Vieja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

jovars, mina synspilor tycker ochså om att gå o beta på botten som nån jordätare, finns ingen hejd på hur mycket dom kan äta, har börjat mata mera och fler ggr om dagen nu och dom bara vill ha mer.

Hanen börjar bli en riktig biff faktiskt, men han har fått visa prov på sin smidighet som den ändå besitter när det finns anledning. Mina fyra nicaraguenser som jag skaffade för ett par månader sen ser till att hanen inte får stå och dagdrömma allt för länge. Nicaraguenserna har visat sig vara 2 hanar o 2 honor och utgör nu 2 par faktiskt, lite flax kanske, beror på hur man ser på saken.

Maculicaudan har färgat ut något grymt och blivit lite av en favorit hos mig.
    När jag hade stora hantlar förra sommaren så la dom rom flera ggr och vid ett tillfälle så vaktade dom en kull som var anmärkningsvärt liten,hursom snodde jag ett gäng som jag haft och gallrat av och har idag 3 kvar. Jag har inte vetat hur hantlar ser ut som yngel men har haft mina tvivel om utseendet på mina och idag vet jag att de yngel som jag snodde från hantlarna är carpintes[:0]
    Det gör inget i och för sig, så nu går dom i 540an med viejor och nics.

Det tråkiga för min del är att Tomocihla asfracin har jag lämnat in den sista som jag hade kvar, när den kommer i form så att säga så är det en makalös tyrann som bara kräver total underkastelse av allt och alla oavsett storlek och i för sig har det varit en spännande period i karet att studera, det är ett par månader sedan som Tomon började med sin oerhört sluga och intressanta stil att lugnt o sakligt känna lite på invånarna tills han har koll och sedan börjar det tråkiga. Det här var andra gången synspila honan höll på att stryka med.

Daniel odell: tråkigt med din fina synspila!

Min konfiguration idag:

1 Vieja maculicauda
    2 Vieja synspila
    4 Hypsophrys nicaraguense
    3 Herichtys carpinte

Mvh Jari

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

jarinen: Har du lyckats få någon lek med dina synspila? Jag sitter här och väntar på att mina bifas ska komma till skott men har faktiskt ingen susning om när de blir könsmogna. Hanen är nog ca 22cm men honorna är rätt mycket mindre, den största är kanske 16cm och den minsta 13cm.
      Kan honorna vara för små för att vara könsmogna?
      Hanen spänner sig och håller på ibland men honorna vill liksom inte svara på uppvaktningen, de viker bara undan.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

Min hane har på senare displayat och rystat runt i inredningen i som det ser ut ett försök att få igång honan.
        Vad jag förstått så är synspilor ganska kinkiga när det gäller partners, så att man har en hane o hona innebär bara att förutsättningen finns, men sedan ska det fattas tycke ochså.

Jag skulle nog behöva få tag i en hona till i lite size, kanske skulle få fart på honan jag har nu och även hanen.

Kanske gäller det här med utparning även bifasciatum? Nog tror jag dom är könsmogna.

Trevligt förresten att det blev Viejor i ditt kar, men samtidigt så har vi ju blivit av med de intressanta rapporterna om dina gamla managuensers förehavanden.
        Får hoppas du får ett samspelt par där av bifasciatum istället!

Mvh Jari

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Det låter som att det bara är att hålla tummarna och vänta och se.

Jo visst saknar även jag jaggorna och skrivandet om dem, det var hårt att sälja dem, men samtidigt så var det nog bra då mitt kar började vara i minsta laget. Jag ska inte lova för mycket men jag hoppas att jag kan hålla mig till jag har ett 720 liters innan jag skaffar jaggor igen. Men vi får se vad som händer...

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Det var kaos idag i 375an. Jag gjorde något så dumt att jag rubbade den perfekta balansen jag hade och bytte bl.a. in skivtetrorna och den stora pimelodus-malen. Då fick bifasciata-hanen helt plötsligt hjärnsläpp och började jaga skiten ur honorna, i panik så åkte jag iväg och skaffade en fet och skabbig zonata som jag tänkte borde funka som targetfish då den var betydligt större. Men icke då. Det blev istället fetslaggis mellan bifasciata-hanen och den stora zonatan och bifasciatan spöade han formligen skiten ur den stackars zonatan, troligtvis för att han hade två töser i karet, detta fortsatte trots att jag totalt möblerade om karet 4ggr...

Att Viejor kunde vara så aggressiva trodde jag aldrig, bifasciatan attackerade så att man hörde tydliga dova smällar på flera meters avstånd, och stackars zonatan som redan sedan tidigare hade stora fula sår fick nu ta emot ännu mer stryk...

Nu är det så illa att mina bifasciata är i akvariebutiken och jag väntar just nu på svar från jinnarparen som eventuellt ska köpa vilddjuren.

Så här då allt är över så kan jag bara konstatera att:
            1. Jag behärskar inte att husera aggressiva centralamerikanska ciklider.
            2. Jaggorna var snälla som lamm jämfört med hormonstinna Viejor.
            3. Daniel Odells och Anlis "lugna" petfish-kar lockar mer och mer.

Den skabbiga zonatan går fortfarande kvar i karet och pga min klantighet så bör den väl åtminstone få läka sina sår innan jag tar mig an något annat. Sedan vet jag faktiskt inte vad jag ska stoppa ner i karet... Känns märkligt. Kanske testar jag några mindre ciklidarter och sätter ihop ett lite mer sällskapsaktigt akvarium eller också så testar jag några olika rovmalar eller också så får 375an bli ett "petfish"-kar. Lekande stora centralamerikanare verkar ju i alla fall inte vara något jag behärskar, antingen så är karet för litet eller också så är jag bara inkompetent... ;P Det funkar i alla fall inte.

Här är en bild på zonatan nu då karet är tömt på fisk och inrett med lite växter.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
              Användare
              • September 2003
              • 788

Hur stor är zonatumen, är det hona eller hane??
              I mitt 375 liters har jag ett zonatum par, har iofs problem med att hanen jagar honan nåt fruktansvärt men mina små (3-7 cm) svärdbärare bryr han sig inte om.
              Mina zonatum är iallafall aggresivare än både Jack D, Zebror, Sajica, Oscar eller Brassiliensis. Det enda som min hane inte klarat av var ett Nicaraguensispar som lekte...

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Det är en riktig bjässe på 25+ cm, tyvärr så vet jag inte vilket kön den har, butiksägaren gissade på att det var en hane men han hade samtidigt sett betydligt grövre hanar tidigare så han var inte säker. Min förra zonata var en hona men det fick jag inte reda på förrän äggläggningsröret råkade titta fram.
                Har du någon bild på dina som man kan jämföra med?

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                  Användare
                  • September 2003
                  • 788

Tyvärr så är dom inte så pigga på att bli fottade + att min kamera skummar sig, alla bilder blir grönaktiga, sen så fick jag virus för 3-4 veckor sen så hela hårddisken med bilder o allt försvann :-(

Det är honan som är längst fram på denna bild.

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Det är svårt att se på bilden hur honan ser ut men din hane har lite brantare panna precis som min så det kanske finns en chans att min är en hane, jag ska försöka gräva fram en bättre bild på min så kanske du kan se om det går att hitta några likheter med någon av dina.
                    Vänta ett par minuter...

Sjukt vad jobbigt för övrigt att tappa allt på hårddisken!
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                      Användare
                      • September 2003
                      • 788

Jo du, bara att hitta alla program och fixa in dom på datorn igen.....

Vet inte om det är nåt tecken men min hane har en rundad buk medans det på honan går lite uppåt, detta har jag även märkt på mina 2 andra förmodade honor ( nästan 100 på att de e honor, men har ej fått några yngel då hanen valde den stora honan).

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Intressant, kan du se något av det där med buken(förstod inte riktigt) på den här bilden?

Det man kan konstatera är i alla fall att honan jag hade tidigare måste ha varit ett extremfall, hon var ju knallblå och den här är ju nästan vit... ?!?... I de här bilderna så har jag dessutom ett MarineGlo igång vilket brukar ge blåa färger lite mer lyster. Ändå är fisken blek.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                          Användare
                          • September 2003
                          • 788

Vad faro har du matat de monstret med???
                          Nästan 100 på att de är en hane.

Det jag mena var att buken på hanarna är som dom flesta andra arter, medans honorna verkar nästen gå uppåt ( nästan som om den vore undernärd) om du hänger med på vad jag menar...

Kommentar

• Mattias Andersson
                            Användare
                            • September 2003
                            • 788

Kan ju nämna att hanen på bilden är 20 och honan 17 cm..

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Hehe jo den är rätt rejäl men jag tog hem den nu idag så jag ligger inte bakom den eventuella övervikten. Det roliga var att försäljaren tyckte den var rätt liten om den nu var en hane...
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                                Användare
                                • September 2003
                                • 788

Liten???????? Den e ju värre än amerikanarnas biffar till fiskar.
                                Kom på att de där med buken gäller honor som precis lekt...

Kommentar

Arbetssätt...