Vieja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • July 2002
    • 404

Efter snart tre veckor nu så är det fortfarande Sebrorna som styr i akvariumet. Vilket inte riktigt var vad jag tänkte mig. Ville ju att zonatumen skulle vara de som "styrde" så jag ska göra mig av med seborna.
    Men det verkar ju gå lite emot andra erfarnheter av zonatum.
    Men utöver det så verkar de trivas i alla fall..

http://w1.456.telia.com/~u45613583/Bild(31.jpg
    http://w1.456.telia.com/~u45613583/Bild(319).jpg

Inte världens bästa bilder.. men ändå
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Kommentar

• Mattias Andersson
      Användare
      • September 2003
      • 788

Nån som provat nicaraguensis tillsammans med zonatum??

Kommentar

• Mattias Andersson
        Användare
        • September 2003
        • 788

Hjälp!!!!!!!!!
        Stora problem, min nicaraguensis "terrar" mina zonatum till den grad så att alla 4 står uppe i ena hörnet.
        Har jag bara haft oflyt eller är zonatumen verkligen så här veka av sig??

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

FI: man _bör_ ge dem massor med grönt. Det är dock svårt att få dem att bara äta grönt då de med glädje äter allt man stoppar ner i karet. räkmix, oxhjärta, pellets, mygglarver och foderfisk. Rent fodermässigt så är det en dum ide att blanda herbivora och carnivora fiskar.

Jag brukar se till att fodra med ärtor och fint strimlad zucchini innan jag petar ner annat foder. Det verkar uppskattas av Synspilan, texasen och citrinellumen.
          fish r friend

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

orm: Så då jag har bytt in jaggorna så kan jag med fördel mata enbart med grönfoder samt den där Koi-pelletsen jag pratade om? Man behöver inte utöka med något annat, så länge grönsakerna är färska så får de i sig alla näringsämnen de behöver?
            Hur är det med frukt, är det något du har provat mata dem med?

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

inte prövat med frukt.. kanske ska testa med äpple eller nått? jag skulle nog inte våga skippa frysfodret helt, men koipellets å grönsker borde absolut fungera.
              fish r friend

Kommentar

• Mattias Andersson
                Användare
                • September 2003
                • 788

Oki så har då zonatumen lekt ytterligare en gång.
                Vilket e bäst, låta eventuella yngel gå kvar eller slanga över dom till ett eget kar??

Kommentar

• Linda A
                  Användare
                  • July 2002
                  • 404

Hej! Min Zonatum hona som jag trodde var hane har lagt rom, men tyvärr tyvärr så verkar det som att den lilla är totalt ointressant för henne.. Så jag funderar nu på om jag vågar köpa en eller två till Zonatums för att få fram ett par?

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

våga våga. se till att deala till dig att få lämna tillbaka fisk om det skulle gå åt pipan.
                    fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

lucipher: låt ynglen gå kvar hos föräldrarna de klarar sig bättre där och så går du inte miste om föräldrarnas yngelvård, ett nog så intressant skådespel.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Linda A
                        Användare
                        • July 2002
                        • 404

Daniel Odell: Okej! Det ska väl gå att ordna! Ska jag låta henne ha kvar de romen? Tycker lite synd om henne som sköter om dem i onödan..

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Ha! Nu har jag äntligen fått se lite naturliga beteenden hos mina bifasciata.
                          Jag har tyckt de har varit lite tråkiga tidigare, de har liksom bara simmat runt litegrann, grävt litegrann och väntat på mat. Ett väldigt endimensionellt beteende med andra ord.
                          Men...
                          För att locka fram deras naturliga beteende då det gäller födointaget så provade jag plantera lite vallisneria-plantor som de genast började slita i, lite småkul, men tyvärr så slet de hela tiden upp plantorna så de betade väl inte direkt av plantorna som jag hade hoppats. Då läste jag på fishbase att de förutom växtlighet även käkade en massa krimskrams de hittar i bottenslammet. Så då skaffade jag lite granulatfoder och öste ner så att det spred sig över botten. Och jajamensan, då tittade de naturliga instinkterna fram om hur födan skulle tas reda på. De plockade inte bara upp synliga granulat som andra ciklider brukar göra utan tog stora tuggor av sanden som de sedan sökte igenom och spottade ut, litegrann som jordätare eller labiatus. De for runt som dammsugare över botten och höll på så i säkert en timme innan de gav upp. Kul att få se dem plocka fram ett beteende som jag i annat fall bara hade kunnat läsa om.
                          Till råga på allt så tittade min annars så skygga dvärg-giraffnosmal fram, han käkade för glatta livet och fräste fram som en tok över botten, sanden fullkomligen sprutade ut ur gälarna på honom.

Nu måste jag bara komma på hur jag ska få dem att beta av växtligheten, sanden verkar tyvärr inte hålla fast nyplanterade växter särskilt bra så jag måste komma på något smart sätt att få dem att sitta fast.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

Min vackra synspila mötte sin skapare förra veckan. efter att ha mobbat midasen under en längre tid så sneade midasen och tog livet av sin plågoande.
                            fish r friend

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Men åh vad tråkigt! Jag lider med dig.
                              Hur går det för de andra cikliderna? Börjar citrinellumen bli allmänt odräglig eller var det en engångföreteelse med synspilan?
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

han börjar bli allmänt odräglig. han skall få flytta till Anli och göra plats för ett par P. "Bleekeri"
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...