Vieja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

jinnarparen: lagret har istlanum, Anli kommer köpa ett gäng.
    fish r friend

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

FI: sålde synspilaparet i somras när de till slut lekte och fick vakta avkomman ett bra tag. Jag har alltid fascinerats av och hade möjlighet att köpa en grupp Uaru, så det har jag nu ihop med lite annat bl.a notatus o skivtetror. Jag har ju en 200 liters som jag funderat om man kan ha nån ensam ciklid i kanske. Fått för mig att viejor inte blir så utåtriktade som man vill ha dom om de får gå själva, kanske lämpligare med nån mer elak en ? Citrinellum kanske?
      För litet även för en ensam?

Mvh Jari

Kommentar

• Mattias Andersson
        Användare
        • September 2003
        • 788

Jag har min stora citrinellum i ett 310 L, och det känns nästan lite litet för han, men vissa av viejorna blir ju inte så stora så dom kanske skulle passa bättre...

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

citat:Jag har min stora citrinellum i ett 310 L, och det känns nästan lite litet för han, men vissa av viejorna blir ju inte så stora så dom kanske skulle passa bättre...
          Jag vet inte någon Vieja som stannar i växten före 30 cm.
          200 l för en 30 cm pjäs tycker jag är för litet. Ett snyggt par som blir max 15-18 cm verkar lämpligare.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
            Användare
            • June 2003
            • 250

citat:Ursprungligen skickat av Henrik Giertsen

Så en liten hilsen fra Oslo. Jeg har fulgt med på dette forum en stund, og er imponert over kunnskapen som her finnes. Selv har jeg drevet med SA og CA Ciklider i -tja 20 år eller så.
            For tiden så har jeg en del artige CA fisk. herunder ett par H.Bocourti som ikke vil leke uansett, og har da prøvd alle triks som finnes. Det er imidlertid en erfaring de også har ellers med denne fisken. Matcher ikke paret, vel så ingenting... Fiskene er imidlertid kjempeflotte 35cm+ med kjempeflotte farger.
            Videre så har jeg en del Uropthalmus, V.maculicauda, V.Synspillum, V.regani, N.Istlantum, A.Lyonsi, og sist men ikke minst er en liten Theraps med ett av de navnene som er umulige å uttale; Coeruleus.
            En del Gephaguser og noen diskus er også i kjelleren.

Vel dette var en liten hilsen fra Oslo.

Henrik
            Hei Henrik
            Velkommen til forumet
            Jeg bor i Ålesund, masse fin fisk du har.. Har du en ekstra Vieja maculicauda hunne, har selv en VF hann på 35cm, som gjerne skulle hatt en partner? Har du bilder av noen av fiskene dine?
            Jeg holder også på med mellom- og søramerikanske cichlider, og har holdt på i 6år nå. Her er de artene jeg har nå:
            Parachromis motaguense "red tiger" avlspar med yngel+en ekstra hunn (bilder på hjemmesiden min)
            F1 Parachromis friedrichsthalii avlspar
            VF Vieja maculicauda hann
            4 Paratheraps fenestratus
            3 Amphilophus citrinellum "barred"
            VF Nandopsis festae avlspar
            Amphilophus labiatum avlsparpar, blir hentet av en venn i morra
            Jeg har også noen fisk jeg starks skal selge, en managuense hann, 2 salvini hunner "red breast"..
            Har du hatt yngel på dine Istlanum?
            Preben

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Henrik Giertsen: Välkommen till forumet. Det var intressanta fiskar du har. Det var trevligt att höra att det finns bocourti i Skandinavien. Var har du fått tag på dem? Sätt gärna in bilder på dem.

Kommentar

• Henrik Giertsen
                NCS Medlem
                • August 2004
                • 70

Takk for hyggelige ord. Bocourtiene kom for snart fem år siden fra Hans-Gunther Breidohr i Tyskland. Bilder, jo skal prøve å få tatt noen og legge dem inn her på forumet.
                Ser at det er diskusjoner rundt bukvattensot. Dette er noe som jeg har opplevd for mange år siden når jeg foret med røde mygglarver. Så det stoppet jeg med da, og har ikke hatt det problemet siden.
                I går fikk jeg ett tips fra en annen akvarist om at det er Mesonauta Insignis i en butikk her i Oslo. De er små, så og bestemme arten eksakt på dem er umulig, utenom at de skulle være viltfangede fra Orinoco. Så jeg tok 12 stk. med hjem så får vi se. Jeg har lett etter denne arten nå i flere år, så jeg er veldig spent om jeg er heldig denne gangen.

Henrik Giertsen
                Henrik Giertsen

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Här är några nya bilder på min nya fotomodell hehe.

Han var lite trög på maten i början men nu käkar han i princip allt jag kastar i, räkmix, vitamygg, granulat, hikari-pellets, tropical-pellets, sej m.m.
                  Jag har också konstaterat att det är en hane då en mycket spetsig genitalpapill stack ut litegrann härom dagen då han började gräva. Så av allt att döma så ser det här ut att kunna bli en riktigt trevlig liten "petfish".
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 788

Ja du Fredrik..... Vissa har ju flytet med firrarna.....
                    Vilka jäkla bilder...
                    Själv så har man en stor Midas i 310 L nu...

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Zonatan är rätt ball, den är ju inte aggro som en citrinellum men den är nyfiken och oblyg och sitter inte bara och surar i ett hörn så jag är rätt nöjd just nu. Men en stor citrinellum är ju ännu bättre så sitt inte och häng läpp nu, skulle jag hitta en stor och fin citrinellumhane så skulle jag kasta ut samtliga mina fiskar på stört. En av mina absoluta favoritarter.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                        Användare
                        • September 2003
                        • 788

33 cm, räcker det???

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

damn fredrik, vilken fisk! färgrannare å ballare får man leta efter.
                          fish r friend

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

Natt skumt e det iafall.. Fredrik har BARA fina fiskar, eller sa fotar han aldrig sina fula
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

FI e en förkädd Alexander Lukas
                              Du har bra flyt med fiskarna må jag säga! Kanonfin!
                              Anders L

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Laesk: Jodå, jag har fula fiskar också... Men de får ni inte se hehe
                                Sedan så visar bilderna givetvis fiskarna då de är som vackrast, bilder där de ser bleka ut och har nedsänkta fenor lämnar jag helst kvar på hårddisken.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...