Ciklider med killis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

Ciklider med killis

Vilka kombinationer med dvärgciklider och killis har ni provat, och hur gick det? Jag har funderat på att kombinera några Västafrikanska killiarter tillsammans med t.ex. Anomalochromis thomasi. Det borde nog funka såvida inte kraven på vattentemperatur är väldigt olika. Vad säger ni? Har någon testat med någon av de minder Hemichromis-arterna?

Erik P
  • plåtis
    Användare
    • June 2002
    • 212

Jag har haft Apistogrammer med killis. Det fungerar fint. Killisen är duktig på att äta yngel ganska stora. Men jag tycker att det går bra att ha dem i samma kar.
    Lasse.H

Kommentar

• Pär J.
      Användare
      • April 2002
      • 219

Plåtis, vilka killies hade du tillsammans med dina apistogrammor?

Biotopriktigt borde ju vara att ha en del Rivulus arter till apistogrammor och bla Chromaphyosemion till tex Pelvicachromis.
      Har sett att en del Chromaph. har samma lokalbeteckning som vissa Pelv. taeniatus.
      Men man får väl avväga akvariestorlek och växtlighet beronde på aggressivitet.

Kommentar

• Martin Pe
        Användare
        • June 2002
        • 15

Hej,

Jag hade fullvuxna Rivulus Cryptocallus med mina a. agassizzi när jag försökte leka dem. Meningen var att apistorna skulle få något större hot än tetror att försvara sig mot. Resultatet blev istället att killiserna jagade cikliderna och cikliderna var inte alls intresserade av att leka. Cikliderna spännde inte ens
        upp sig så det var snarare dom det var fel på.

Om man har piggare ciklider än mina var så tror jag att det skulle fungera mycket bättre.
        Mvh
        Martin Persson

Kommentar

• plåtis
          Användare
          • June 2002
          • 212

Aphyosemion australe Kap lopez. 4 st och jag såg inga problem i mitt 300 l. Min son hadde 1 par killis och ett par apistogramma Cacatuoides i 80l. Det blev lek och yngel i 80l. Men ynglena klarade sig inte länge.
          Lasse.H

Kommentar

Arbetssätt...