Vieja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

Lundensis -Intressant,jag ska ringa lasse

Kommentar

• Dragonfly2Rock
      Användare
      • July 2004
      • 20

Passar på att slänga in en fråga i denna tråd. Har ett sajica par som går i ett 110L och ska nu skaffa ett större akvarium. Vill utöka med en art till och är lite sugen på Vieja panamensis. Hur stort akvarim skulle jag behöva ungeför om jag vill blanda dessa arter. Skulle ett akvarium med måtten 110*50*50 räcka. Är v.panamensis svår att få tag på och hur mycket kostar ett par.

Tack för alla svar i förhand.

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Woohoo! Jag plockade upp ännu en zonata idag! Gissningsvis runt 15cm. Den här bilden gör den inte rättvisa men det är allt jag har just nu.

Är det någon som törs ge sig på att gissa könet? Mattias, vad säger du?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Svårt att säga vad det kan vara för kön, men vill du ha en gissning så skulle jag gissa på en hona och då tittar jag på hur den ser ut i huvudet, rundad form.
          Jag var på Tropikcenter i Halmstad i helgen, där fanns det bl a en Zonata på nästan 40 cm. Bilder finns på hemsidan under länken "Tropikcenter Halmstad" (se längst ner på startsidan).

För övrigt har jag börjat fundera på om det är så många som har några Vieja arter, det skrivs ju inte så mycket om dessa här på forumet.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

jinnarparen: Haha, vilken bjässe! Jag hade ingen aning om att de kunde bli så stora. =)

Min gissning är också att det är en hona, storaset jag hade tidigare var nog en hane då honor inte ska kunna bli så stora vad jag vet, den var lugnt 30cm, och den såg rätt annorlunda ut jämfört med den här. Mer vitt på kroppen och helt enfärgade buk- och analfenor osv. Den här är mer blåaktig och har lite mönster på fenorna. Syns dock dåligt på den där bilden. Färgerna träder fram för varje minut som går så jag ska ta lite mer bilder senare, den har bara varit i karet i typ en timma än.

Jo det är väldigt lite snack om Viejor, det är lite snack om centralare rent generellt tycker jag. Väldigt tråkigt.
            Men i butikerna så verkar det i alla fall gå åt rätt håll. Jag hörde att du hade hittat en massa nya centralare där nere i södra Sverige. Och butiken där jag hittade den här zonatan hade ganska nyligen fått in ett gäng små istlanum, han skulle även få in Vieja regani. Så bara de som köper dessa fiskar hittar till forumet så borde snacket ta fart igen.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

ISTLANUM[:0] Spring och köp, detta är en måste ha ciklid som nog borde passa dig som hand i handske. Blir inte så stor (med andra ord inte över 30 cm, 20-25 cm är nog mer vanligt) men lär ha attityd så det räcker och blir över. Hade de funnits närmre Genarp så hade jag gett mig iväg på studs.

När går nästa flyg till Luleå....

Vieja Regani är nog en av de fredligaste om inte den allra fredligaste CA jag någonsin haft.
              Problemet med dessa är att de är så fredliga.
              De har svårt att hävda sig tillsammans med de andra fiskarna som jag har, skall försöka skaffa ett eget kar till dessa.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Hehe jo jag skrek ungefär likadant då han lite i förbifarten sa att han hade fått in istlanum. "ISTLANUM!?!!!!" Hehe
                Men tyvärr så har jag inte plats för dem, de var väldigt små, max 4cm. Hade han fått in dem för ett halvår sedan så hade jag inte tvekat, nu är det liksom försent så vida jag inte ska börja om på nytt och kasta ut alla andra firrar.

Här är i alla fall en ny bild på zonatan, här ser man det där med mönstrade fenor som inte storbumlingen hade.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Du får skaffa fler kar!! eller åtminstone dela av karet.
                  Har du inte mer plats i rummer så får du börja stapla dem på höjden. Har själv börjat fundera på detta faktiskt (dock inte i vardagsrummet, det blir inte populärt).
                  Det måste vara längesedan det fanns Istlanum i Sverige, du kan väl höra med han var han fick dem ifrån.

Såg den nya bilden på zonatan...är det en hona så är den väldigt fin. Fortfarande svårt att avgöra i alla fall.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Nej det är tyvärr helt fullt här hos mig, både i karen och lägenheten, men är du intresserad av firrarna så kan Rolle säkert skicka ner dem till dig. Slå en signal och fråga. 0920-211740

Appropå zonatan, jo den ser ut att kunna bli riktigt fin den här, jag törs dock inte ropa hej än, jag har haft lite oflyt på sista tiden så vi får helt enkelt se hur det hela utvecklar sig. Än så länge så ser det lovande ut i alla fall.

EDIT. Haha, jag hoppas ingen hann skriva upp det förra telefonnumret jag skrev. 0920-211740 är det som gäller, inget annat. ;D
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

En riktig snygging! den Zonatan , grattis!

Mvh Jari

Kommentar

• Henrik Giertsen
                        NCS Medlem
                        • August 2004
                        • 70

Så en liten hilsen fra Oslo. Jeg har fulgt med på dette forum en stund, og er imponert over kunnskapen som her finnes. Selv har jeg drevet med SA og CA Ciklider i -tja 20 år eller så.
                        For tiden så har jeg en del artige CA fisk. herunder ett par H.Bocourti som ikke vil leke uansett, og har da prøvd alle triks som finnes. Det er imidlertid en erfaring de også har ellers med denne fisken. Matcher ikke paret, vel så ingenting... Fiskene er imidlertid kjempeflotte 35cm+ med kjempeflotte farger.
                        Videre så har jeg en del Uropthalmus, V.maculicauda, V.Synspillum, V.regani, N.Istlantum, A.Lyonsi, og sist men ikke minst er en liten Theraps med ett av de navnene som er umulige å uttale; Coeruleus.
                        En del Gephaguser og noen diskus er også i kjelleren.

Vel dette var en liten hilsen fra Oslo.

Henrik
                        Henrik Giertsen

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Henrik: Vilken härlig samling fisk du har!
                          Fotografera gärna och posta på forumet om du har möjlighet. Dina lyonsi skulle vara kul att se, och även urophthalmus om de är lite större. Vilket som så får jag hälsa dig välkommen till forumet.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Kameran har gått varm nu ikväll, här är först ett litet kollage... okej, ett stort kollage... där man ser zonatan i lite olika "poser". Allt verkar väldigt bra så här långt, den käkar räkmix och är varken rädd för kameran eller mig själv. Väldigt enkel att fotografera, så vare sig ni vill det eller ej så lär ni nog få se många bilder framöver.

Och här är en bild på hela karet. Tomt så när som på Zonatan, några malar och ett gäng stanniolbarbar.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Har du tänkt att försöka med nån mer större ciklid i det karet? eller ska du ha den gå själv med barber och eventuellt annat?

Man blir så sugen på att ha nån vieja igen, det är ju skit att man ska behöva prioritera, numera är det ju amazonas som gäller i mitt största kar. Jag har dock ett 30 tal synspila yngel 4-6 cm varav hälften skall till affären i veckan, sedan tänkte jag försöka välja ut några ex. som jag ska driva opp. Ynglen är av det par som jag skrivit om i början på tråden som jag sedan avyttrade.

Gillar zonata! och konstigt nog har jag inte påträffat den i affär i mina trakter, har hållit utkik ända sen förra gången du hade zonata, där oppe i norr verkar det minsann finnas viejor .

Mvh Jari

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

jarinen: Jo jag tycker själv det är skumt att det dyker upp stora viejor med jämna mellanrum här uppe, jag fattar inte var de kommer ifrån, man ser ju aldrig ungdjur av dessa arter i butikerna.

Jag kan ju säga att det tog ungefär 20 sekunder från att jag lade märke till den här fisken tills jag sa att jag skulle ha den hehe. Jag diggar zonatans utseende stenhårt, den blåaktiga färgen i kombination med de små prickarna är en kombination som verkligen faller mig i smaken.

Den får nog gå själv med barbarna, karet är ganska litet, 110x45cm, så jag tror det blir knepigt att peta i nån mer ciklid där i, möjligtvis några sebror eller hybriderna som går i 375an men det blir nog bara problem.

Jasså du har inte kvar synspilorna? Är det längesen du sålde dem? Blev det problem med dem eller ville du bara prova nåt annat ett tag?
                                Men vad skoj att du sparade yngel! Jag önskar att jag hade lyckats med nåt liknande med mina jaggor, det måste ju vara grymt intressant att dra upp dem och sedan undesöka om de liknar föräldrarna osv.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...