Vieja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Det är kanske inte totalt fullvuxna par men ganska stora avelspar. Denna bilden tog jag i ett av de nämnda karen.

Det såg inte ut som att det led någon nöd på fiskarna precis. Som jag nämnde så tror jag inte att de har dem i denna akvariestorleken om det inte innebär maximal utdelning. Det betyder ju givetvis inte att rekomenderad volym skulle vara mindre än 720. Det handlar väl i regel om att gardera sig mot alla eventualiteter när man ger offentliga rekomendationer.

Det är väl så med denna typen av ciklider, om man nu skulle få välja sitt drömscenario, att man börjar med 40 ungfiskar på 4-6 cm i 1000 liter och slutar, efter alla könsmognadsstrider, med 2 vuxna på 30 cm i 250 liter, eller?

mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

Kan det vara så att när man väl har hittat ett harmoniskt par så är det lämpligt att klämma ihop dem?
      Möjligtvis om man bara är ute efter att odla dem. Men vill man även ge fiskarna en bra tillvaro i övrigt så tror jag det är bättre att ha rejäla kar även om detta i sin tur innebär att de kan bråka lite mer.

Men jag har helt klart märkt ett beteende hos mina lekande jaguarciklider som stödjer din teori.
      Så länge de håller sig i närheten av varandra så bråkar de inte men så fort de särar på sig lite för mycket så ser man att de mäter sin styrka och hotar varandra genom att spänna ut gälarna så fort de närmar sig varandra igen, då de var mindre så resulterade dessa "separeringar" i att hanen attackerade honan våldsamt, nu då de är större(och inte kan komma lika långt bort från varandra?) så resulterar "separeringarna" bara i hot. Det fungerar förmodligen ungefär likadant med andra stora centralamerikanare.

Har man ett större kar och stoppar ner en till revirhävdande ciklid i karet så borde det få samma effekt som att karet är mindre medan vattenvolymen fortfarande är större, detta är i så fall ett bättre alternativ. Trots den större vattenvolymen så tvingar den andra cikliden lekparet att leva tätt inpå varandra och de får därför aldrig möjlighet att "separera" och man slipper förhoppningsvis bråk inom lekparet. Däremot så bråkar de ju med den andra cikliden med det är ju en annan sak...

Hur som helst så tror jag precis som Moga_ att det är bättre att ha ett lite större kar om det är möjligt, för även om fiskarna inte använder så stor del av karet normalt så används större delar av karet under vissa perioder. För att åter pladdra om mina jaguarer så kan man bl.a se att de utnyttjar precis hela karet under yngelvården medan de bara utnyttjar en liten del av karet då de fixar till reviret och förbereder sig för lek. Det är pga detta som de fungerar jättebra med andra fiskar då de inte leker medan det är helt omöjligt att ha något annat i samma kar under leken.
      De byter även plats för reviret emellanåt helt utan synbar anledning, har man då ett väldigt litet kar så tvingas de hålla till i samma revir hela tiden och även under hela yngelvården och då känns det som att man tvingar dem att gå ifrån sitt naturliga beteende, och det är aldrig bra.

Så jag anser nog att man bör ta till lite extra då det gäller akvariestorleken för stora centralamerikaner, åtminstone om man gillar att se när fiskarna beter sig så naturligt som möjligt. Då fiskarna är mindre så går det givetvis bra att klara sig med en mindre akvariestorlek, jag har ju haft mina jaguarciklider i ett 375-liters ganska länge nu utan större problem, men då det handlar om fullvuxna fiskar så tror jag inte att de generella rekommendationerna är så fasligt överdrivna, i alla fall inte om man vill ha fler än två fiskar i karet vilket man ofta vill.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Jag tror att det är stor skillnad mellan hur flertalet ciklider beter sig vid lek under loppet av sin fruktbara tid. Jag tycker inte alls att det verkar som att problemen är de samma vid lek starx efter könsmognad som vid lek hos fullvuxna.

Med risk för att avvika från tråden så måste jag tex nämna som exempel en grupp på 1+4 C. borleyin "Kadango" som jag har i min ägo. Detta är en fisk som i normala fall påstås kunna fungera i 250 liter och blir 15 cm. Jag har aldrig sett exemplar på 15 cm och mina är VF på ca 20. Det finns absolut ingen möjlighet att ha dem i ens 720 liter, trots den fördelaktiga könsfördelningen. Det tar en halv dag sedan är honorna fjällade och blinda.

Dessa fiskar blev troligen könsmogna för 5-6 år sedan. Jag tror att deras beteende då var betydligt mildare än nu.

Nu talade vi ju ursprunglingen om substratruvaren synsplia. Kan det tänkas att aggressiviteten hos munruvare svänger åt det brutalare med åldern medan motsatsen sker bland tex större centraler? Det verkar som att själva sökandet efter en partner verkar vara mer påtagligt i substrat-fallet medans kontroll i hela karet verkar vara grejen bland tex Tropheus.

Kan det vara så att om man väl har hittat ett stenhårt par av synspila så kan man sätta dem i mindre utrymme?

mvh,
        Fredrik H.
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

nu förstårjag inte riktigt. alla vet väll att man "kan" ha tex slöjstjärtar i en liten guldfisk-skål. men är det något vi förespråkar? kardinalfiskar och betta splendens leker villigt i dricksglas. men inte håller vi en massa fisk i glas för det. vilka storlekar lekpar "kan" hållas i och vilka storlekar på kar som verkar mer lämpligt är två totalt olika saker. tycker jag.
          fish r friend

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

Kan det tänkas att aggressiviteten hos munruvare svänger åt det brutalare med åldern medan motsatsen sker bland tex större centraler?
            Det är nog olika från individ till individ, mina jaguarciklider har helt klart lugnat ner sig sedan de var 15-20cm och jinnarparen som hade jaguarciklider under flera års tid såg visst samma typ av utvecklig på sina fiskar. Men samtidigt så hör man ju ständigt skräckhistorier om dominanta hanar som bara blir aggressivare och aggressivare ju äldre de blir och som i slutändan är fullständigt omöjliga att kombinera med andra fiskar oavsett hur stort karet är...
            Så det varierar nog från individ till individ.

Men även om man hittar ett harmoniskt par så tycker jag ändå att det är fel att packa ihop dem på en väldigt liten yta just pga de saker jag räknade upp tidigare, att de då tvingas gå ifrån sitt naturliga beteende.

Däremot så behöver man ju inte överdriva, kör man lekparet enskilt i ett kar så behöver det knappast vara 4,5 meter långt men jag tycker ändå att man bör ge dem ett så pass stort kar att de åtminstone kan flytta reviret och valla runt ynglena en del. Ett 2 meter långt kar(720liter) räcker fömodligen i all framtid för ett enkilt lekpar av jaguarciklid och synspilan som inte blir lika stor klarar sig säkert med ett kar på 1,5 meter(540liter). Men i så fall så bör de alltså ha karet helt för sig själva så att de kan utnyttja hela karet för att valla runt ynglena och byta plats på reviret osv.

Det är vad jag tycker i alla fall.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Simontorps synspilus har tydligen visat att de trots allt trivs i ett 250 l kar genom att fortsätta fortplanta sig.
              Om det är djurplågeri eller inte låter jag vara osagt. Man kan ibland bli riktigt förvånad över vid vilka förhållanden en fisk kan trivas. För många år sedan hade de ett synspilus par på Malmö museer. Detta par var i det närmaste fullvuxet.
              Båda var någonstans mellan 25-30 cm om jag inte minns helt fel. När jag såg dem så gick de med yngel i detta kar. Karet var nog inte heller på mer än 200-300 l.
              Mycket beror också på hur pass aktiv simmare som fisken är. Snabba, rörliga fiskar behöver mer utrymme än de som tar det lite mer lugnt.

Ett annat exempel ,för att återgå till de gamla jaguarerna som jag hade en gång i tiden. När de var de dominanta i karet så nöjde de sig trots allt med en meter av de tillgängliga 2. Det var sällan som de rörde sig utanför den meter som de hade valt som sin. Här skulle jag då kunna ha stoppat dessa i ett 250 l kar, men det hade sett för dumt ut med så stora fiskar i ett sådant litet kar.

Men för att återgå till frågan om synspilus, är det någon som frågar mig om vad jag rekommenderar för storlek på karet till dem så är mitt råd, minst 2 m långt.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

Givetvis förvarar inte Simontorp fiskar i små kar för den simpla anledningen att det går att göra det. Jag förespråkar inte små kar till dessa arterna och jag håller inte heller på att fiska efter möjligheter för att själv pressa ner ett par i ett 100 liters kar.

Alla vet att man kan ha en guldfisk i en skål, frågan är varför man skulle ha den i en sådan om det står ett tomt 1000 liters kar bredvid. Jag får ta och ringa dem och fråga. Jag återkommer med svar för den som kan tänkas vara intresserad.

mvh,
                Fredrik H.
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Det har skrivits en hel del om storlek på akvarium till Synspila ser jag.

Min ringa erfarenhet säger mig att just Synspilan är en någorlunda lämplig fisk om man ska kompromissa med storleken på akvariet, själv har jag dom i ett 540, 2 meter kan jag inte erbjuda dom men en hygglig tillvaro i övrigt, de kan sträcka ut lite om det behövs, men dom behöver inte ägna dagen åt att bråka och planera var dom ska stå i karet för o slippa bråk.

Mina två är riktigt lugna, håller inget revir och bråkar sällan, endast när Gibbin är ute o ska äta då smäller det!

Men det jag är ute efter är, om man ska rekommendera 2 meter och minst 720 l till Synspilan, var hamnar vi då vad gäller revirhävdande och aggressiva centralamerikaner?

Jag tycker det är en betydligt viktigare aspekt vilka ciklider man blandar när det gäller denna världsdel.

Så min lilla krassa syn på det hela skulle ju vara: om Synspilan behöver 2 meter o 720 l då hamnar betydligt större o aggressivare fisk från centralamerika i kategorin oetiskt hållande av fisk, speciellt om man dessutom håller flera arter av den kategorin.

1200 liters karen är nog inte många i landet ändå.

Mvh Jari

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Jag har ett 150*60*50, är det möjligt att härbergera ett par Vieja där tro? Ett framtida projekt så att säga, det är alltid kul att fantisera om kommande möjligeheter. Skulle Zonatum gå¨bättre än Synspilus? Eller är det helt kört om man inte har ett 2 m kar?
                    Anders L

Kommentar

• Lejonmarie
                      Användare
                      • April 2003
                      • 429

Jag kan inte ge nån lösning eller svar men vill ändå dela med mej av hur det ser ut i mitt kar.
                      Jag har ett Synspila par, ett jack dempsy, Ett litet par guldsömn och ett salvini par.

Jag var senast i dag och frågade på akvarieleasing sth som jag tycker är erfaran på dessa fiskar. Han jag pratade med har själv haft just synpilor och är mycekt erfaren på centralamerica.
                      Han sa att jag kunde ha det så tills fiskarna växt till sej. Sen så får jag begränsa mej till två par.
                      Så jag kommer troligen här framöver att välja ut mitt Synspila par och mitt guldsöms par som får gå i 540 liter.
                      jag upplever inte att det är trångt eller nån osämja mellan dem. Jag gör täta (i gång i veckan) vatten byten och varierar kosten för dem.

Ni får avgöra själv om ni tycker de ser "ledsna" ut på bilderna!

Kan vara bra ifall nån läser detta som oxå har ett 540 och trånan efter ett vackert Synspila par!

;-) LejonMarie
                      540L Vieja synspila
                      500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

citat:Ursprungligen skickat av anli

Jag har ett 150*60*50, är det möjligt att härbergera ett par Vieja där tro? Ett framtida projekt så att säga, det är alltid kul att fantisera om kommande möjligeheter. Skulle Zonatum gå¨bättre än Synspilus? Eller är det helt kört om man inte har ett 2 mm kar?
                        Just ett par tror jag skulle gå utmärkt, flera individer kanske inte är nån bra ide, det är då det här 2 meter + akvariet verkligen behövs.

Har ingen erfarenhet av det men jag tror inte synspilan är nådig när det gäller konkurrens inom den egna arten.

Sällskap tror jag det är lämpligt med nån mindre art som inte utgör nån konkurrens.

Exempelvis har jag nu en zebra hane och en Tomocichla tillsammans med Synspila paret, dom är hälften i storlek mot Synspilorna.

Zebran o Tomocichlan har ständigt kraftmätningar medan Synspila paret spelar i en annan division så att säga.

Zonatum skulle jag med vilja ha erfarenheter av någon som haft dom, är dom som Synspila eller aggressivare?

Någon som hållit båda i samma kar ?

Mvh Jari

Kommentar

• Motaguensis
                          Användare
                          • June 2003
                          • 250

Jeg mener at det ikke bare størrelsen på fiskene som betyr noe for hvor stort akvarium de skal holdes i, men også hvor aktiv arten du skal holde er, aggresivitet og hva de krever av revir.

Vieja er ganske aktive fisk og trenger store akvarium med stor svømmeplass. De er fleste av de er også ganske aggresive og store og derfor vil jeg ikke anbefalt et akvarium på minder enn 400L til noen av artene når de blir fullvoksene, men de største, mest aggresive og aktive artene bør minst ha et 500L gor seg selv etter min mening.
                          Jeg har et Vieja maculicauda par der hannen er 32cm og hunnen 24-5cm og de har tatt krav på halve bunnen og midten av mitt 900L (2m*60cm*75cm) og derfra jager de bort all fisk som kommer, hvis de ikke svømmer mer en 35cm over bunnen. De er også ganske aktive og trenger tydelighvis ganske stor plass og å sette de i et akvarium på 250L over lang tid, syns jeg at nesten hadde vært dyreplageri uansett om de hadde trivdes eller ikke for de trenger tydelighvis svømmeplassen!

Hvis du har et 720L med et voksent Managuense par med yngel og de bare bruker halve akvariet som sitt revir, syns jeg at du godt kan sette inn et par til av en art som går godt sammen med Managuense og som er veldig fornøyd med halve akvariet som revir selv når de har yngel, men da syns jeg ikke at et 310L (som er halvparten så stort) er stort nok for det samme paret av Managuense, for da får de mye mindre plass og svømme og kan ikke skifte revir hvis de vil, da blir de samme plassen hele tiden og fisken er ganske stor i forskjell til akvariet. Dette er bare et eksempel.

Det jeg vil fram til er at størelsen på fisken er ikke bare det som betyr hvor stort akvarium fisken trenger, men at det også er andre ting som er viktig.

Preben

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Här är en CB-artikel om Vieja zonata.

Och plötsligt så önskar man att man hade läst tyska i skolan...
                            Här finns en tysk artikel om zonatumen.

Här är en annan tysk artikel som eventuellt kan handla om själva Vieja-släktet...

Ni som behärskar tyska kanske kan göra en god gärning och översätta? Eller det kanske inte är lagligt förresten... Nåja, ni som kan tyska får väl läsa och sedan meddela oss andra om ni hittar något intressant.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Lejonmarie
                              Användare
                              • April 2003
                              • 429

Hej synspila vännen [:p]

I kväll när jag skulle göra ett vatten byte så märkte jag till min glädje att mitt rätt nyfunna Synspila par har laggt rom! Ja blev extra glad för jag köpte först en ensam hanne, kunde måtstå en såå vacker fisk. Nu i sommras så hittade jag en lämplig hona till honom, frågan var vad tyckte han om henne?
                              Men det har gått bra och nu kom beviset!
                              Får se om jag lyckas få nån småtting kvar?
                              Jag har inte möjlighet att flytta dem.

Har Ni några tips och information tex.
                              Hur länge kommer rommen att ligga där innan det blir yngel?
                              Vad gör man för att säkra chansen att få nån liten kvar levande?
                              Nått mer?

Det är första gången som de lekaer så jag är tacksam för all info!

Tack
                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

Supergrattis !!

Jag tror det handlar om c:a 7-9 dar någonting.

Råd som jag fått angående lekar är att låta dom vakta ynglen några dagar och sedan helt enkelt sno kanske hälften med en slanghävert så att dom får fortsätta att vårda yngel.

Tar du alla är risken att det blir bråk med tråkig utgång.

Vi får hoppas att leken funkar bra och att dom blir samspelta och fortsätter att leka om och om igen, det är inte utan att man blir lite avis.

Mitt par går ihop men dom är inte riktigt i lektagen.

Återigen grattis !!

Mvh jari

Kommentar

Arbetssätt...