If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
motaguensis: Nej,något bråk med doviin har det inte varit tal om.
Däremot så slogs han rejält med Texascikliden, som också dog. Men det verkar ändå lite långsökt att det skall vara detta slagsmål som tog död på båda två. Fast underligare saker har hänt...och händer.
Två av mina motaguense har börjat försvara en bit av en rot mot andra fiskar, det kan väl inte vara dags redan?
motaguensis: Nej,något bråk med doviin har det inte varit tal om.
Däremot så slogs han rejält med Texascikliden, som också dog. Men det verkar ändå lite långsökt att det skall vara detta slagsmål som tog död på båda två. Fast underligare saker har hänt...och händer.
Två av mina motaguense har börjat försvara en bit av en rot mot andra fiskar, det kan väl inte vara dags redan?
Jinnarparen: Ok, var i hvertfall dumt at de døde
Kan hende dine Parachromis motaguense er kjønnsmodne og har dannet par ja, er jo ikke størrelsen som avgjører når de legger egg, men alderen Kan jo hende at de ikke har fått så mye mat der de har vært før!?!
Jinnarparen: Ok, var i hvertfall dumt at de døde
Kan hende dine Parachromis motaguense er kjønnsmodne og har dannet par ja, er jo ikke størrelsen som avgjører når de legger egg, men alderen Kan jo hende at de ikke har fått så mye mat der de har vært før!?!
hm nu håller min största Maculicada (som jag trodde var hane)på och lägger ägg.... Med sällskap av min stora Synspilum, han befruktar inte ägg utan käkar dom, men han är enda firren som hon inte klarar av att jaga iväg, Doviina håller sig undan liksom dom andra mindre Maculicadorna. Dom slåss ganska bra, hoppas hon inte får mycket stryk....
hm nu håller min största Maculicada (som jag trodde var hane)på och lägger ägg.... Med sällskap av min stora Synspilum, han befruktar inte ägg utan käkar dom, men han är enda firren som hon inte klarar av att jaga iväg, Doviina håller sig undan liksom dom andra mindre Maculicadorna. Dom slåss ganska bra, hoppas hon inte får mycket stryk....
Ett sent svar till Rebecka:
Det största problemet med Zonata är väl att få tag på dem, annars är de inte speciellt dyra.
Några speciella krav har de inte heller,ser att du har ett 350 l kar. I det karet går det nog bra att ha ett Zonata par, om du får tag på ett vill säga.
Det bästa är att köpa en grupp på 4-8 fiskar och låta dem växa upp och para ut sig.
När de blir större och du fått ut ett par så får du vara beredd på att hanen kan vara rätt så hårdhänt mot honan emellanåt. Det har åtminstone de hanar jag har haft varit. Men annars så är det en trevlig fisk som alltid är nyfiken och glad i mat.
Imponerande gibbiceps förresten, har en själv som börjar närma sig 30 cm nu, men ryggfenan är inte tillnärmelsevis så stor som på din. Detta kan väl i och för sig bero på att den ofta blir sönderriven när malen inte kan hålla sig borta från platser där den inte bör vara.
Jag tänkte jag skulle ta mina funderingar om Vieja bifasciatum i den här tråden istället.
Det första jag funderar över är om fisken heter bifasciata, bifasciatus eller bifasciatum?? Jag blir inte klok på detta...
Har den något svenskt handelsnamn?
Sedan tänkte jag återknyta till det jag funderade på i bifasciatus-tråden.
Hur aggressiva blir viejorna under leken?
Tror ni att det skulle gå att ha en ensammen jaguarciklidhane tillsammans med ett lekande vieja bifasciatum-par?
Kan det t.o.m vara bra att ha någon annan ciklid tillsammans med lekparet för att få dem att hålla sig från att bråka sinsemellan? En ensammen jaguarciklidshane kanske är ett gränsfall men tror ni att jag kan ha kvar den tredje bifasciatumen i karet om två av dem bildar par?
Om inte detta går, kan det gå att ha någon annan vieja i samma kar, en ensammen maculicauda-hane t.ex.?
Notera att detta bara är vilda funderingar, jag vet fortfarande inte om jag har fiskar av olika kön eller om jag ska ha dem kvar.
Enligt fishbase är det vieja bifasciata, inget svenskt namn vad jag vet.
De gånger jag haft lek av någon vieja art (zonata och fenestrata) så har de varit rätt aggressiva, fenestratan till och med väldigt aggressiv.
Skall man ha någon extrafisk i karet, så är det nog bättre med en mindre fisk som hinner undan när den blir jagad, en ensam sebraciklidhane hade gått bra.
Hade du något tillsammans med dina viejor eller hade du dem helt själva i karet? Hur stora var fiskarna och akvariet? Lyckades du dra upp några yngel?
Jag har för övrigt kommit på vad jag ska göra för att kunna ge bifasciatan en ärlig chans att visa hur intressant arten är, om jag flyttar jaguarhonan till 222-litrarn så fort jaggorna leker så borde det fungera eftersom jaguarerna bara verkar vara aggressiva just under leken. Sedan är det bara att i lugn och ro vänta på att viejorna ska blomma ut, då slipper jag byta in jaggorna innan jag ens vet om jag kommer att gilla viejorna eller om könsfördelningen är rätt. Kanon!
Det kanske inte är en så bra lösning som du tror, du riskerar att bryta jaggornas sammanhållning. Skall du trots allt flytta någon av dem så flytta hanen för du kan inte släppa tillbaka honan igen om du flyttar henne. Risken är stor att han då är för het på gröten och helt enkelt jagar ihjäl henne för att hon inte vill leka. Det är annat med hanen, han är större och kan ta eventuella smällar bättre. Dessutom så är han snabbare med på noterna om honan skulle vara leksugen.
Vad det gäller viejorna så har hanarna varit i runt 25 cm alla gånger. Det har varit 2 eller 3 olika zonata par och ett fenestrata par. Honorna har varit runt 18-20 cm.
Jag lät dem själva ta hand om ynglen tills de "försvann" det brukade ta några veckor. Men jag ångrar än idag att jag aldrig tog hand om några fenestratayngel.
Karet var mitt 600 l och det fanns andra fiskar i karet också, vilka det var kommer jag inte ihåg just nu. Men jag har för mig att det var P Loisellei vid något tillfälle.
Jag har just skaffat ett V.Zonata par som går i ett 450liters ett två sebror och två Archocentrus multispinosus.
Frågan är väl mest om Zonator är blyga.. Jag har mest fått det intrycket av dem. Så jag undrar nu nästan om Sebraciklider är för tufft sällskap för dem?
Och Zonatahane är större än sebrahane så jag tycker att det borde hjälpa men det verkar inte som det.
Eller om det bara en tidsfråga tills de tuffar upp sig?
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Kommentar