Vieja
Kollaps
X
-
-
Jag ser att diskussionen om synspilus utrymmeskrav har fortsatt.
Det finns lite olika aspekter att tänka på då man rekommenderar akvariestorlek till någon.
Skall man bara ha ett enstaka par så kan man ha dem i ett mindre kar än 2 m.
Skall man ha flera par så behöver det vara större. Det blir ett litet utrymme för övriga fiskar också då de leker. Nu har jag i och för sig inte haft någon lek av synspilus, men istället av Zonatum och Fenestratus. Speciellt när ynglen blir frisimmande så vill föräldrarna kunna erbjuda dem ett lite större svängrum.
För tillfället har jag ett par P Dovii som går med yngel i mitt 3m kar. De har tagit drygt 1,5 m av de 3. Dessa är 18-20 resp 13-15 cm så det är inga stora fiskar. I ett kar på 1,5 m så hade situationen varit mycket svår för övriga fiskar i karet. Nu klarar de sig ändå bra.
Akvariets storlek beror också på hur stor fisken är. Synspilus blir dock en bit över 30 cm. Så stora par kommer att kräva större utrymme, än vad t ex ett par som är t ex 20 cm.
En fisk blir inte lika stor i ett 1,5 m kar som i ett 2 m. Jag vill gärna försöka få dem så stora som möjligt, även om det tar tid. Men inte med någon form av broileruppfödning! Det brukar ta rätt lång tid för mina fiskar att växa sig stora.
Har hanen och honan fått välja varandra frivilligt eller är det ett ihopsatt par. Två stycken som inte går riktigt bra tillsammans kräver större utrymme. Det går att få yngel av dessa par också men mellan lekarna så vill oftast den starkare parten helst inte se den svagare. Väl etablerade par håller oftast ihop väldigt tätt, har jag märkt. Därför försöker jag oftast få tag på åtminstone 6 st små exemplar som sedan får växa upp. Förhoppningsvis så är det några som tycker om varandra.
Har man en inredning med stora öppna ytor så att fiskarna kan se varandra på långt håll. Detta kan också påverka storleksbehovet. Med väl genomtänkt inredning och en portion tur så är det ibland förvånansvärt hur lite plats de kräver.
En helt annan sak - Det är roligt att se vilket gensvar det blev på denna tråd. Så alla ni som skriver och framför allt ni som inte skrivit ännu. Dela med er av era erfarenheter! Jag kommer att dela med mig av mina så mycket jag kan.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Tack!
Och tack för svaret.
Jag tar bort några av kornen och håler tummarna för nån liten klarar sej!
;-) LejonMarie
540L Vieja synspila
500L Cichlasoma bocourti
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551Kommentar
-
Fula tycker jaG! Arowana är bäst! Finns ingen annan fisk som är bättre än Arowana i Sötvattens Akvarie! Malarna är också grymma.
1. Gold Arowana! (hmm det är väl nästan ingen i sverige som har råd att köpa direkt hehe)
2. Asiatisk Arowana
3. Silver arowana
4. Svart arowana
Dom är så grymma! ska snart köpa det! wow coolt!"375 liter till L-malarKommentar
-
Kommentar
-
Fiskar.nu: Jaha...och vad ville du tillföra till diskussionen????Åter till CA
-
jinnarparen: Fiskar.nu är = Jet Li från zoopet. ett tvättäkta forum-troll som gör allt för att förstöra/fåna sig/få uppmärksamhet. han har blivit bortplockad från zoopet 2 ggr och snart blir han deletad här med.fish r friendKommentar
-
OK en sådan typ alltså. Inte mycket att tillföra, men vill synas i alla fall. Tyder på dåligt självförtroende.Åter till CA
-
Tack för att ni delar med era erfarenheter angånde min. storlek på kar till Vieja.
Som jag tolkar det det så vore det möjligt att hålla ett par zonata och ett par tex zebracilid i mitt RIO 400. Just nu är det inte aktuellt, men om burken skulle bli ledig så skulle det vara kul att prova lite centralamerikaciklider.
Man kan hålla drömmen vid liv så att säga...Anders LKommentar
-
Med smart inredning skall det inte vara några problem.
Med smart inredning menar jag att man lyckas skapa "små rum" i karet så att fiskarna inte kan se varandra. Ett exexmpel som jag kan referera till är mina nuvarande 2 sebraciklidpar. För 2 månader sedan så lade bägge paren ägg bara 15 cm från varandra i ett 375 l kar (karet är numera sålt). Avdelaren var en stor Cryptocoryne samt en mangroverot framför denna. Det ena paret lade sina ägg bland rötterna på växten och det andra lade sina i en fördjupning på mangroveroten. Trots att de var så nära förekom det inget bråk, de var knappt medvetan om varandras närvaro. Deras aggresioner var riktade i en halvcirkel åt andra hållet, om ni förstår vad jag menar. I ärlighetens namn skall jag säga att detta var inget jag hade planerat, det bara föll sig så att de valde just dessa platser. Men det passar bra som exempel i det här fallet.Åter till CA
-
citat:Ursprungligen skickat av orm
FI: http://babelfish.altavista.com
översätt tyska -> engelska, det brukar bli nästan läsligt.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Små synspilus som fjällar varandra!
Mina nyinköpta synspilus har börjat med den dumma egenheter att de drar bort fjällen på ryggen. Det ställer sig i 45 graders vinkel intill varandra med utspända fenor, varpå en av de efter en stund vänder sig om och biter av en del fjäll på den andra. Alla 7 simmar nu omkring med fjällösa partier på ryggen. Men bara på en av sidorna och inte densamma på alla. Det finns tydligen höger- och vänsterhänta fiskar också. Detta är givetvis fina källor för vidare infektioner.
Inga andra fiskar har dessa sår.
Någon som har sett något liknande?Åter till CA
-
jag har bara en synspila, men sen jag släppte ner honom till småfiskarna från jeff så har en carpinte fått för sig att försöka äta på synspilan. de kanske är goda?fish r friendKommentar
-
Nu är det inte roligt längre
Köpte en superfin Maculicaudahane för ganska exakt en månad sedan.
Igår så var han död.
Han hade förmodligen åkt på samma skit som min största Texasciklid. Fått någon inflammation i munhålan som gjorde att framför allt överläppen trycktes ut. Trots medicinering så lyckades jag inte bota honom. I förrgår så såg allt väldigt bra ut. Allt det vita svampaktiga luddet var försvunnet och han såg väldigt pigg ut, var också nyfiken när jag tittade till honom.
Det jag hoppas på nu är att det inte är något som har spridit sig till de andra fiskarna så att de också insjuknar om en tid.Åter till CA
-
Jinnarparen: er du sikker på at det er sykdom? En venn av meg hadde Managuense og meeki sammen når de var små for et par år siden. De hadde munnkamp når begge var rundt 12cm og ildbuken fikk munnen på en måte ut av ledd, sånn at den ble vidåpen hele tiden, og noen dager uker etterpå døde han, da hadde ikke han klart å spist. Kan jo hende at de to har vært i kamp med dine dovii?PrebenKommentar
Kommentar