jag gärna vilja höra, skriv så mycket som möjligt.
              Dom är så otroligt häftiga!
              Har ni bilder så lägg hemst gärna till en länk!

Funderar på att köpa en och jag uppskattar alla svar!

Jag skrev artikeln i ciklidbladet och svarar gärna på alla dina frågor gällande arten eller arterna inom den familjen. Jag var också fram till år 2000 mig veterligen den enda som lekt C. Batrachus i akvarium.

Jag tycker absolut du ska pröva Clariasmalen, om du har förutsättningarna för att ha en sådan mal.

Den kräver mycket av dig som ägare, särskilt då om du vill försöka få lek av den.

Få ett lekpar är någ en av de svåraste uppgifterna i så fall. Jag så faktiskt två Clariasmalar i Karlstad som uppträdde mycket som ett par. Jag annonserad tyvärr detta till en akvarieförening, så jag tror någon av klubbens medlemmar försöker få lek av arten just nu.

Hälsningar
              Krille

Kommentar

• fisher_man
                Användare
                • September 2003
                • 78

Krille!
                jag har ett 450 liters akvarium med två tigeroscar 17 och 20cm och en gibbiceps mal 22cm.
                Tror du att jag kan ha en clarias med dessa?
                Hade bara tänkt mej en isåfall.

Har hört att dom har en gifttag på ryggfenan, är det sant?

MVH Robin

Kommentar

• fisher_man
                  Användare
                  • September 2003
                  • 78

Och ungefär hur fort växer dom?

Kommentar

• Jonne
                    Användare
                    • April 2003
                    • 120

Min kompis har dom tillsammans med 2 st paroonhajar på 30 cm & albino oscar. Det funkar bra.
                    www.discusklubben.se

Kommentar

• lutkeni
                      Användare
                      • October 2003
                      • 78

Hej Robin!

Nej, Clariasmalen är inte giftig. Clarias Batrachus förväxlas ofta med Heteropnestes fossillis, "svart kattmal", där honorna är giftiga... i bröstfenan!???? (osäker). Vanligen finns bara hanar i handeln, pga. att importörerna vet om att den är giftig. Men rimligen gör den inte mer skada än en getig. Så är du inte alergisk är detta ingen fara.

Och till ditt akvarium. Rent konkret är det tyvärr för litet för en mal som blir mellan 45-60 cm.
                      Om du dessutom vill ha lek av dem, vore det inte lämpligt att ha den tillsammans med så pass må oscar. Gibbecepsen går säkert bra...

Har du endast ett par av arten, kan det fungera.
                      En bra cirkulationssystem är dock ett måste, samt en varierad kost.

Malen gräver gropar under rötter, med en låg sluttning, lägs mot vattenströmmen strömmen. Så jag rekommenderar rådasand eller mindre engelsk sjösten som bottensubstrat (mycket grus). Rejäla partier med rötter och gärna grenar som hänger ned från ytan. Ett bra cirkulationssystem där en del av strömmen går längs med botten.

Det bör även finnas öppna partier i akvariet där den mindre hanen kan jaga runt och uppvakta honan.

Under leken är arten EXTREMT agressiv och båda djuren deltar i försvaret och matningen av ungarna. (mycket intressant lekbeteende- se en av årets ciklidblad, där jag skrivit om arten).

Clarismalen växer väldigt fort. Du kan räkna med att den nått (med rejäl kost), vuxen storlek inom ett år.
                      Jag födde upp mina ungdjur på loddarom, mysis, röda och svarta mygglarver, räkmix och oxhjärta- då går det undan!

Kullarna är mycket stora, så du kan få bekymmer med att göra dig av med kullen!

Hälsningar
                      Cristoffer

Kommentar

• lutkeni
                        Användare
                        • October 2003
                        • 78

citat:Ursprungligen skickat av Jonne

Min kompis har dom tillsammans med 2 st paroonhajar på 30 cm & albino oscar. Det funkar bra.
                        Paronhajar fungerar aldrig bra i akvarium!

Kommentar

• fisher_man
                          Användare
                          • September 2003
                          • 78

Jaja är akvariumet för litet för en clariasmal och två oscar så är det ju ingen ide!

Tack för svaren.

Kommentar

• Jonne
                            Användare
                            • April 2003
                            • 120

citat:Ursprungligen skickat av lutkeni

citat:Ursprungligen skickat av Jonne

Paronhajar fungerar aldrig bra i akvarium!

Nähe??????
                            Det funkar hur bra som helst. Har du provat?
                            www.discusklubben.se

Kommentar

• Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 1913

håller med lutkeni paronhajar hör ej hemma i "vanliga" akvarium...Och jag har inte prövat..Men mina kompisar har vilket inte gick så bra...Visst dom fungerar som små men inte senare..

Kommentar

Arbetssätt...