Oki, provade först att släppa i ett sajicapar , men dom bryr sig inte om dom.
Vieja
Kollaps
X
-
-
Härliga tider, mitt zonata par har lagt rom igen. Får hoppas på bättre yngelvård denna gång.
Men vad ser jag??? [:0]
16-17 timmar efter att jag upptäckte rommen så har hanen jagat bort honan. En liten förmodad hane som stått upptryckt i ena hörnan står och vaktar tillsammans med den stora hanen??[?]
Nån som kan förklara vad som händer???Kommentar
-
Mattias: Visst hade du problem med en matvägrande zonata tidigare? Vad använde du för foder för att få igång den?
Min zonata har inte så mycket som luktat på maten på en vecka och jag har provat med precis allt jag kan komma på. Sallad, squash, ärtor, röda/vita/svarta mygg, artemia, mysis, oxhjärta, räkmix(2 sorter), sei, räkor, pellets(4 sorter), maltabletter(3 sorter), foderflingor, granulat, levande fisk och säkert något mer jag har glömt... *suck*
Tro det eller ej men fettot börjar se mager ut, magen buktar inåt. Troligtvis så är den här fisken inkörd på något udda foder som den har fått i åratal och fattar inte vad det är för märkliga saker jag släpper ner, ingenting har i alla fall stoppats in i munnen, allt verkar totalt ointressant.
De glada nyheterna är att jacken i stjärtfenan nu har läkt och att de fjällösa partierna och det gråa ögat nästan har läkt.
Jacket i ryggfenan lär nog däremot bli svårläkt.
Mvh FredrikFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
FI: Har du kollat ifall den har bukvattensot. Det startar med matvägran. Hade nyligen samma problem med mina J.D. Jag gav dem Hexamita i 2 omgångar och nu äter de igen.
Att magen är insjunken är inget att oroa sig för.Kommentar
-
Lundensis: Nej den tanken har faktiskt aldrig slagit mig. Hur kan man kolla om den har bukvattensot? Den visar inga tecken på att vara hängig eller så men den har gått i 8 dagar utan mat nu. Ibland så simmar den som en tok vid rutan som för att tigga mat men då jag sedan släpper ner mat så luktar den inte ens på maten utan verkar vänta på något annat.
Hur många veckor kan en sån här stor fisk gå helt utan mat innan det börjar bli skadligt för hälsan?
BildarkivetKommentar
-
-
Fiskar.nu; Så trevligt att du hittat hit och kan glädja oss med dina totalt intelligensbefriade kommentarer.
Om du har något att tillföra diskussionen så framför det, annars knip ...!Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
FI: Bukvattensot delas in i fyra stadier:
1) Matvägran
2) Fisken "hostar"
3) Avföringen är som en tunn vit tråd
4) Fisken svullnar upp (dödsdömd)
I de första stadierna kan fisken vara pigg utan att äta. Den kan ta in maten i munnen, men spottar ut den igen. Byt minst hälften av vattnet (ersätt med kallt vatten) och tillsätt Hexamita enligt föreskrift. Ibland räcker det med att man byter minst hälften av vattnet. Fiskar kan gå rätt länge utan mat. Mina J.D. åt inget på ca två veckor.
Oavsett om din fisk har bukvattensot eller inte, så skadar det inte att genomföra en medicinering.Kommentar
-
Lundensis: Nja jag har haft lite dåliga erfarenheter av medicinering som har förvärrat läget så jag medicinerar inte gärna i onödan nu mera, men jag ska hålla ett öga på fisken och se om den hostar eller om den så småningom smakar på maten och spottar ut den. Jag läste lite mer om bukvattensot och det låter som att hela förloppet går rätt snabbt så jag tror fortfarande att det bara rör sig om matvägran pga att fisken inte känner igen maten. Men som sagt, jag ska hålla ett vakande öga över den nu då jag vet vad jag ska titta efter. Tack för infon.
BildarkivetKommentar
-
Är det mindre magproblem så brukar Furapond kunna hjälpa.
Har goda erfarenheter av detta.
Hör med fiskhandlaren vad han brukade ge för sorts mat. det kan vara så att fisken är inkörd på en viss typ av mat och inte vill något annat. Jag har råkat ut för detta vid ett antal tillfällen och då är det bara envishet som gäller.
Fast ett pelletsfoder som du skulle kunna testa är Tetra ciklid sticks, av någon underlig anledning så är fiskarna som galna i detta. Åtminstone de jag har. Det är sällan jag har sådant hemma, för det är rätt dyrt. Men de äter det med stor aptit.
Använde det faktiskt för att få igång de lite större fiskarna av de som orm och jag plockade hem från USA. orms trimac ville inte äta någonting som jag erbjöd förrän de fick smaka på lite sticks. Det åt de med god aptit.
Annars kan du prova med granulatfoder. Detta sjunker rätt snabbt till bottnen och att gå och rota i bottenmaterialet är nog det bästa en vieja vet. Mina dammsuger bottnen i säkert en timme efter matning när det blir granulatfoder.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Detta uttalande kommer jag att få skit för iall framtid: Det som fick igång mina Zonatum var faktiskt Flingfoder och granulat.
Nåt annat rör dom inte bara.....
Ett tips kan vara att släppa i nån annan firre som visar att det du släpper ner faktiskt ät mat....
Själv så har jag 8 st små svärdbärare just av denna anledning...
Kommentar
-
Halloj...
Jag var inne på Globefish härom veckan och de hade ett par rejält stöddiga viejor i 30+ klassen inne... Är dock väldigt osäker på vilken sort... Uppmärkningen i den butiken lämnar ju en hel del i övrigt att önska och jag ansåg att det inte var någon idé att fråga den ensamma expediten...
Är det någon som varit där på sista tiden och vet vilka firrar jag pratar om..? Själv skulle jag tippa på ett par V. Fenestrata men jag är ju som sagt bara lekman...Kommentar
-
citat de första stadierna kan fisken vara pigg utan att äta. Den kan ta in maten i munnen, men spottar ut den igen. Byt minst hälften av vattnet (ersätt med kallt vatten) och tillsätt Hexamita enligt föreskrift. Ibland räcker det med att man byter minst hälften av vattnet. Fiskar kan gå rätt länge utan mat. Mina J.D. åt inget på ca två veckor.
Oavsett om din fisk har bukvattensot eller inte, så skadar det inte att genomföra en medicinering.Kommentar
-
Fick tipset om Hexamita av Lasse i Sandby Ciklidhobby. Jag tror att några av de mediciner du nämner har slopats från marknaden. Ring till Lasse och hör med honom han kan sånt bättre än jag. 046-572 20.
Mina erfarenheter av sådana magåkommor är att centralamerikanska ciklider inte är lika känsliga som afrikanska. Ibland räcker det med att byta 50% av vattnet och ibland blir de friska utan att man gör någonting alls.
Hur som helst, mina J.D. visade de första symptomen av bukvattensot och efter behandling med Hexamita blev de friska. Hexamita tillverkas av eSHa Production i Holland.Kommentar
-
hade 4 synspilor från början, nu är det två kvar, de är runt 10 nu o växer som tusan. det som stör mig lite att den är så himla aggresiv, den har tagit kål på min salvini hona o nu är "han" på hanen, jag trodde salvini skulle vara aggresiva men synspilan är till o med mer aggro än min guldsöm på 15cm. för mig är det en gåta hur man ska lyckas ha en grupp som ska kunna para ut då de är helt arga nästa jämt.Kommentar
Kommentar