Vieja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Vieja

Tänkte att vi kan starta en ny tråd som behandlar dessa fiskar.
    Har själv inte så mycket att skriva om dem för tillfället, och det kanske inte ni andra har heller. Men släng gärna in ett svar på vad ni har så alla vet om att ni finns.

Själv har jag;
    Maculicauda
    Zonatum
    Regani
    Synspilus
    Fenestratus

De 3 sista arterna har jag nyligen plockat in från USA så de är inte så stora. Fenestratusen är störst av dessa med en längd på mellan 5-8 cm. Reganin och Synspilusen är runt 3-4 cm.
    Maculicaudan och Zonatumen är mellan 8-15 cm. Maculicaudan hittade jag i Danmark, Zonatumen hittade jag faktiskt i Sverige. Det säger lite om hur svåra de är att få tag på här i Sverige.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

För att få lite fart på tråden kan jag dela med mig av mina erfarnheter av Vieja Synspilus. VILKEN GRIS! aldrig vart med om att en fisk proppar i sig så mycket käk. Han trotsar tom yngelvaktande Sajicor för att få tag på den sista biten räkmix som ligger i yngelgropen. efter varje matning simmar han omkring som en golfboll med fenor medans resterande invånare snopet undrar vart käket tog vägen.

Jag hadde idag även hafft argentea om Jeff hadde haft de inne när det var dags för beställning.
    fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Men Argentean tar vi nästa gång, eller hur. 20 ex åtminstone.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Moga_
        Användare
        • September 2003
        • 98

Jeg har synspilum, guttulatus og melanurus just nu.
        Melanurusen jeg har er den mest egoistiske fisken jeg har hatt av alle sammen!
        Når den blir foret må jeg gi den mat i den andre siden av akvariet fordi den jager på alle for å få mest mat. Den biter de til og med!
        Ikke engang hunnene hans får spise sammen med han!
        Synes selv dette er den mest spennende vieja"paratheraps" arten grunnet det at den er lite aggressiv og ganske vanskelig å få til å yngle. Gir litt arbeid med å lykkes, noe som jeg liker.
        Den er også fin å kombinere med små ciklider som Cryptoheros og Theraps.

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Att Viejasläktets fiskar är matvrak stämmer även med mina erfarenheter. De är först till maten och sist därifrån. Detta även om de inte är dominanta i karet. När det gäller mat så jagar de allt och alla. Är det någon annan fisk som har en matbit hängande ut ur munnen så är det en Vieja där och försöker ta den.
          Detta är en sak som jag gillar med dem plus att de hela tiden "dammsuger" bottnen efter något ätbart, de är väldigt nyfikna av sig. På detta sätt så ger de väldigt mycket liv och rörelse i karen.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Har ett par Synspila, hanen mellan 25-30 cm och honan runt 20 cm , mycket riktigt så blir min hane ochså en hysterisk ätmaskin så fort det vankas mat.
            Hanen har haft ett riktigt ont öga till min stora Gibbiceps så den är på rehab hos kompisens lugna malawikar,vidare så går paret ihop med en Tomocihla Asfraci och en Zebra hane.

Har bett min handlare ta hem Zonatum så fort det finns tillgängligt, trodde han hade 3 stycken först men det visade sig vara Maculicauda.

Är det nån som är ute efter Maculicauda så finns en skitfin grupp om 6 st hos min handlare,dom är runt 20 cm, en är riktigt biffig,kanske 30 cm, hade jag balja till det skulle jag köpa dom direkt!

Trevligt med en Vieja tråd, bra initiativ!

Mvh Jari

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Vad det gäller synspilus. Av de jag har haft förut har jag fått uppfattningen att de inte växer lika fort som t ex Zonatum. Stämmer detta?. Har haft dem vid 3-4 tillfällen.
              Har nya nu (runt 3-4 cm) och har gett mig fasen på att jag skall ha tålamod så pass länge så att de kan bli åtminstone över 20 cm. De jag har haft innan har jag sålt då de varit runt 15 cm och då har det inte varit mycket färg på dem.
              Var inne och tittade på dina synspilus, jarinen, blir mina lika fina så är jag mer än nöjd.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Trevlig tråd om ciklidvärldens kanske allra vackraste fiskar.

Själv har jag inte mycket att komma med då det gäller erfarenheter, jag har en 12-13cm stor Vieja zonatum-hona som går tillsammans med jaguarcikliderna, den har jag haft i några månader nu, i övrigt så är min erfarenhet lika med noll...
                Men jag gillar zonatumen jättemycket, precis som jinnarparen säger så verkar de vara väldigt aktiva i karet, de har alltid något projekt på gång, är det inte att "picka" efter mat på botten så är det att reta gallfeber på de övriga firrarna i karet, i mitt fall jaguarcikliderna. All denna aktivitet är väl inte positiv men det blir ju i alla fall lite mer rörelse i karet då jaggorna inte direkt simmar runt som sillar...

Hur som helst, min zonatum är minst dubbelt så aggressiv som jaguarcikliderna, detta är väl det jag ogillar mest med den. Malarna blir hela tiden nypta i fenorna och anledningen att zonatumen nu går tillsammans med jaggorna är för att hon gav sig på de fyra fengäddorna så går i det andra karet. Straffet blev ett liv med lekande jaguarciklider, vi får väl se hur bra hon klarar sig i längden... Förra leken överlevde hon med nöd och näppe men nu efter leken så är det snarare zonatumen som ger sig på jaggorna än tvärtom, jaguarhonan har skrapsår på överläppen av zonatumens vildsinta attacker som verkar gå ut på att simma järnet mot henne och sedan bita sig fast i överläppen, ruska lite i sidled och sedan pinna iväg innan jaguarhonan ens hinner fatta vad som egentligen hände...
                Jaguarhanen går däremot fri från alla typer av attacker och har nu börjat försvara sin hona om zonatumen är allt för aggro vilket jag för övrigt tycker är ganska charmigt på något sätt...

Men bortser man från aggressiviteten så är Zonatumen en jättetrevlig ciklid, den är som sagt väldigt aktiv i karet och vacker är den ju också, den är även väldigt utåtriktad och nästan i samma klass som citrinellumen jag hade tidigare. Den verkar vilja ha koll på vad som händer utanför karet och visar ofta sitt missnöje om något oväntat inträffar. Kameralinsen är t.ex inte zonatumens bästa vän och närbilder på bara huvudet är inte ens att tänka på...

Här är en film som togs för några veckor sedan, bara några dagar efter flytten till jaguarkaret. Kameralinsen är som sagt inte särskilt populär...

Och här är en film som är tagen innan jaggornas lek, aggressionerna har börjat dyka upp lite smått hos jaggorna men zonatumen tvekar inte för en sekund att gång på gång lalla runt mitt i jaggornas revir...

Hon ser tyvärr lite skabbig ut till färgen nu idag, troligtvis pga stressen att leva med jaggorna men här är en bild då hon såg som bäst ut. Färgerna är det ju inga fel på direkt.

Jag hittade även en sida på nätet med en bild på ett fint lekpar.
                Si vous cherchez à vivre des expériences uniques lors de vos escapades, Cichlidae, À L'Aventure ! est votre guide idéal. Voyagez durant vos vacances et

Favoriten i Vieja-släktet är dock Vieja bifasciatus, allt tack vare det enormt vackra exemplaret som Cichlidscene har på sin sida. Kolla in de här bilderna och notera detaljrikedomen i mönstret, notera speciellt de små prickarna på huvudet på närbilden.

Fler bilder finns här.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

"Var inne och tittade på dina synspilus, jarinen, blir mina lika fina så är jag mer än nöjd."

De blir dom säkert när dom blir större, jag köpte ju mina som stora, så det är väl lite fusk kanske, hursom så är jag grymt nöjd med mitt par.
                  De flesta ciklider färgar väl ut först när dom blir äldre, åtminstone vad gäller centralamerikaner?
                  Dom här fiskarna kommer jag behålla lääänge, jag har hållit på och provat en hel del med olika ciklider det sista året, nästan så man får dåligt samvete,men man har ju lärt sig en del i allafall.

Som sagt så är Zonatum på skaffa listan just nu.

FI : Härlig Zonatum du har ! Försöker minsann bli av med den förbenade kameramannen som klampat in på hans domäner

Mvh Jari

Kommentar

• Motaguensis
                    Användare
                    • June 2003
                    • 250

Hey!

Jeg har for øyblikket et Vieja maculicauda par, men har hatt 3 Argentea dette året. Den ene Argentean ble solgt til en venn av meg, men de andre 2 (store hanner på 30cm)døde av en eller annen sjukdom som bare gikk på dem to. Maculicauda paret mitt er 32cm og 24cm, hannen størst og kongen i mitt 900L for øyblikket. To av Argenteane ble kjøpt i Tyskland (Hamburg) og den siste i Norge. Vieja er en av mine favoritt slekter
                    Preben

Kommentar

• Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

Maculicauda finns mer eller mindre regelbundet i Växjö, eller fanns i alla fall innan affären bytte ägare, men jag kan tänka mig att den nya ägaren har samma inköpskanaler, så till Danmark behöver man inte åka!
                      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• lutkeni
                        Användare
                        • October 2003
                        • 78

V. synspilus är en mycket vacker fisk, då den inte hamnat i ett "badkar"
                        Jag har själv haft arten och även lekt den. Den är inte svårodlad, men ställer väldigt stora krav på utrymme. Minst ett 720 liter om helst inte ännu större.

Jag tycker lämpligen man ska hålla ett par själva i ett akvarium, möjligen tillsammans med malar av olika slag.
                        Jag vet inte hur de beter sig i grupp, men rimligen skulle det bli stora problem i samband med lek!
                        En varierad kost- innehållande mycket vegetabiliskt är ett måste för att arten ska färga ut på samma sätt som man kan se i vissa böcker!

Jag matade mitt par med maggots, röda-, svarta-, och vita mygglarver, majs, ärtor, oxhjärta, bitar av regnbågsöring, räkor, lite pellets, mysis och hackad tobis.
                        Jag tror, om man ska se efter hur de lever i naturen, ha mindre del fisk i dess kost.

/Krille

Kommentar

• Magnus Pettersson

Har for tiden 4 Synspilum cf på oppforing, håper at det blir et par utav det, selvom det faktisk kan se ut som jeg har 4 hanner.
                          Mine er ikke så hissig når det gjelder mat, grunnet at de har stor respekt over en ildbuk hanne på samme størelse..
                          Fisken går i en 375L med:
                          1 Myrnae par
                          3 Jaguarer
                          2 ancistrius sp hanner
                          2 ildbuk (hann og hu)

Alle disse fiskene er fortsatt litt under 10cm, men vokser jo fort!
                          Skal se om jeg får tatt noen bilder..

Kommentar

• Fredrik H.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1884

Jag ser att Krille förespråkar ett ensamt par i 720 liter. Något som förvånar mig är att man på Simontorp, som jag nyligen besökte, odlar just V. synspila i väldigt små akvarier. Även A. rivulatus tex odlas i ca. 150-200 liters akvarier. Det finns ingen möjlighet att det skulle bero på platsbrist eller avsaknad av större akvarier. Det skulle ni absolut förstå ifall ni såg den anläggningen. Om de skulle gått bättre i en 4 000 liters basäng så hade man fixat det.

Vad kan detta bero på? Kan det vara så att när man väl har hittat ett harmoniskt par så är det lämpligt att klämma ihop dem?

mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

Kommentar

• Moga_
                              Användare
                              • September 2003
                              • 98

Selv om man kan avle synpilum og andre store fisker i et lite akvarium er dette ikke rett å gjøre dette.
                              Det går selvfølgeligt fint å holde halvutvokste par i slike akvarium for avl, men når det er snakk om voksne...nei!
                              Man burde respektere fiskenes krav på svømmeareal.
                              Å putte en 35cm lang synspilum eller managuensis i en 250 liter over lengre tid er rett og slett dyreplageri, og når man snakker om et eksemplar til ville det ikke blitt noe bedre.
                              Etter det W. Heijns skriver skal P.managuensis ha en akvarie lengde på cirka 4,5 meter...da sammen med noen ekstra par...

Fredrik H.: Er det fullvoksne par de holder i så små akvarier hos Simontorp?

Kommentar

Arbetssätt...