Jag har ett 600l som jag från början hade möblerat med rötter, trodde att det skulle gå bra eftersom vi har så väldigt hårt vatten. Men eftersom några av fiskarna började stryka sig emot stenar i akvariet så tänkte jag att det kanske ändå var bäst att skippa rötterna. Så i går plockade jag ut alla rötter och ersatte dem med sten, vanlig natursten, noggrant rengjorda med varmt vatten. Gjorde samtidigt ett vattenbyte, på lite drygt 1/3.
Efter några timmar var tre mbunas döda, en Kadangohona samt en Hinderihanne hade som luftblåsor i fenorna på sidan. Kadangon verkar dessutom medatagen, står helst uppe i ena hörnet och "gömmer" sig. Resten av fiskarna, verkar helt opåverkade.
I dag kan jag inte se något på Hinderihannen, men Kadangons fenor ser trasiga ut. Inga blåsor kvar dock.
Kan ju tänka mig att det kanske vart en för stor förändring i vattenvärdet, men kan jag göra något nu för att "bota"?
Mvh Ebba
Efter några timmar var tre mbunas döda, en Kadangohona samt en Hinderihanne hade som luftblåsor i fenorna på sidan. Kadangon verkar dessutom medatagen, står helst uppe i ena hörnet och "gömmer" sig. Resten av fiskarna, verkar helt opåverkade.
I dag kan jag inte se något på Hinderihannen, men Kadangons fenor ser trasiga ut. Inga blåsor kvar dock.
Kan ju tänka mig att det kanske vart en för stor förändring i vattenvärdet, men kan jag göra något nu för att "bota"?
Mvh Ebba
Kommentar