Hål i huvudet -sjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Hål i huvudet -sjukan

    Hej

    Min blåciklidhane (VF) har fått "hål i huvudet"-sjukan eller något liknande. Näsborrarna har förstorats och det går titta in i sensorerna sas. Det hela började troligen. pga att han dominerades av en annan fisk som nu är borttagen. Däremot mår han i övrigt utmärkt och visar inte upp andra klassiska "hål i huvudet" symptom. Det jag har försökt göra är att sköta akvariet exemplariskt, men näsborrarna har fortsatt växa. Däremot så lekte han nyss vilket ju inte är så lyckat. Fiskars immunsystem slås mer eller mindre av vid lek. Har någon av er erfarenhet av sjukdomen samt vet vilken behandling som är lämplig när ökad vattenkvalitet inte hjälper?
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    #2
    Hej Ola!
    Ovanligt med en fråga från dig! Hålsjukan behandlas framgångsrikt med Flagyl när det inte hjälper med vattenbyten och rejäl kost. 1 veckas behandling i mörklagt akvarie gör att hålen börjar växa igen. Mycket effektivt enl egen erfarenhet. Veterinär skriver ut. Vill du ha några tabletter så kan jag skicka till dig. Skicka ett mail i så fall.

    Hälsningar Tommy K

    Kommentar

    • perry555
      Användare
      • April 2002
      • 22

      #3
      Hej Ola!
      Prova med att höja tempen 29-30 grader, och medicinera med Octozin.
      Detta har funkat för mig.

      // Perry
      perry555

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Tack för svaren! Jag meddelare senare hur det går.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Tommy K, jag lyckas inte mejla dig helt plötsligt. Mejlen kommer tillbaka. Tabletterna hade kommit när jag kom hem förrigår. Jag har varit bortrest ett tag. Jag började behandla fiskarna igårkväll. Tack för hjälpen.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • JohanW
            Användare
            • February 2003
            • 127

            #6
            Hur går det?....
            11 Pigeon blood
            9 VF nhamunda blue
            Ett gäng L-malar

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hade problem med denna sjukdom i ett akvarium för många år sedan. Då det tog såpass långtid för mig att identifiera sjukdomen fick jag aldrig tillfälle att medicinera mot den innan jag var tvungen att ta en pause med akvaristiken. Vad jag kommer ihåg så var dödligheten väldigt låg tror det var 1 eller 2 fiskar som strök med av de som fick denna sjukdom. Det var aldrig fler än en fisk som visade symptom åt gången och de som fick det drog sig tillbaka och var allmänt passiva i cirka en vecka innan de var i full gång igen? Andra med liknande erfarenheter?




              Kommentar

              • JohanW
                Användare
                • February 2003
                • 127

                #8
                hur går det?
                11 Pigeon blood
                9 VF nhamunda blue
                Ett gäng L-malar

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag körde en flagylomgång och släckte ner en vecka. Tyvärr har det inte skett någon förbättring och jag tror inte att det har avstannat. I Ciklidboken (1a upplagan) beskrivs flagylbehandling men med mycket högre dos än den jag körde samt dosering varje dag (inget om mörkläggning). Jag väntar ett tag till innan jag testar med mer medicin.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • JohanW
                    Användare
                    • February 2003
                    • 127

                    #10
                    Vilka doser är det som gäller med flagyl? Vad är alternativet?......
                    11 Pigeon blood
                    9 VF nhamunda blue
                    Ett gäng L-malar

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Dos kommer jag inte ihåg så noga i mg. Två tabletter till 100 liter blev det. Flagyl är en av två verksamma enligt ciklidboken. Kommer inte ihåg det andra just nu, men även det är receptbelagt alt. förbjudet. Sedan finns det en del preparat i affärerna som tillverkarna påstår gå på Hexamita.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Tommy K
                        Användare
                        • May 2002
                        • 309

                        #12
                        Det var ju synd att det inte funkade. Äter fiskarna så ska man kunna blanda i 500 mg flagyl i 200 g räkmix och mata med det.
                        Det finns de som förespråkar 300-400 mg/100 liter vatten dagligen med 30-procentiga dagliga vattenbyten i mörklagt kar under 7 dagar.
                        Det är väl de alternativ jag vet. Mina diskusar blev friska efter 1 vecka med 800 mg/100 liter och mörklagt kar. Jag repeterade inte behandlingen.

                        Kommentar

                        • JohanW
                          Användare
                          • February 2003
                          • 127

                          #13
                          Ola jag väldigt intresserad av att veta namnet på den andra substansen?
                          11 Pigeon blood
                          9 VF nhamunda blue
                          Ett gäng L-malar

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • August 2002
                            • 8599

                            #14
                            Hej Ola
                            Kolla vid behov även Spirohexol (en JBL-produkt). Det verksamma ämnet är 2-Amino-5-Nitrothiazol.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Tänkte att jag skulle skriva om hur det gick. Efter alltför lång tid så skaffade jag Octozin samt Fishtamin (fiskvitaminer) och körde i akvariet samt höjde temp till 30 grader. Sedan droppade jag fiskvitaminer på maten under behandlingen + ett tag till. På någon dag så täcktes de öppna såren med fiskhud och förloppet stannade upp. Hanen kommer troligen få ärr efter sjukdomen eftersom det finns en fördjupning där det fanns ett så och näsborrarna är rätt stora (men mycket mindre än förrut), men de mår bra nu. Såret på läppen är också borta men det syns att det funnits ett.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...