Vieja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

De kommer nog att tuffa till sig, mina Vieja bifasciatum är iofs skyggare än jaguarerna men det är ju de flesta fiskar, zonatumen jag hade tidigare var i alla fall inte skygg. Det tar nog bara ett tag innan de känner sig riktigt hemma i karet. Hur länge har du haft dem?
    Leker sebrorna och jagar undan viejorna?

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
      Användare
      • September 2003
      • 788

Zonatumen e verkligen inte skygg, i mitt kar tog det c.a 4-5 dar innan dom hade tagit över hela karet. Då lekte ändå zebrorna precis när dom kom, men dom ynglen försvann ruskigt snabbt.

Om du ska ha kvar zebrorna så skulle jag rekkomendera att du skaffar några gömställen som e för små för zonatumen att komma in i, annars så kommer zebrorna att få det tufft när zonatumen leker.

Kommentar

• Linda A
        Användare
        • July 2002
        • 404

FI: okej! Det var det intrycket jag fick av dem med. Jag har inte haft dem så länge ännu 5 dagar.

Nej sebrorna har inte hunnit leka ännu. Men de har tagit sitt hörn akvariumet med tillhörande grotta så det dröjer nog inte så länge till innnan de gör det.

Lucipher: Okej! Jag hade tänkte fixa lite mera rötter och så det kommer och de har en grotta som Zonatum inte har en chans att komma in i.

Det stämmer säkert det du säger men idags läget har jag verkligen svårt att se det.
        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Här är ett par nya blixt-foton på den största Vieja bifasciatan, det var brorsan som fotade och jag som höll den externa blixten.
          Inte helt naturliga färgmässigt kanske men ändå rätt fina om jag själv får säga.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

hej! en liten fråga. mina synspila är runt 6-7cm o äter o verkar må bra. men de är lite mörka av sig . är det något som har med ålder att göra? eller vad dkan det vara

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Det är inget att oroa sig för, de är små fortfarande och visar inte så mycket färg, än.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Andersson
                Användare
                • September 2003
                • 788

Jippi........
                Har äntligen fått den sista V.Zonatumen att äta!
                Släppte i 2 oscars (7-8cm) och vad händer, jo den lilla vita som matvägrat är först till mathålet....

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

Johan lindgren: efter va jag hört så börjar de inte färga ut så mkt innan 15cm+ storlek... och hanens "panna" får han ungefär när han går i pension..
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Nu har inte jag någon direkt erfarenhet av Viejor men de jag har haft har alltid blivit mörka då de känner sig väldigt undertryckta och då de inte mår bra, t.ex. så lekte mina jaguarciklider härom dagen med allt vad det innebär och då blev alla bifasciatum väldigt mörka, nästan gråaktiga, jag såg samma sak hos zonatumen jag hade tidigare då jaguarerna lekte. Så min gissning blir att mörk färg tyder på kraftig stress. Väldigt blek färg kan nog också tyda på stress men då en lite mer övergående stress som t.ex. kan dyka upp om de blir skrämda. Detta är i alla fall vad jag tror.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Pangaea
                      Användare
                      • February 2004
                      • 390

Skulle det funka med Synspilor och Oscars i samma kar..? Jag vet att det inte är helt "biotop-riktigt" men jag undrar om det skulle funka överhuvudtaget..?
                      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

citat:Ursprungligen skickat av Pangaea

Skulle det funka med Synspilor och Oscars i samma kar..? Jag vet att det inte är helt "biotop-riktigt" men jag undrar om det skulle funka överhuvudtaget..?
                        De är nog mkt från fisk till fisk.. många är ju aggresiva men även snälla, mitt gamla oscars par högg efter fingrar, andra kan mata dem ur händerna..

Har också funderat på oscar till mina synspilor
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Jag uppdaterade min hemsida nyligen och stötte på ett lite udda problem... Vad har egentligen Vieja bifasciata för handelsnamn??
                          I Aqualog:en står det "Two-stripe-cichlid", heter den typ två-linje-ciklid på svenska eller har den något snyggare namn?

I övrigt så kan jag nu meddela att jag är 99% säker att den största är en hane, jag har sett den flörta för en av de mindre och genitalpapillen har också tittar fram litegrann vilket inte brukar vara fallet hos honor annat än då de ska till att leka.
                          Frågan är bara om jag har två honor och en hane eller en hona, en dominant hane och en väldigt undertryckt hane, den största flörtar nämligen bara för den ena och är väldigt aggressiv mot den andra...

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

inget handelsnamn.

V. Synpila är bra mycket tuffare fisk än jag kunde tro, min Citrinellum har vart mindre och hunsad länbge nu, men har senaste veckan börjat matcha synspilan i storlek och igår var det nog tyckte han. Slagsmål utbröt och det dansades och fightades i ett par timmar. Vinnaren vart .... synspilan!
                            fish r friend

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Vänta bara, citrinellumen kommer snart att ta över hela karet... *Moahahahaha* ;D
                              Det är oundvikligt... Citrinellumciklider ger aldrig upp... Det alternativet existerar inte för dem... Min citrinellumhona fortsatte moppsa upp sig mot jaggorna trots att hon hade blivit undanskuffad till en grotta där hon var tvungen att ligga på sida för att få plats...
                              *letar i filmarkivet*
                              Titta på början av den här filmen. Det är nästan komiskt...

Nej men seriöst nu, det kanske kan fungera även i längden eftersom du bara har hanar i karet. Fiskarna börjar väl vara könsmogna nu, har du märkt av att slagsmålen blir mindre intensiva än i ett kar med par om man bortser från leken?

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ni som har långvarig erfarenhet av Viejor, hur bör man balansera kosten?
                                Jag har läst att de ska ha väldigt mycket grönt men jag börjar fundera på om de får i sig alla vitaminer osv om man kör uteslutande med grönfoder som sallad, squash, ärtor och liknande.
                                Mina skivtetror är som galna i sallad så jag slänger ner ett salladsblad varje dag som även Viejorna äter av, squasch är de också förtjusta i, sedan har jag någon grön sort Hikaripellets som egentligen är till Koi som jag även kör med. Räcker det så eller bör man utöka med ännu mer och varierat grönfoder?
                                Jag läste någonstans att man även kunde ge dem frukt som banan, äpple och kiwi, är det något ni andra har provat?

Hur är det med animaliskt foder? På fishbase står det att bifasciatans kost består uteslutande av vegetabiliskt foder som plantor och krimskrams de hittar på botten. Är det helt meningslöst eller t.o.m farligt att ge dem animaliskt foder som t.ex. mygglarver eller räkor?

Jag tänkte försöka göra det rätt redan från början den här gången. Inget oxhjärta med andra ord.

Här är några nya bilder.
                                Den förmodade hanen.

Hanen och en av de som eventuellt är en hona, här lite mörk till färgen kanske p.g.a stress.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...