Hemmagjorda moduler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antonlan
    Användare
    • August 2002
    • 57

Hemmagjorda moduler

Hej!
    frågan har varit uppe ett par gånger tidigare men jag kan inte riktigt släppa den.

Egna hembyggda moduler... hur gör ni, vilka material, hur utformas de????????????

jag har länge funderat över att bygga egna moduler att inreda med. Har funderat på en mängd alternerande möjligheter men nu skulle jag vilja höra från er med erfarenhet. Jag tycker att moduler blir ojämförbart mycket mer naturligt än en klippväg i á la btn/pangea etc. Ni som ahr byggt egna moduler: SKRIV!

Hej/Anton
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Jag har med framgång byggt moduler i frigolit och husfix efter ett recept av Mikael Nilsson. Han beskriver det i denna artikeln:

mvh,
    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Jag har gjort ett par halvlyckade test med att göra flexibla gjutformar i latexmjölk. Latex penslas på utvald originalsten i ett antal lager. Utanpå latexten lägger man sedan ett lager PUR-skum för att få ett stöd för den något sladdriga formen. Så långt har projektet fungerat superbra, detaljrikedomen blir enorm med latex då den tränger in i varenda skrymsle i stenen. Problemet jag inte löst ännu är vad man skall ha för material för att göra själva gjutningen i. Jag gjorde mitt test med endast pigmenterad husfix, men någon form av armering måste blandas i för att slippa spruckna moduler. Alternativet jag kommer testa nästa gång är att köra med pigmenterad epoxy i de två yttersta lagrena för att sedan blanda i någon form av tunn glasfibermatta.

När jag väl får tummen ur att fortsätta experimentera lovar jag att kameran får vara med i alla steg då det är en aning omöjligt att beskriva exakta moment..

Själva uppslaget för metoden delade Sune Holm med sig av och förklarade även hur färgsättning sker smidigast. Iom att man målar "utifrån och in" får man mycket lättare en naturlig färgsättning i stenens hålor/porer.

Tony Englund

Kommentar

• antonlan
        Användare
        • August 2002
        • 57

Tack fredrik!
        Bra artikel... Faktiskt ganska presic som jag tänkt mig att göra själv. Finns det några fler som har bilder på sina moduler? Det vore intressant att se färdiga resultat...

En sak jag funderar över är lack kontra inget lack. Vad jag förstått så är det helt okej att inte lacka sina frigolitmedhusfixpåmoduler om man kan acceptera ett högt ph och kh värde. Då jag har malawi är det inte ett problem.
        Är det som jag tror, man behöver inte lacka och kan därigenom spara arbete eller?

Hälsningar Anton

Kommentar

• Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

Om man inte lackar så kan tydligen malarna tugga sig igenom och det är juh inte så bra(heller inte snyggt)

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Om man nu ska ha malar vill säga. Jag har haft malar i flera år utan at fattat varför. En dag satt jag framför ett av akvarierna och tittade på en mal och undrade vad han hade med det hela att göra. Ibland tror jag att man ser malar som något som bara måste finnas där.

Jag vet givetvis att det finns en stor grupp akvarister som verkligen är intresserade av malar och jag tror säkert att de är lika intressanta som andra fiskar. Det som slog mig var bara att jag personligen trott att de var nödvändiga och efter det aldrig ägnat dem en tanke.

Så, för att återknyta till tråden, Afrika och utan malar= ingen lack, är mitt tips.

mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• Juanito
              Användare
              • May 2002
              • 180

Tony det där låter intressant. Jag väntar på ivrigt på beskrivningen.

Några frågor bara

Vad är latexmjölk och hur fungerar den? Hur (bra) lossnar den från stenen? Kan man änvända latexmjölken för att ha i akvariet sen eller är det giftigt? Går det att måla på den? Var får man tag i sådant? Pris? Hur mycket behöver man för en viss yta?

Har försökt med glasfiber men inte har jag fått nån riktigt lyckad bakgrund. Och jag är mera intresserad av moduler än en hel bakgrund.

juanito

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Juanito:

Vad är latexmjölk och hur fungerar den?
                Latexmjölk används för att göra mjuka gjutformar, finns att köpa hos Göteborgs perukmakeri. (exakt vad de har den till vet jag inte, för den är inte lämplig att göra kroppsavgjutningar med)

Hur (bra) lossnar den från stenen?
                Hur bra som helst. Om du lägger fem lager latex får du en form som har konsistens som gummiband. Du kan alltså dra och bända ganska ordentligt i den. Den främsta anledningen att göra en mjuk form är att du kan gjuta av saker som inte fungerar med hårda formar.

Kan man änvända latexmjölken för att ha i akvariet sen eller är det giftigt?
                Det är säkerligen inte giftigt, men latexen är ju bara en gjutform. Förmodligen har du gjutit gipsfigurer någon gång och tillvägagångsättet är det samma. Man man alltså göra flera avgjutningar i formen man tillverkat av latex.

Jag har för mig att jag betalade 110:- för en liter. Åtgång är väl lite svårt att säga, men jag gjorde åt ca 1,5dl på en sten på ca 40x40x20cm. Ju fler lager dessto bättre form.

Tony Englund

Kommentar

• Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

"(exakt vad de har den till vet jag inte, för den är inte lämplig att göra kroppsavgjutningar med)"
                  Den används för att göra stommar till peruker. De knyter hårstråna i denna latexstomme.

Kommentar

• Loket65
                    Användare
                    • September 2003
                    • 176

Vad använder man för färgpulver?? Har ni något bra att rekomendera så att man inte får något giftigt?
                    Den som äter lever får sej
                    *Magnus*

http://www.orumsnygard.se

Kommentar

• davide
                      Användare
                      • December 2003
                      • 335

Ursprungligen postat av Loket65
                      Vad använder man för färgpulver?? Har ni något bra att rekomendera så att man inte får något giftigt?
                      Hyfsat gammalt ämne ;-)
                      MEn jag har samma fråga nu. Vad använder man för färgpulver?
                      MVH David
                      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

Bra fråga! Jag har köpt en liten burk Terrakotta-pulver på Biltema. Art Nr.36-12421 men jag har inte hittat någon information om den är giftig/giftfri. Biltema hade några få färgpulverburkar. På Clas Ohlson hittade jag inget färgpulver.

Jag tror att det kan vara bra att besöka en färgaffär eller större byggvaruhus. De borde veta mer samt ha ett större utbud.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Ola Sjödin
                          • August 2003
                          • 514

Ursprungligen postat av davide
                          Hyfsat gammalt ämne ;-)
                          MEn jag har samma fråga nu. Vad använder man för färgpulver?
                          Hejsan David
                          På de flesta färgaffärer finns det färgpulver som man kan använda. Jag minns att jag bla har använt mig av färgerna terra bränd och terra obränd. Jag har hållit mig ifrån gröna nyanser då jag har tänkt grönt=risk för koppar. Jag tror inte att risken för farligheter är speciellt stor - men jag vet egentligen inte.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Olika hobbyfärger funkar att blanda in i husfixen. Färgpigment fungerar ännu bättre...

Kommentar

• Anders O
                              Användare
                              • March 2007
                              • 49

kolla på kinn.com de har mycket roligt, att leka med köpte polyharts har gjort "stenar" till mina kräldjur skulle funka i akvarie. Enda kruxet är färgsättning man måste ha en konstnärlig sida som är så där hos mig
                              Anders ohlsson
                              klippan

Kommentar

Arbetssätt...